Lanthandel 

 
 

 

Regionalt Serviceprogram 
för Västerbottens län 

2014-2020 

 

 

 

 

 

 

Innehåll 

Inledning ......................................................................................................................................................... 3 

Syfte och övergripande mål ............................................................................................................................ 4 

Samverkan med andra regionala program ..................................................................................................... 4 

Definitioner och Avgränsningar ...................................................................................................................... 5 

Vilken service omfattas programmet av? ................................................................................................... 5 

Jordbruksverkets definitioner ..................................................................................................................... 6 

Definitioner som vi enats om i Västerbottens servicepartnerskap ............................................................ 6 

Avståndskriterier ......................................................................................................................................... 6 

Ett aktivt partnerskap med tydliga processer ................................................................................................. 6 

Hållbar utveckling ........................................................................................................................................... 7 

Behov, utmaning och omvärld ........................................................................................................................ 8 

Bakgrund ..................................................................................................................................................... 8 

Befolkning i förändring ................................................................................................................................ 9 

Arbetsmarknad och näringsliv .................................................................................................................. 10 

Pendling och kommunikation ................................................................................................................... 11 

Det uppkopplade länet ............................................................................................................................. 12 

Tillgång till hälsocentraler och receptbelagda läkemedel ........................................................................ 13 

Dagligvaror ................................................................................................................................................ 13 

Drivmedel .................................................................................................................................................. 14 

Grundläggande betaltjänster till rimliga priser ......................................................................................... 15 

Prioriterade insatsområden med tydliga mål ............................................................................................... 17 

Insatsområde 1: Olika stöd till kommersiell service ................................................................................. 17 

Insatsområde 2: Samordnings- och samverkanslösningar........................................................................ 18 

Insatsområde 3: Ny teknik och innovativa servicelösningar ..................................................................... 19 

Insatsområde 4: Ny kunskap och kompetensutveckling........................................................................... 20 

Årlig handlingsplan ........................................................................................................................................ 21 

Uppföljning och utvärdering mot tydliga mål ........................................................................................... 21 

 

Bilaga 1 Förordningar och stöd 

 

Bilaga 2 Rekommendationer för hemsändningsbidrag 
Bilaga 3 Handlingsplan 2018 
 
 
 
Uppdaterad Juni 2018 

 

 

 

Inledning 

Vi vet idag att utveckling av befolkning, arbetstillfällen och service är krafter som förstärker varandra. De 
regionala serviceprogrammen har tillkommit i avsikt att stödja och stimulera arbetet med kommersiell och 
offentlig  service  i  Sveriges  gles-  och  landsbygder  genom  samarbete  mellan  regioner,  kommuner  och 
näringsliv.  De  regionala  serviceprogrammen  är  ett  av  verktygen  för  genomförandet  av  regeringens 
nationella  strategi  för  hållbar  regional  tillväxt  och  attraktionskraft  2015-2020.  Vidare  är  de  regionala 
serviceprogrammen  ett  underlag  i  arbetet  med  att  uppfylla  målen  i  Sveriges  landsbygdsprogram  2014-
2020.  
 
Länsstyrelsen i Västerbotten fick i december 2016 uppdrag av regeringen att förlänga nuvarande regionalt 
serviceprogram 2014-2018 med en genomförandeperiod fram till 2020. Mot bakgrund till att programmet 
bygger  på  en  analys  av  förutsättningar  och  behov  i  länet,  samt  ska  vara  ett  styrande  dokument  för 
prioriteringar av resurser och insatser bedömde länsstyrelsens arbetsgrupp att det också fanns ett behov 
att  i  samband  med  förlängningen  revidera  programmets  innehåll  och  göra  programmets  struktur  mer 
tillgänglig.  
 
Programmet  har  utarbetats  med  hänsyn  till  och  med  tillvaratagande  av  erfarenheter  och  kunskap  från 
tidigare programperioder. Programmet har utformats utifrån Tillväxtverkets riktlinjer för framtagande och 
genomförande av regionala serviceprogram. 
 
Ett  utkast  av  det  regionala  serviceprogrammet  för  genomförandeperioden  2014-2020  för  Västerbotten 
skickades ut till det regionala servicepartnerskapet i december 2017 för möjligheter att lämna synpunkter. 
Förlängningen  av  det  regionala  serviceprogrammet  2014-2020  för  Västerbotten  påverkar  inte  tidigare 
beslut. 
 
Med utgångspunkt i den analys av servicebehoven som genomförts har fyra insatsområden prioriterats. 
Prioriterade insatsområden i länets regionala serviceprogram 2014-2020 är  
 

1. Stöd till kommersiell service  
2. Samordnings- och samverkanslösningar  
3. Ny teknik och innovativa servicelösningar  
4. Ny kunskap och kompetensutvecklingsinsatser  

 
Inom ramen för det regionala serviceprogrammet kommer årliga handlingsplaner med konkreta insatser 
att utformas. Aktuell handlingsplan redovisas i bilaga 3. 

 

 

 

 

Syfte och övergripande mål 

Det övergripande målet för programmet är att skapa förutsättningar för människor och företag att bo och 
verka i alla delar av länet genom att främja en tillfredsställande servicenivå utifrån realistiska 
förutsättningar och inom rimliga avstånd. 
 
Utgångspunkten för de insatser som genomförs inom ramen för det regionala serviceprogrammet är att 
främja  tillgången till kommersiell  service  i  serviceglesa  områden  i  Västerbottens  län. Den  gemensamma 
handlingsplanens insatser har till syfte att stärka aktörer som tillhandahåller bland annat dagligvaror och 
drivmedel  på  orter  med  strategisk  betydelse.  Överenskomna  aktiviteter  ska  främja  olika 
samordningslösningar  för  kommersiell  och  offentlig  service  och  främja  infrastrukturen  som  utgör  en 
grundförutsättning.  Det  regionala serviceprogrammet  ska vara ett  styrande  dokument för samlandet av 
resurser  och  genomförandet  av  insatser  för  att  uppnå  det  övergripande  målet.  Programmet  ska  vara 
vägledande för prioriteringar och insatser som bidrar till målet om en tillfredsställande service i hela länet. 

Samverkan med andra regionala program 

Programmet samverkar med ekonomiska stödprogram som finns för investeringar i och drift av kommersiell 
service. Programmet samverkar även med fyra regionala program.  
 

Den regionala utvecklingsstrategin (RUS) för Västerbotten 2014-2020

 

Den regionala utvecklingsstrategin (RUS) är framtagen för att öka samsynen mellan beslutsfattare på olika 
plan och i skilda samhällssektorer, en samsyn som ökar Västerbottens goda möjligheter till stabil tillväxt 
och  hållbar  utveckling  i  en  global  ekonomi.  Syftet  med  strategin  är  i  grunden  enkel  att  beskriva, 
Västerbotten ska bli en än bättre plats att bo och verka i. 
 

 

Regionalt strukturfondsprogram för Övre Norrland 2014-2020 

Programmet ska bidra till investeringar i regional tillväxt och sysselsättning i Övre Norrland och utgår från 
regionens strategier och prioriteringar för hur regionen ska utvecklas. 
Programmet Övre Norrland är inriktat mot fem tematiska mål 
 

Regional handlingsplan för Landsbygdsprogrammet och Havs- och fiskeriprogrammet 2014-2020 

Västerbottens regionala handlingsplan för Landsbygdsprogrammet samt Havs- och fiskeriprogrammet är 
ett regionalt styrdokument som visar hur Länsstyrelsen kommer att arbeta med programmen på länsnivå. 
I handlingsplanen beskrivs mål, åtgärder, prioriteringar och kriterier för urval av ansökningar inom de båda 
programmen  samt  hur  handlingsplanen  tagits  fram.  Landsbygdsprogrammet  samt  havs-  och 
fiskeriprogrammet syftar till att, tillsammans med övriga strukturfondsprogram, bidra till målen i strategin 
för  Europa  2020  och  en  smart  och  hållbar  tillväxt  för  alla.  De  övergripande  målen  för 
Landsbygdsprogrammet samt Havs- och fiskeriprogrammet handlar om att stärka konkurrenskraften inom 
jordbruk och fiskerinäring, att främja en hållbar förvaltning av naturresurser, att främja sysselsättning och 
en balanserad territoriell utveckling i landsbygdsområden.  
 

Den digitala agendan för Västerbottens län 

Digital agenda för Västerbotten är en gemensam ansats för att ta tillvara på digitaliseringens möjligheter 
och därigenom stärka Västerbottens utveckling, tillväxt och konkurrenskraft. Digitalisering innebär ännu 
bättre förutsättningar för innovations-utveckling, samhällets service och företagens tillväxt. Det handlar om 
att privatpersoner, företag, akademi, offentlig sektor och det civila samhället ska kunna använda och dra 
nytta  av  de  möjligheter  som  följer  med  ökad  grad  av  digitalisering,  men  också  att  de  aktivt  ska  kunna 
påverka utvecklingen och medverka till nya lösningar. 
 

 

 

Definitioner och Avgränsningar  

I detta avsnitt redogörs programmets avgränsningar samt några definitioner som är särskilt viktiga. 
 
Det regionala serviceprogrammet visar i analysen behov av ökad av servicetillgänglighet för boende, företag 
och besökande utanför de större kommunernas centralorter i Västerbotten.  
 
De prioriterade insatserna som programmet omfattas av är i områden där servicetillgängligheten är eller 
riskerar  att  bli  otillfredsställande.  Centralorterna  Umeå,  Skellefteå  och  Lycksele  beskrivs  inte  närmare  i 
detta program.  
 

Vilken service omfattas programmet av? 

Serviceprogrammet omfattas av tillgången till grundläggande kommersiell service, viss offentlig och statlig 
service. I programmet ingår även utvecklandet av samordnade servicelösningar och infrastruktur, se figur 
nedan. För att främja service på landsbygd måste det finnas en infrastruktur som gör det möjligt att frakta 
gods, resa på landet och som medger snabbt bredband, stabila mobila tjänster och som stödjer 
digitalisering.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Enligt den statliga utredningen SOU 2015:35, Service i glesbygd, utgörs grundläggande kommersiell 
service av: 

 

Försäljning av dagligvaror och drivmedel 

 

Postservice inkluderar att ta emot, transportera och dela eller lämna ut brev och  
paket samt försäljning av frimärken och andra postartiklar.  

 

Apoteksservice inkluderar försäljning av receptfria läkemedel och andra apoteksvaror 
samt utlämning av receptbelagda läkemedel.  

 

Grundläggande betaltjänster inkluderar betalningsförmedling, uttag av kontanter samt 
hantering av dagskassor för näringsidkare och ideella föreningar. 

 
 
 
 
 
 
 
 

 

Jordbruksverkets definitioner 

Stadsområden - Kommuner med en befolkning som är minst 30 000 och/eller där den största tätorten har 
minst 25 000 invånare. Mindre kommuner som gränsar till dessa större kommuner och där utpendlarna 
som andel av nattbefolkningen överstiger 50 procent kopplas också till respektive storstadsområden.  
Tätort - aves i detta sammanhang orter med minst 200 invånare, där husen ligger max 150 meter från 
varandra, enligt SCB. 
Landsbygd - kommuner som inte ingår i de två tidigare klassificeringarna (storstadsområden och 
stadsområden) och som samtidigt har en befolkningstäthet av minst fem invånare per km2. 
Gles Landsbygd - kommuner som inte ingår i de tre övriga klassificeringarna och som har en befolkning 
som är mindre än fem invånare per km². 

Definitioner som vi enats om i Västerbottens servicepartnerskap 

Syftet med ett utpekande av kommunens servicestrategiska orter är för att skapa en hållbar 
serviceutveckling i Västerbotten och för att det ska utgöra en resurs vid handläggning av statliga stöd.  
 
Serviceort - centralorten i kommunen med centrala samhällsfunktioner inom utbildning, vård och 
omsorg, fritid och kultur samt kommersiell service (kommunens huvudort). 
Servicenod - den geografiska ort med omgivande landsbygd som utpekats av kommunen som särskild 
strategiskt viktig för tillgången till service. En servicenod erbjuder olika typer av service och som 
samordnas med utgångpunkt att stärka serviceutbudet för de som bor, verkar och besöker 
noden. Noden ska även fungera som en naturlig mötesplats. 
Servicepunkt - ett lokalt serviceställe i kommunen som erbjuder ett mindre serviceutbud och utgör en 
viktig social mötesplats för boende, verksamma och besökande. 

Avståndskriterier 

Särskilt driftstöd till dagligvarubutiker i sårbara och utsatta lägen är ett kompletterande långsiktigt stöd till 
små dagligvarubutiker i särskilt utsatta glesbygder, där förutsättningarna är begränsade för att 
kommersiella aktörer ska kunna bidra till att skapa en god tillgång till kommersiell service.  
 
Försäljningsställen som är betydelsefulla även för tillgängligheten till annan grundläggande kommersiell 
service ska prioriteras. Det särskilda driftstödet är baserat på förslagen i betänkandet Service i glesbygd 
(SOU 2015:35) och stödmottagaren ska som villkor för stöd åta sig att utföra en tjänst av allmänt 
ekonomiskt intresse.   
 
Ett försäljningsställe kan erhålla stöd om butiken har ett visst avstånd till närmaste serviceställe. 

-

 

mer än 10 km för dagligvarubutik.  

-

 

mer än 20 km gäller för drivmedelstation/tappställe. Om det inte finns en dagligvarubutik på 
orten gäller dock minst 15 km. 

 
Vid särskilda skäl kan undantag från avståndskriteriet göras. 
 

Ett aktivt partnerskap med tydliga processer 

Programmet har utarbetats gemensamt i ett partnerskap. Partnerskapet i Västerbotten består av  länets 
näringslivs- eller landsbygdsutvecklare vid kommunerna samt företrädare från Region Västerbotten och en 
arbetsgrupp  vid  enheten  regional  tillväxt,  länsstyrelsen.  Kommunernas  engagemang  i  det  regionala 
serviceprogrammet  är  avgörande  för  att  nå  de  planerade  effekterna  av  serviceprogrammet.  Att  årligen 
kunna påverka programmets innehåll utifrån aktuella omständigheter och förutsättningar, bedöms utgöra 
ett starkt incitament till engagemang och brett deltagande i partnerskapet.  

 

 
Nya samverkansformer har införts i servicepartnerskapet under 2017. Detta har möjliggjorts mot bakgrund 
till att Tillväxtverket beviljat projektmedel för ett processtöd som arbetar aktivt under perioden 2017-2018 
för att främja dem regionala serviceutveckling i länet.  
 

 

Under  hösten  2017  arrangerade  länsstyrelsen  den  första  så  kallade  Serviceverkstaden  för 
partnerskapet,  ett  upplägg  med  så  kallade  arbetsmöten  som  planeras  återkomma  4  ggr  per  år. 
Serviceverkstäderna  ska  ge  utrymme  för  lärande  och  utveckling  samt  samverkan  över 
kommungränserna. Mötena har tematiska innehåll med gästföreläsare vid behov. 

 

Processtödet arbetar även som ett aktivt stöd i framtagandet av kommunernas serviceplaner under 
2017 och 2018. Detta är en prioriterad insats mot bakgrund till att förordningen för kommersiellt 
stöd  till  dagligvaror  och  drivmedel  kräver  att  kommunerna  har  planerat  sin  varuförsörjning  väl. 
Därför utgör de service-planer som utarbetas av kommunerna en viktig resurs för att bevilja stöd 
till butiker och drivmedelstationer, samt vid hemsändningsbidrag. 

 

Partnerskapet deltar även aktivt vid framtagandet och utvärderingen av den årliga handlingsplanen 
och under hösten 2017 även vid framtagandet av en reviderad version av det regionala service-
programmet. 

 

Från och med 2017 utgår även ett nyhetsbrev inom området serviceutveckling i länet.  
 

Kommunen har en nyckelroll i lokala utvecklingsfrågor och 

ansvarar för en stor del av den samhällsservice 

som finns i kommunen. Kommunen

 har till uppgift att ta fram planer, ansvara för vård, skola och omsorg, 

landsbygdsutveckling,  upphandling  samt  tillväxt  inom  näringslivet.  Samordningen  av  kommunal  service, 
privat  och  ideellt  serviceutbud  är  också  en  mycket  viktig  uppgift.  Enlig  Kommunallagen  (KL)  ska 
kommunerna  behandla  alla  medlemmar  lika  vid  upphandling  och  det  är  inte  tillåtet  att  gynna  enskild 
näringsidkare. Däremot får kommunen genomföra åtgärder för att allmänt främja näringslivet i kommunen 
vilket är viktigt. När det gäller upphandling är det av vikt att kommunerna i regionen  skapar förenklade 
upphandlingsunderlag som underlättar för små och lokala anbudslämnare.  
 
Kommunen ska vidare planera varuförsörjningen på ett sådant sätt att behovet av statligt stöd till butiker 
och drivmedelsanläggningar i gles- och landsbygd kan bedömas. I Västerbotten utgör serviceplanerna en 
viktig resurs vid bedömning av stöd och därför prioriterats arbetet med framtagandet av serviceplaner. 
 
Sammansättningen av partnerskapet med länsstyrelsen som ansvarig borgar för stora möjligheter till ett 
levande  och  flexibelt  regionalt  serviceprogram  med  utbyte  av  information,  synpunkter,  erfarenheter, 
förslag  och  lösningar.  Programmet  ska  vara  ett  styrande  dokument  för  samlandet  av  resurser  och 
genomförandet  av insatser för att uppnå  de gemensamma målen. Programmet ska vara vägledande för 
prioriteringar  i  arbetet  med  det  statliga  stödet  till  kommersiell  service  men  också  för  andra  offentliga, 
kommersiella och ideella aktörer  som utifrån en helhetssyn kan bidra till målet om en tillfredsställande 
service i hela länet.  

Hållbar utveckling 

Hållbarhetsdimensionerna avser jämställdhet mellan kvinnor och män, integration och mångfald, miljö 
och ekonomi. Dessa ska genomsyra allt regionalt tillväxtarbete. De insatser som genomförs inom ramen 
för det regionala serviceprogrammet ska beakta alla hållbarhetsaspekterna. 
 

 

I det regionala serviceprogrammet 2014-2020 för Västerbotten beaktas de sociala dimensionerna genom 
insatser för att bibehålla och utveckla en tillfredsställande kommersiell och offentlig service för såväl 
företag som för boende, för kvinnor och män, äldre och funktionsnedsatta, inflyttade utrikesfödda och 
besökare. Under genomförande av programmets ska det säkerställas att båda könen får inflytande på 
planerade aktiviteter och att effekterna kommer såväl kvinnor som män till gagn. 
 
Samhället blir allt mer mångfaldspräglat. Många mindre orter tar emot en relativt hög andel utrikesfödda. 
Genom att ta tillvara alla människors kompetens och erfarenheter kan den regionala utvecklingen gynnas. 
Det måste säkerställas att projekt och insatser som genomförs inom serviceprogrammet bidrar till att 
tillvarata alla människors olikheter och att de inte bidrar till diskriminering.  
 
En tillfredsställande service för företag och boende i gles- och landsbygder innebär mindre behov av långa 
inköpsresor och därmed minskat transportarbete och utsläpp. Samordnade inköpsresor kan också begränsa 
utsläppen.  Energikartläggning  och  -besparing  i  butiker  minskar  kostnader  och  bidrar  till  förbättrade 
överlevnadsförutsättningar  samtidigt  med  miljömässiga  vinster. Lokal  upphandling  till  skola  och  omsorg 
kan bidra till minskade varutransporter liksom lösningar med samordnade varutransporter. Möjligheterna 
till lokal upphandling kan också förbättra lanthandlarnas ekonomiska lönsamhet. Ekonomisk hållbarhet för 
lanthandeln och drivmedelshandeln innebär krav på tillräcklig omsättning och lönsamhet. Vid minskande 
kundunderlag,  bristande  köptrohet,  sjunkande  omsättning,  betydande  investeringsbehov  och  ökande 
driftkostnader blir det allt svårare att driva en funktionell butik. När butiksöverlåtelser aktualiseras finns 
ofta risk för nedläggning i stället. 

Behov, utmaning och omvärld 

Programmet  förutsätter  kontinuerlig  omvärldsanalys  för  att  bli  ett  verkningsfullt  verktyg  för 
behovsbedömningar  och  prioritering  av  insatser  och  åtgärder  under  hela  perioden.  I  arbetet  har 
länsstyrelsen  rollen att  se, förstå och bevaka samband, samt förutspå hur omvärlden förändras och hur 
länet  kommer  att  påverkas  av  de  förändrade  förutsättningarna.  Exempelvis  ska  länsstyrelsen  skapa 
förutsättningar för erfarenhetsutbyte och nätverkande, externt och internt samt även nationellt och med 
länder  som  har  liknande  strukturer  och  utmaningar.  Detta  kan  ske  genom  ett  aktivt  deltagande  vid 
konferenser/möten eller genom att besöka konkreta förverkligade projekt.  Det är även viktigt att bjuda in 
nationella och regionala aktörer vid Serviceverkstäderna för att skapa en ökad förankring av arbetet med 
serviceutvecklingen i länet.  
 
Programmet ska vara dynamisk då utveckling sker i snabb takt och det är svårt att förutse händelser som 
kan komma att påverka  behovet av insatser. Därför krävs  en flexibilitet i programmets utformning som 
tillåter anpassning efter nytillkomna möjligheter och behov.  

Bakgrund  

Länets  behov  och  utmaningar  styr  insatser  inom  serviceområdet  med  målet  att  säkra  tillgången  till 
dagligvaror och drivmedel samt för att utveckla innovativa lösningar. 
 
De  stora  inomregionala  skillnaderna  utgör  en  utmaning  på  flera  sätt.  Enligt  analysverktyget  Pipos  är 
Västerbotten,  efter  Norrbotten,  det  län  där  flest  personer  har  längre  än  20  minuter  med  bil  till  en 
dagligvarubutik. 1 969 personer har mer än 30 km till närmaste drivmedelstation och 1 067 personer har 
mer  än  30  km  till  närmaste  dagligvarubutik.  I  takt  med  den  urbanisering  som  pågår  och  med  de 

 

demografiska utmaningarna i länet kommer strategiska satsningar på vissa serviceorter som noder att bli 
allt viktigare för att skapa långsiktiga hållbara service-lösningar. En fortsatt urbanisering leder till minskat 
underlag  för  lokal  service och kan  i  förlängningen  leda  till  utglesning  av  både kommersiell och offentlig 
service i gles- och landsbygd. Under perioden 1996 - 2002 miste 24 orter i länet sin sista butik en period 
som nationellt benämndes som butiksdöden. Mellan 2009 och 2017 lades ytterligare åtta landsbygdsbutiker 
ner  i  länet  medan  antalet  drivmedelsanläggningar  i  gles-  och  landsbygd  ökade.  Totalt  lämnade 
Länsstyrelsen  stöd  till  kommersiell  service  med  tio  miljoner  kronor  under  åren  2015  och  2016.  Det 
kommersiella stödet till service har bidragit till att butiksnedläggningarna tillviss del bromsades upp.  
Stöden  består  av  investeringsstöd  i  Landsbygdsprogrammet,  servicebidrag,  särskilt  driftstöd, 
hemsändningsbidrag, investeringsbidrag och stöd till betaltjänster. Länsstyrelsen beviljade årligen, under 
perioden 2009-2017, medel till ett tjugotal butiker och drivmedelsstationer. 
 
Länsstyrelsen ser att arbetet i programform ger ett ökande engagemang från kommunernas sida. Det är 
också viktigt att kommunerna parallellt planerar varuförsörjningen strategiskt. Kommunens serviceplan blir 
en viktig resurs vid bedömning av stöd. 
 
Nya samordningslösningar och innovativa lösningar har utvecklats och prövats i olika projekt under tidigare 
programperiod. Många påbörjade insatser måste få möjlighet och nya insatser påbörjas. Resurser måste 
finnas  såväl  lokalt  som  regionalt  för  att  bevaka  utvecklingen,  initiera  insatser,  genomföra  och  följa  upp 
åtgärder.  
 
Ett  15-tal  projekt  har  genomförts  för  att  försöka  få  till  stånd  samordnade  lösningar  för  olika 
servicefunktioner;  servicepunkter  i  butiker,  innovativa  servicelösningar,  studier  av  tillgänglighet  till 
kommersiell  service,  kartläggning  av  betaltjänster,  mentorinsatser  för  butiker,  information  om  lokal 
upphandling med mera.  Av de serviceprojekt som genomförts finns ett antal goda exempel på samverkan 
mellan  olika  parter  och  som  kommer  att  kunna  ligga  till  grund  för  ytterligare  projekt.  Under  2017  har 
ytterligare  två  serviceprojekt  beviljats  i  länet  med  mål  att  främja  serviceutvecklingen  med  olika 
angreppssätt. 
 
Erfarenheter  från  tidigare  programperiod  är  att  det  är  viktigt  med  en  tidig  och  tydlig  förankring  i 
partnerskapet, ett  strategiskt förhållningssätt  och  ett  behov av processledning.  Otillräckliga resurser för 
processledning  har  under  programperioden  försvårat  ett  kontinuerligt  och  aktivt  samarbete  inom 
partnerskapet samt uppföljning och utvärdering. 
 
Länsstyrelsen har sedan 2009 ett regeringsuppdrag att bevaka tillgången till grundläggande betaltjänster i 
länen där de årligen rapporterar in sin bevakning som sammanställs i en nationell rapport och presenteras 
för  näringsdepartementet.  Sedan  2013  bedrivs  ett  långsiktigt  regionalt  utvecklingsarbete  med  en 
processledare i Västerbotten för att förbättra tillgängligheten till grundläggande betaltjänster bland annat 
genom  omvärldsbevakning,  information  och  behovsanpassade  insatser  i  områden  där  marknaden  inte 
tillgodoser behovet.  

Befolkning i förändring 

Västerbottens län är till ytan landets näst största län. Från riksgränsen mot Norge till kusten är det 40 mil 
och mellan länsgränserna i norr och i söder är det 25 mil. Länet är ungefär lika stort som Västra Götaland, 
Skåne, Stockholm och Östergötland tillsammans.  

10 

 

 
Folkmängden uppgick i slutet av 2016 till 265 881 varav 78 procent är bosatta inom kommunerna Umeå, 
Skellefteå och Lycksele. Tio av länets 15 kommuner har mindre än 9 000 invånare. I Bjurholm, som är landets 
minsta  kommun,  bor  cirka  2 454  personer  jämfört  med  Umeå  kommun  vars  befolkning  är  122 892 
personer.

1

 Av länets befolkning är det 134 341 män och 131 540 kvinnor och cirka 17 procent av länets 

befolkning är under 15 år.  
 
Under år 2016 ökade befolkningen i merparten av länets kommuner. Totalt ökade folkmängden i länet 
med 2 503 invånare, mer än dubbelt så många jämfört med 2015. Befolkningsökningen är koncentrerad 
till Umeå kommun. Det skedde även en ökning av folkmängden i Skellefteå, Vännäs och Nordmalings 
kommuner. Däremot minskande folkmängden i fem av länets inlandskommuner. 
 
Flyttningsnettot för år 2016 ligger på 2 076 invånare. 2016 års befolkningsökning berodde huvudsakligen 
på  ett  positivt  flyttningsnetto,  det  vill  säga  en  invandring.  Den  positiva  befolkningstillväxten  är  starkt 
koncentrerad till bostads- och arbetsorterna Umeå och Skellefteå samt till Umeås grannkommuner Vännäs 
och Nordmaling, vilket till stor del beror på goda pendlingsmöjligheter och avstånd.  
 
 

 

SCB förutspår att Västerbottens län kommer att öka sin befolkning totalt sett med 0,8 - 5,2 % fram till 
2030. För närvarande ligger befolkningsökningen på cirka tre procent. 

Arbetsmarknad och näringsliv 

Länets näringsliv består av stora basnäringar som gruvor, trä, skog och vattenkraft. Men nya kulturella och 
kreativa näringar såsom arkitektur, turism- och besöksnäring, dator och tv-spel med mera växer fram.  
Forskningsintensiva verksamheter inom bland annat högtrycksteknik, miljöteknik och bioteknik finns 
också representerade i länet.  
 

                                                           

1

 Statistiska centralbyråns befolkningsstatistik 2016.  

 

11 

 

Länets har stora världsbekanta företag så som Boliden Mineral AB, Volvo Lastvagnar AB och SCA men det 
är de små och medelstora företagen som utgör de främsta arbetstillfällena. Cirka 20 procent av länets 
företag drivs av kvinnor.  
 
Antalet förvärvsarbetande uppgick år 2016 till 128 125 personer. Av de förvärvsarbetande är 52 procent 
män och 48 procent är kvinnor. I jämförelse med riket har Västerbottens län en högre andel sysselsatta 
inom offentlig  sektor.  Cirka  40  procent  av  de  förvärvsarbetande  jobbar  inom den  offentliga  sektorn,  se 
tabell.  Dubbelt  så  många  i  Västerbottens  län  arbetar  också  inom  de  areella  näringarna  (jakt,  fiske, 
renskötsel, jord- och skogsbruk), jämfört med riket. Dessa jobbar företrädesvis inom skogsbruket. 
 
I  Västerbottens  län  finns  sju  samebyar  och  rennäringen  utgör  levebröd  för  300-400  personer  i  länet. 
Sammanlagt finns det cirka 120 renskötselföretag. Rennäringen är ett av de främsta uttrycken för samiskt 
levnadssätt och samisk kultur i Sverige. 
Länets arbetsmarknad är könsuppdelad där kvinnorna är överrepresenterade i traditionellt kvinnliga 
branscher såsom vård och omsorg samt utbildning. Männen är överrepresenterade i traditionellt manliga 
branscher såsom areella näringarna, tillverkning och utvinning, byggverksamhet, transport och 
magasinering.  
 
Besöksnäringen har en stor utvecklingspotential i länets gles- och landsbygd. Viktiga förutsättningar för att 
utveckla attraktiva besöksmål är, förutom naturupplevelser, goda kommunikationer och tillgänglighet till 
servicefunktioner av olika slag. Global konkurrens och arbetsmarknadens ökade krav på utbildning gör att 
företag och individer attraheras av platser med goda förutsättningar för utbildning, arbete, företagande, 
boende, kommunikationer, kultur och god tillgänglighet till kommersiell och offentlig service.  
 
Länets  företag  har  goda  möjligheter  att  öka  sin  konkurrenskraft  genom  digitaliseringens  möjligheter 
exempelvis  genom  att  erbjuda  tjänster,  varor  och  marknadsföra  sig  på  internet.  Den  utbyggda  digitala 
infrastrukturen  skapar  möjligheter  för  företagen  att  öka  sin  effektivitet  och  stärka  sina  kopplingar  mot 
marknader  och  kunder.  Ett  ökat  användande  av  den  digitala  tekniken  är  särskilt  betydelsefull  i 
glesbefolkade områden där den lokala marknaden är begränsad. 

Pendling och kommunikation 

På grund av långa avstånd och gleshet är länet starkt beroende av bra kommunikationer för person-, gods- 
och posttransporter. Bra kommunikationer liksom en god tillgång till digital uppkoppling är en förutsättning 
för att nyttja landsbygdens potential både för företagande, boende och besökare. Länets glest befolkade 
områden  präglas  av  många  mindre  arbetsmarknader  med  en  begränsad  variation  av  bransch-  och 
yrkesområden, vilket medför behov av ökad arbetspendling. Pendlingen har ökat över tid i hela landet.  
I  Västerbottens  län  går  de  största  strömmarna  till  Umeå  i  motsatt  riktning  sker  en  pendling  till  Vännäs 
specialskolor och industrier. Skellefteå och Vindeln har också en förhållandevis stor inpendling från Umeå. 
Generellt sett pendlar fler män än kvinnor med bil, men skillnaderna avtar. Män pendlar generellt längre 
sträckor  än  kvinnor  och  kvinnor  använder  i  högre  grad  kollektivtrafik,  men  i  områden  med  väl  utbyggd 
kollektivtrafik pendlar ungefär lika många kvinnor som män.  
 
Ytterligare samordnings- och utvecklingsinsatser för tillförlitlighet, funktion och kvalitet behövs inom både 
person-  och  godstransportsektorn.  En  flexibel  och  väl  fungerande  kollektivtrafik  bidrar  till  att  göra 

12 

 

Västerbottens  län  ”rundare”  vilket  också  skapar  möjligheter  för  både  kvinnor  och  män  att  arbeta  inom 
större geografiska arbetsmarknadsområden.  
 
Vidareutvecklade  kommunikationer  och  digital  uppkoppling  möjliggör  större  arbetsmarknader,  bättre 
tillgång till service och ökad konkurrenskraft för företag. Även om

 

Post- och telestyrelsen (PTS) i rapporten 

Tillgången till telefoni och grundläggande internet

2

 visar att landets konsumenter generellt sett är nöjda 

med mobiltäckningen i landet så vittnar konsumenter i länet att det på många ställen fungerar dåligt att 
ringa och surfa i näten. I länets tätbefolkade delar främst kustlandet upplevs täckningen som bra, medan 
det  i  länets  glesbefolkade delar såsom inland och fjälltrakter förekommer brister. Det  finns till exempel 
områden  som  helt  saknar  mobiltäckning.  Konsumentens  täckning  kan  påverkas  av  exempelvis  val  av 
mobiltelefon  och  operatör,  geografiska  förhållanden,  byggnader  och  byggnadsmaterial,  väder  samt 
överbelastade nät. Detta är förstås otillfredsställande både ur krisberedskaps- och servicesynpunkt. 

Det uppkopplade länet  

Tillgång till bredband är enligt regeringen en demokrati- och rättighetsfråga. Det nationella målet är att vi 
ska ha bredband i världsklass och år 2020 då 95 procent av alla hushåll och företag i Sverige ska ha tillgång 
till bredband om minst 100 Mbit/s. Hög användning av informationsteknik (IT) är något som anses gynna 
Sverige när det gäller tillväxt, konkurrenskraft och innovationsförmåga i en allt mer globaliserad värld. 
Regeringen ska inte styra marknaden eller den tekniska utvecklingen utan bara skapa goda 
förutsättningar för den.  
 
Tillgången  till  internet  i  Sverige  har  från  två  procent  år  1995  till  90  procent  år  2016.  Själva 
bredbandsutbyggnaden har börjat plana ut medan användningen av internet ökar. En anledning är att det 
är vanligare att ha både dator, surfplatta och smartphone där de två senare kräver en trådlös uppkoppling. 
De senaste sex åren har användandet av internet i mobilen ökat kraftigt och år 2016 kopplade 78 procent 
av Sveriges befolkning upp sig via internet. Några av de aktiviteter vi gör i mobilen är att söka information, 
ta  den  av  nyheter,  lyssna  musik  medan  datorer  används  för  e-post  och  ärenden  på  internbank.

3

 Den 

vanligaste anslutningen sker via 3G/4G-nätet eller en fast bredbandsanslutning. Mer än var tionde person 
har  tillgång  till  någon  form  av  trådlös  anslutning,  exempelvis  Wifi.

4

 Den  snabba  utvecklingen  inom  det 

digitala  fältet  innebär  att  nätet  ständigt  måste  förbättras  och  underhållas  samtidigt  som  delar  av  länet 
fortfarande brister i tillgången till fibernätet  
 
Västerbottens län har en väl utbyggd bredbandsinfrastruktur och Länsstyrelsen och kommunerna 
finansierar ett antal bredbandsprojekt via medel från Landsbygdsprogrammet vars syfte är att nå 
områden som i dag saknar eller behöver bygga ut fibernätet. Sammanlagt har 77 procent av länets 
befolkning tillgång till bredband via fibernät jämfört med rikets 66 procent, 79 procent har tillgång till 
fiberhastigheten 100Mbit/s jämfört med rikets 73 procent.

5

  

 
E-samhället omfattar utnyttjande av IT i ett socialt, samhällsekonomiskt och legalt perspektiv. Både 
offentlig och kommersiell service möter utmaningar som kräver nytänkande och strategiskt nyttjande av 

                                                           

2

 Tillgången till telefoni och grundläggande internet. Post och telestyrelsen 2017 

3

 Svenskarna och internet 2016.  

4

 SCB. Privatpersonernas användning av datorer och internet 2015. 

5

 PTS Statistikportalen Mobiltäckning och bredband Västerbotten 2016.  

13 

 

IT. Genom detta kan servicen förbättras, kvaliteten och effektiviteten höjas, innovationskraften och 
delaktigheten stödjas.

6

 

Tillgång till hälsocentraler och receptbelagda läkemedel   

Den demografiska utmaningen med en åldrande befolkning och stigande genomsnittlig levnadsålder ställer 
ökade krav på tillgänglighet till sjukstugor, hälsocentraler och apotek liksom på övrig vård och omsorg.  
Tillgänglighet till hälso- och sjukvård av god kvalitet är en viktig förutsättning för boende och tillväxt i alla 
delar av landet. För närvarande finns det en hälsocentral i varje kommun och totalt 39 hälsocentraler i hela 
länet. Idag kan nästan alla vårdgivare också erbjudas internetbaserad stöd och behandling till invånaren 
enskilt  eller  som  ett  komplement  till  annan  behandling  via  1177  Vårdguiden.  Under  2017  utvecklas 
plattformen för att ge möjlighet att använda video, appar och digitala vårdplaner.  
 
År  2009  öppnades  den  tidigare  statliga  apoteksmarknaden  upp  för  konkurrens  med  syftet  att  öka 
tillgängligheten till läkemedel, bättre service, utökat tjänsteutbud och lägre läkemedelskostnader. Detta 
medförde att privata apoteksombud har etablerats i främst befolkningstäta områden och att detaljhandeln 
tillåts sälja receptfria läkemedel. Ombuden har tre huvudsakliga uppgifter: ombud för försäljning av vissa 
receptfria  läkemedel  från  lager,  receptförmedlare  samt  förmedlare  av  paket  med  receptförskrivna  och 
receptfria läkemedel som inte finns i lager hos ombuden. Tjänsteinnehållet kan variera mellan olika ombud 
och alla produkter får inte säljas i vanliga butiker vilket innebär att apoteksombuden har en viktig roll. 
 
Idag finns ungefär 640 apoteksombud i glesbygd i Sverige. I november 2017 var det 165 försäljningsställen 
i  länet.  Det  är  endast  Apoteket  AB  som  har  rätt  att  bedriva  apoteksombudsverksamhet  i  enlighet  med 
Apoteket AB:s tidigare riktlinjer. Dessa innebar bland annat att ombud kan inrättas i områden med litet 
befolkningsunderlag om avståndet till nästa apotek eller ombud överstiger fem kilometer. 

Dagligvaror  

Det totala antalet dagligvarubutiker i Sverige har minskat med över 26 procent sedan 1990-talet. Det är 
främst de mindre butikerna som minskat kraftigt i antal med närmare 70 procent, sedan 1996.

7

 Samtidigt 

ökar antalet större butiker och stormarknader i större orter, som erbjuder ett större varuutbud med lägre 
priser. Dessa är ofta strategiskt placerade vid in- och utfarter till orten som underlättar för pendlare att 
handla. Detta påverkar de mindre dagligvarubutikerna på landsbygden som får minskad köptrohet. 
 
Många av de butiker som lagts ner i länet har funnits på orter som tidigare haft fler än en butik, men många 
orter har också mist sin sista butik. Mellan åren 1996 och 2002 miste 24 orter i länet sin sista butik och 
utglesningen av butiksnätet fortsätter. De senaste åren har i genomsnitt en landsbygdsbutik per år upphört 
och  i  dag  finns  45  dagligvarubutiker  utanför  centralort  kvar,  se  figur  ndean.  I  detta  diagram  är  ej 
dagligvarubutiker utanför centralort i Skellefteå och Umeå medräknade. Med dessa blir antalet 67 butiker 
utanför centralort och 84 butiker i centralort sammanlagt 151 dagligvarubutiker i Västerbottens län.  
 

                                                           

6

 EU kommissionen. En digital agenda för Europa.  

7

 Tillväxtanalys. Tillgänglighet till kommersiell och offentlig service 2014. Rapport 2015:04 

14 

 

 

Cirka 90 procent av befolkningen i länet har högst tio km med bil till närmaste dagligvarubutik, men det 
finns också invånare som har mer än 40 minuters resväg till närmaste dagligvarubutik. När butiker på 
landsbygden försvinner innebär det att fler personer får längre resväg till närmsta butik. För att begränsa 
eller stoppa utglesningen av butiksnätet och sammanhängande servicefunktioner behövs åtgärder av 
skilda slag, exempelvis inflyttning som ger ett ökat kundunderlag, ökning av butikens attraktionskraft och 
kundernas köptrohet, ökad samordning mellan olika serviceslag, översyn av kommunernas 
upphandlingsmöjligheter, utbildnings- och rådgivningsinsatser för befintliga lanthandlare och för nya 
handlare i samband med butiksöverlåtelser.  

 

Tillgänglighetskarta 
Dagligvaror 
fullsortiment i 
Västerbotten Källa: 
PIPOS 

 
 
 
 
 
 

Drivmedel 

Strukturomvandlingen inom drivmedelsbranschen i landet har inneburit att de största bolagen genomfört 
stora  förändringar  i  sina  stationsnät.  Mindre  lönsamma  försäljningsställen  har  antingen  avvecklats  eller 
omvandlats till obemannade stationer. Flera kända varumärken har också profilerats om eller bytt ägare.  
 
Under 2009-2012 lades ett stort antal stationer i landet ner men denna strukturomvandling ser ut att ha 
mattats  av.  På  många  orter  har  nya  lokala  lösningar  utvecklats.  Det  finns  exempel  där  små  lokala  eller 
regionala  aktörer  har  breddat  sin  verksamhet  genom  att  börja  erbjuda  drivmedel  till  mindre  stationer. 
Under de senaste åren har utvecklingen stabiliserats.  
 
I Västerbotten finns 179 drivmedelsförsäljare som tillhandahåller drivmedel i flera olika former och med 
hjälp av flera olika huvudmän. I diagrammet nedan visas utvecklingen i länet av antalet drivmedelsstationer 
i centralorterna (förutom Skellefteå och Umeå centralort) och  i länets landsbygder  mellan 2009-2017. I 
november 2017 fanns sammanlagt 101 drivmedelsstationer. Utvecklingen av drivmedelstationer har ökat 

0

10

20

30

40

50

60

2009

2011

2013

2017

Antal dagligvarubutiker utanför centralort i 

Västerbotten

Utanför centralort

I centralort

15 

 

för varje år. Den ökning som ses för 2017 i diagrammet nedan innehåller även drivmedelsförsörjningen för 
åkerier i länet. År 2011 fanns 21 drivmedelsstationer i centralorterna, två år senare fanns 30 styck. Detta 
följer den nationella trenden som visar att de största förändringarna i antal försäljningsställen sedan 2009 
skett i tätorter och tätortsnära landsbygder, medan antalet i glesbygden varit relativt stabil.  
 
I Västerbottens län är det vanligast med en resväg med bil på 10-20 minuter till närmsta drivmedelsstation. 
Men det finns också områden som har mer än den dubbla resvägen, cirka 40 minuters resväg till närmaste 
drivmedelsstation.  
 

 

 

Grundläggande betaltjänster till rimliga priser  

Möjlighet  att  betala  räkningar,  ta  ut  och  sätta  in  kontanter  var  tidigare  en  lagstadgad  rättighet.  Lagen 
ersattes år 2008 med ett politiskt mål att alla i samhället ska ha tillgång till grundläggande betaltjänster till 
rimliga priser. 
Med grundläggande betaltjänster menas möjlighet att ta ut kontanter, betala räkningar och 
deponera dagskassor. Vad som menas med tillgång till och rimliga priser har inte preciserats av Riksdagen.  
 
Under  de  senaste  fem  åren  har  kontantuttagen  minskat,  både  i  antal  och  värde,  vilket  tyder  på  att 
användningen  av  kontanter  i  samhället  minskar.  Samtidigt  ökar  kortköp  och  användning  av  digitala 
betaltjänster. 97 procent av svenskarna har tillgång till betalkort och 85 procent av svenskarna har tillgång 
till internetbank, enligt Riksbankens enkätundersökning som gjorts för att få bättre kunskap om svenska 
folkets betalningsvanor.  
 
Många av de största bankerna tar helt bort eller minskar sina kontors kontanthantering och fler traditionella 
bankärenden flyttar ut till kunden själv. Fler bankkontor läggs ner eller slås samman beroende på kundernas 
ändrade beteenden och minskade besök på bankkontoren. Idag är det möjligt att göra kontanta uttag på 
andra  ställen  än  i  bankomaterna  och  det  är  möjligt  att  betala  räkningar,  eller  överföra  pengar  direkt  i 
Smartphonen tack vare nya tekniska lösningar med webbtjänster och betaltjänst appar. En förutsättning är 
att det finns fungerande internetanslutning. Den ökande digitaliseringen av bland annat betaltjänster kan 

0

10

20

30

40

50

60

70

2009

2011

2012

2013

2017

Drivmedelsstationer i Västerbotten

Centralort

Landsbygd

16 

 

medföra att grupper hamnar i ett digitalt utanförskap och blir mer beroende av anhöriga eller kommunen 
som får hjälpa dem att ta ut kontanter och/eller betala räkningar.  
 
Under 2017 var minst en traditionell bank såsom Nordea, Swedbank, Handelsbanken eller SEB närvarande 
i  varje  kommun.  Sammanlagt  fanns  44  traditionella  bankkontor,  och  12  ClearOn’s  kassagirolösning, 
erbjuder  betaltjänstförmedling  i  länet.  Med  betalningsförmedling  menas  fysiska  platser  där  kontanta 
inbetalningar eller transfereringar från konton kan göras till en annan mottagare. De serviceformer som 
ingår  är  bankkassa  samt  tjänst  mot  bankkonto.  Fyra  av  ClearOn’s  kassagirolösningar  är  finansierade 
stödinsatser i länet för att förbättra tillgängligheten till grundläggande betaltjänster.  
År 2017 hade drygt 70 procent av länet befolkning mindre än 10 km till närmaste betaltjänstförmedling. 
Knappt  två  procent  av  länets  befolkning  hade  längre  än  40  km  och  längst  är  avstånden  i  länets 
fjällkommuner, se karta nedan.  
 
Länsstyrelsen har sedan 2013 ansvar för regionala lösningar för grundläggande betaltjänster i områden i 
länet där marknaden inte tillgodoser behovet. År 2016 hade drygt 10 000 personer i länet längre än 30 km 
till närmaste betaltjänstställe, vilket är en förbättring mot 2013 då drygt tusen personer hade 30 km eller 
längre  till närmaste betaltjänstförmedling. Förbättringen beror på att  fler betaltjänstombud tillkommit  i 
länet.  
 

  
 
 

 

Karta över avstånd till närmaste betaltjänstförmedling i Västerbottens län 2017 

 

17 

 

Prioriterade insatsområden med tydliga mål 

Det regionala serviceprogrammets övergripande mål för genomförandeperioden 2014-2020 är att skapa 
förutsättningar  för  människor  och  företag  att  bo  och  verka  i  alla  delar  av  länet  genom  att  främja  en 
tillfredsställande servicenivå utifrån realistiska förutsättningar och inom rimliga avstånd. 
 
Med utgångspunkt av den analys som utförts i länet, tillvaratagandet av tidigare erfarenheter från tidigare 
serviceprogram och kopplingen till andra program för regional tillväxt har fyra prioriterade insatsområden 
formulerats med tydliga mål.

 

Insatsområde 1: Olika stöd till kommersiell service 

 

 
För att uppnå en god servicenivå i hela landet finns olika ekonomiska stöd till i första hand dagligvarubutiker 
och  drivmedelstationer  i  gles-  och  landsbygder. Stöden  ger  dessa  servicegivare  en  chans  att  genomföra 
nödvändiga  investeringar  i  exempelvis  modernisering,  energieffektivisering  och  utrymmen  för 
tillkommande serviceutbud. 
 
Mål 
 

 

–ª

 

En tillfredsställande försörjning med dagligvaror och drivmedel i länet.  

–ª

 

Aktuella serviceplaner i alla kommuner. 

 

Insatsmål 

15  företag/år  genomför  investeringar  i  butiker  och  drivmedelsstationer  med  hjälp  av 
investeringsstöd.  5  företag/år  erhåller  servicebidrag  för  tryggande  av  fortsatt  drift. 
Hemsändningsbidrag till kommunerna beviljas med sammanlagt ca 2 miljoner kr/år. 

Resultatmål  Ett bibehållande av försäljningsställen med förutsättningar att bli attraktiva och lönsamma. 
Effektmål 

Andelen personer med långa avstånd och restider till kommersiell service minskar/ökar inte. 
Förutsättningar skapas för utveckling av besöksnäring och övrigt företagande. 

Utförare 

Kommuner, företag, föreningar, myndigheter, Länsstyrelsen, landsting, regioner och andra 
organisationer 

Finansiering:  Länsstyrelsens  1:1  anslag,  Landsbygdsprogrammet,  Regionala  tillväxtåtgärder,  företag, 

kommuner 

Olika stöd 

 

För att uppnå en god servicenivå i hela landet finns olika ekonomiska stöd till i första hand dagligvarubutiker 
och drivmedelsstationer i gles- och landsbygder. De olika stöden söks hos olika organisationer beroende på 
hur ansvaret är uppdelat i ditt län och vilket stöd ni tänker söka.  
 
Stöd: Servicebidraget, Hemsändningsbidraget, Stöd till grundläggande betaltjänster, Särskilt driftstöd, Stöd 
till kommersiell service. 

 

Läs om olika stöd i bilaga 1, 

Förordningar och stöd

 

 

 

18 

 

Insatsområde 2: Samordnings- och samverkanslösningar 

 

 
Under  förra  programperioden  bedrevs  olika  samordningsprojekt  för  service  runt  om  i  länet.  Offentliga, 
ideella,  kommersiella och privata  aktörer  har  deltagit  i  olika  serviceprojekt  där  lösningar  arbetats  fram. 
Förutom att starta nya samarbetsprojekt, finns möjligheter att arbeta vidare med många av dessa lösningar 
för att ta vara på engagemanget och kunskapen som de tidigare projekten genererat.  
 
Mål 

 

–ª

 

En god allmän servicenivå för medborgare och företag. 

–ª

 

Utveckla långsiktigt hållbara samordnade servicelösningar. 

–ª

 

Utveckla servicenoder och servicepunkter i länets kommuner med nya 
samordnade servicelösningar. 

–ª

 

Framåtsträvande dialog. 

 
Insatsmål 

Minst 3 samordnings- och samverkanslösningar testas i länet med utgångspunkt i 
föreslagna åtgärder.  

Resultatmål  Förutsättningar skapas för ett regelbundet ömsesidigt informationsutbyte, insatser initieras 

utifrån lokala behov och en helhetssyn.  

Effektmål 

En ökad samverkan mellan privata, offentliga och ideella aktörer för att testa nya 
långsiktigt hållbara samverkanslösningar utifrån en gemensam helhetssyn på de lokala 
servicefrågorna. 

Utförare 

Kommuner, företag, den ideella sektorn 

Finansiering  Kommuner, Region Västerbotten, Landsbygdsprogrammet 2014-2020, 

strukturfondsprogram, nationella medel  

 
Exempel på åtgärder 

 

Nätverk för lanthandlare och drivmedelsanläggningar - samordnas av kommunen eller i samverkan mellan 
närliggande kommuner. 
Samordning av kommersiell och offentlig service i den egna kommunen och över kommungränserna  
Samverkansprojekt mellan exempelvis kommuner, den sociala ekonomin, byautvecklare och 
intresseorganisationer. 
Persontransporter exempelvis genom samåkningslösningar 
Nya funktionella lösningar i områden där marknaden inte kan tillgodose behovet 
Översyn av lanthandlares avtalsvillkor inklusive ersättningsnivåer för ombudstjänster 

 

 

19 

 

Insatsområde 3: Ny teknik och innovativa servicelösningar 

 

 
Den tekniska utvecklingens snabba frammarsch tillsammans med Västerbottens jämförelsevis välutbyggda 
och  framtidssäkrade  bredbandsinfrastruktur  ger  oss  bra  förutsättningar  för  nya  tekniska  och  innovativa 
servicelösningar.  Ett  exempel  är  inom  området  betaltjänstlösningar.  Idag  flyttar  allt  mer  traditionella 
bankärende ut till kunden själv. Detta möjliggör att kunden kan betala räkningar och deklarera m.m. via 
webbtjänster  och  appar,  förutsatt  att  det  finns  en  fungerande  internetanslutning.  Ett  annat  exempel  är 
Pipos  är  en  flexibel  geografiskt  högupplöst,  topologisk  och  nationellt  täckande  analysplattform  som 
Tillväxtanalys  håller  på  att  ta  fram.  Idag  finns  endast  en  Betaversion  som  ett  fåtal  har  tillgång  till,  men 
tanken är att kommunerna ska få access till analysverktyget. Verktyget kan exempelvis visa tillgänglighet 
till dagligvarubutiker och drivmedelsstationer samt ge en tydlig överblick över serviceutbudet i länet och 
därmed ett bättre underlag för insatser och samverkan även över kommungränser. Serviceprogrammet ska 
genom nya tekniska och innovativa lösningar bidra till en förbättrad tillgång till funktionella servicelösningar 
för företag och boende. 
 
Mål 

 

–ª

 

Utforma nya tekniska och innovativa servicelösningar.  

–ª

 

Alla servicenoder/servicepunkter får tillgång till uppkoppling (bredband). 
 

Insatsmål 

Minst 3 tekniska och innovativa servicelösningar testas i länet med utgångspunkt i 
föreslagna åtgärder.  

Resultatmål  Förbättrad tillgång till funktionella servicelösningar genom nya tekniska och innovativa 

idéer.  

Effektmål 

Länet har en framtidssäkrad teknisk infrastruktur, goda analysverktyg, innovativa och 
funktionella lösningar för service samt information och god teknisk kunskap hos 
användarna. 

Utförare 

Kommuner, föreningar, Region Västerbotten, Länsstyrelsen 

Finansiering  Region Västerbotten, Länsstyrelsen, kommuner, nationella medel, Landsbygdsprogram 

2014-2020, strukturfondsprogram 

 
Exempel på åtgärder 

 

Pilotprojekt för nya tekniska och funktionella servicelösningar för medborgare och företag 
Utveckling av nya innovativa sätt att ge service 
Informations- och utbildningsinsatser om nya tekniska lösningar (för boende, lanthandlare, med flera) 
Informationsspridning om nya innovativa servicelösningar  
Identifiera och analysera nya service- och tillgänglighetsbehov av exempelvis betaltjänster 
Fortsatt utbyggnad av långsiktigt kvalitativt hållbart bredband i hela länet 

 

 

20 

 

Insatsområde 4: Ny kunskap och kompetensutveckling 

 

 
Nya tjänster utvecklas, köpmönster förändras, näthandeln ökar och e-tjänster blir allt vanligare. Det blir 
allt viktigare att följa utvecklingen, identifiera ändrade behov och att kunna genomföra insatser, 
exempelvis i form av innovativa servicelösningar. Behovet av utbildningsinsatser för handlare och 
medborgare ökar och kräver insatser. Tillväxtverket undersökning Företagens villkor och verklighet 2017 
visar att företagare ser regler kring offentlig handel som ett hinder.  
 
Mål 

–ª

 

Lokala landsbygdsbutiker ges ökade möjligheter att delta i anbudsförfarande och 
att kunna leverera till skola, omsorg och får därmed förbättrad lönsamhet och 
långsiktig överlevnad.  

–ª

 

Nya och oerfarna näringsidkare får tillgång till nödvändig kunskap för att kunna 
driva sin butik/mack utifrån realistiska förutsättningar. 

–ª

 

Marknadsföringsmodeller för bibehållen/ökad köptrohet. 
 

Insatsmål 

Minst 3 åtgärder som bidrar till ny kunskap och kompetensutveckling har genomförts.  

Resultatmål  Konkreta åtgärder som riktar sig till både kommunen och lanthandeln och som kan leda till 

nya kunskaper, ny medvetenhet och bättre planeringsunderlag för lokal serviceutveckling. 

Effektmål 

Lanthandlare ges möjligheter till rådgivning och utbildning samt ökad omsättning, 
lönsamhet och långsiktig verksamhet. Butiksöverlåtelser underlättas och risken för 
nedläggning minskar. Kommunerna får mer kunskap om lokal upphandling. 

Utförare 

Kommuner, Region Västerbotten, branschorganisationer, företag och andra aktörer 

Finansiering  Kommuner, Region Västerbotten, Länsstyrelsen, Landsbygdsprogram 2014 - 2020, 

strukturfondsprogram, nationella medel 

 

 

Exempel på åtgärder 

 

Lokal upphandling - utbildningsinsatser för kommuner och för lanthandlare.  
Konsultinsatser för ekonomisk och juridisk rådgivning samt utbildning för befintliga handlare och för nya 
vid ägarbyten. 
Servicefrågor tydliggörs i kommunernas översiktsplaner. 
Tydliggörande av vilka skyldigheter kommuner och lanthandlare har gentemot varandra. 
Under programperioden genomförs årligen återkommande konferenser, seminarier eller workshops, som 
belyser serviceutveckling.  
Lokala landsbygdsbutiker ges bättre förutsättningar att delta i anbudsförfaranden för att leverera till 
skola och omsorg och därmed möjlighet till ökad omsättning och lönsamhet.  
Marknadsföringsmodeller för bibehållen/ökad köptrohet. 
 

 

21 

 

Årlig handlingsplan 

Identifiering och planering av programmets konkreta insatser ska  årligen planeras av partnerskapet och 
utmynna  i  en  handlingsplan.  Enligt  riktlinjerna  ska  programmen  utformas  så  att  det  går  att  utvärdera 
genomförandet kontinuerligt och för att göra det möjligt ska det i handlingsplanen framgå vad som ska 
göras, när det ska göras och av vem.  
 
Se matris för handlingsplan, bilaga 2 

Handlingsplan 2018

 

 

Uppföljning och utvärdering mot tydliga mål 

Med utgångspunkt i angivna mål ska såväl genomförandet av enskilda insatser som löpande information 
om uppnådda mål och resultat redovisas under programperioden.  
 
Övergripande mål för programmet är att skapa förutsättningar för människor och företag att bo och verka 
i alla delar av länet genom att främja en tillfredsställande servicenivå utifrån realistiska förutsättningar och 
inom rimliga avstånd. 
 
Indikator för programmet 
är tillgänglighet till dagligvarubutik, drivmedel i länet samt aktuella serviceplaner 
i alla kommuner. 
 
Insatsmål
 menas förväntat direkt utfall av planerad insats, exempelvis antal beviljade investeringsstöd. 
 
Resultatmål
 anger förväntat resultat av insatsmålet, exempelvis ett bevarat antal dagligvaru-butiker. 
 
Effektmål
 anger förväntad effekt av insatsmål och resultatmål och uppstår ofta efter en längre tid, 
exempelvis omsättning och lönsamhet har ökat i butiker som erhållit investeringsstöd. 
 
Länsstyrelsen kommer att årligen, med utgångspunkt i Tillväxtverkets anvisningar, följa upp och utvärdera 
programmet. Delredovisningar ska göras senast den 31 januari årligen med början år 2015. De 
delredovisningar som utförs årligen sammanställs av Tillväxtverket och redovisas till Regeringskansliet, 
Näringsdepartementet. Tanken är att programmens erfarenheter i landet ska generera ett lärande. För 
utvärderingsinsatserna kommer Länsstyrelsen att använda handläggarsystemet NYPS, underlag som 
erhålls från Tillväxtanalys, kommunernas årligen uppdaterade serviceplaner och fortlöpande information 
från kommunernas representanter i partnerskapet för serviceprogrammet.  

 

 

  

 

 

22 

 

Bilaga 1 

 

Förordningar och stöd 
 

Den 23 januari 2014 tillsatte regeringen en utredare för att undersöka förutsättningarna för ett stöd riktat 
till kommersiell service och viss offentlig service i de glesbygdsområden i landet som är särskilt sårbara och 
utsatta. Utredningen ” Stöd till kommersiell service i särskilt utsatta glesbygdsområden”, k

ommittédirektiv 

2014:4, 

landade i ett förslag om två olika typer av långsiktiga stöd till servicegivare för dagligvaror.

8

 Utfallet 

blev  ”Särskilt  driftstöd  till  dagligvarubutiker  i  särskilt  sårbara  och  utsatta  lägen”,  ett  kompletterande 
långsiktigt stöd till små dagligvarubutiker. Stödet trädde i kraft 2016. 
 

Förordning (2000:284) om stöd till kommersiell service 

Förutsättningarna  för  statligt  stöd  till  kommersiell  service  regleras  av  Förordning  (2000:284)  och  de 
prioriteringar  som  görs  regionalt,  samt  Landsbygdsprogrammet  2014-2020  som  under  år  2016  övertog 
investeringsbidraget till drivmedelsstationer och dagligvarubutiker. 
 
Stöd får lämnas i områden där servicen är gles.  
Stöd får lämnas endast om kommunen har planerat varuförsörjningen på ett sådant sätt att behovet av 
stöd kan bedömas.  
Stödet får inte otillbörligt gynna en viss näringsidkare. 
Stöd  kan  lämnas  för  att  det  i  glesbygd  och  landsbygd  skall  kunna  upprätthållas  en  försörjning  med 
dagligvaror  och  drivmedel  som  är  tillfredsställande  med  hänsyn  till  geografiska  och  befolkningsmässiga 
förhållanden. Stöd kan i vissa fall lämnas även till fackhandelsservice. 
Stöd  till  kommersiell  service  lämnas  som  investeringsbidrag,  servicebidrag,  hemsändningsbidrag  och 
särskilt driftstöd. Förordning (2016:126). 
 

Förordning (2014:139) om statligt stöd till tillhandahållare av grundläggande betaltjänster 

Med grundläggande betaltjänster avses i denna förordning betalningsförmedling, uttag av kontanter samt 
hantering  av  dagskassor  för  näringsidkare  och  ideella  föreningar.  När  fler  banker,  uttagsautomater  och 
deponeringsmöjligheter minskar syftar stödet till att uppfylla det politiska målet att alla i samhället ska ha 
tillgång till grundläggande betaltjänster till rimliga priser. 
 

Grundläggande betaltjänster 

Syftet med stöd enligt Förordning (2014:139) tillhandahållare av grundläggande betaltjänster, är att alla i 
samhället  ska  ha  tillgång  till  grundläggande  betaltjänster  till  rimliga  priser.  Med  grundläggande 
betaltjänster  avses  i  denna  förordning  betalningsförmedling,  uttag  av  kontanter  samt  hantering  av 
dagskassor  för  näringsidkare  och  ideella  föreningar.  Stöd  får  lämnas  till  företag  som  bedöms  kunna 
tillhandahålla grundläggande betaltjänster där det finns ett behov av sådana tjänster. Vid bedömningen tas 
hänsyn till avståndet till närmaste tillhandahållare av grundläggande betaltjänster och till det uppskattade 
antalet användare av tjänsterna. Stöd får inte lämnas där det är sannolikt att någon annan aktör inom rimlig 
tid kommer att tillhandahålla grundläggande betaltjänster på kommersiell grund. 

 

 

 

 
 
 
 
 

 

                                                           

8

 

http://www.regeringen.se

 2017-04-19 

23 

 

OLIKA STÖD

9

 

 

Servicebidrag 

Stöd  kan  lämnas  för  att  det  i  glesbygd  och  landsbygd  skall  kunna  upprätthållas  en  försörjning  med 
dagligvaror  och  drivmedel  som  är  tillfredsställande  med  hänsyn  till  geografiska  och  befolkningsmässiga 
förhållanden. 
Bidrag beviljas endast om det finns särskilda skäl och andra åtgärder har prövats, men inte visat sig vara 
ändamålsenliga. 
 
Vem kan få stöd? 
Servicebidrag  kan  beviljas  till  näringsidkare  med  försäljningsställen  för  dagligvaror  eller  drivmedel, 
näringsidkare med försäljningsställen för fackhandelsvaror, om det finns särskilda skäl, och näringsidkare 
som på annat sätt säljer och levererar dagligvaror i området, om det finns särskilda skäl. 
 
Bidrag  får  beviljas  med  högst  250  000  kronor  per  år  till  samma  mottagare.  Bidrag  som  avser 
dagligvarubutiker  med  ett  väl  utbyggt  utbud  av  grundläggande  servicefunktioner,  eller  som  av 
servicestrategiska  skäl  bedöms  som  betydelsefulla,  får  dock  utsträckas  till  högst  300  000  kronor  per  år. 
Bidrag lämnas för sammanlagt högst tre år. 
 
Stöd får lämnas endast om kommunen har planerat varuförsörjningen på ett sådant sätt att behovet av 
stöd kan bedömas. 
Stödet får inte otillbörligt gynna en viss näringsidkare. 
 
Stödet söks hos 
Länsstyrelsen i Västerbotten 
 

Hemsändningsbidrag 

Stöd kan lämnas för att det i glesbygd och landsbygd ska kunna upprätthållas en försörjning med dagligvaror 
och drivmedel som är tillfredsställande med hänsyn till geografiska och befolkningsmässiga förhållanden. 
För  de  hushåll  som  har  störst  avstånd  eller  saknar  möjligheter  att  på  annat  sätt  ta  sig  till  butiken. 
Hemsändningsbidrag  kan  beviljas  för  hemsändning  av  dagligvaror  till  hushåll.  Hemsändningsbidrag  kan 
även lämnas för att anordna särskilda inköpsturer till en närliggande butik. 
 
Vem kan få stöd? 
Kommuner 
 
Så här mycket kan kommunen få i stöd 
Hemsändningsbidrag  får  lämnas  med  ett  belopp  som  motsvarar  högst  50  procent  av  kommunens 
nettoutgift  för  hemsändningen.  Bidraget  får  dock  inte  överstiga  100  kronor  per  hushåll  och 
hemsändningstillfälle. 
Bidrag  lämnas  endast  om  nettoutgiften  eller  de  direkta  kostnaderna  uppgår  till  minst  ett  halvt 
prisbasbelopp. 
Bidraget betalas ut årsvis i efterskott. 
Stöd får lämnas endast om kommunen har planerat varuförsörjningen på ett sådant sätt att behovet av 
stöd kan bedömas. 
Stödet får inte otillbörligt gynna en viss näringsidkare. 
Stödet söks hos 
Länsstyrelsen Västerbotten  

                                                           

9

 Fakta hämtat från Tillväxtverkets hemsida, 

www.tillvatverket.se

 

 

24 

 

 

Investeringsstöd i landsbygdsprogrammet 

Du kan få stöd till investeringar som leder till bättre tillgång till kommersiell och viss offentlig service på 
landsbygden. Syftet med stödet är att upprätthålla och utveckla lokal service för dem som bor, verkar på 
och besöker landsbygden. 
Stödet gäller flera olika typer av investeringar. Det kan till exempel vara investeringar i dagligvarubutiker, 
drivmedelsanläggningar och/eller serviceställen där olika typer av service finns samlad. 
 
Vem kan få stöd? 
Myndigheter,  kommuner,  landsting,  regioner,  föreningar,  organisationer  och  företag  kan  söka  det  här 
stödet. 
Investeringar i kommersiell och offentlig service 
 
Du kan få stöd om du investerar i lokal service som 
Dagligvarubutiker 
Drivmedelsanläggningar 
Serviceställen 
 
Serviceställen  kan  inrättas  i  dagligvarubutiker,  drivmedelsanläggningar  samt  även  i  gårdsbutiker,  på 
campingplatser, på värdshus, i bygdegårdar eller andra, för ändamålet lämpliga lokaler. 
Det kan då handla om en kombination av kommersiell service så som dagligvaror och drivmedel tillsammans 
med  exempelvis,  biblioteksverksamhet,  medborgarinformation,  betaltjänster,  kontanthantering  samt 
ombudsverksamhet 

för 

ex. 

post 

och 

pakethantering, 

apoteket. 

 
Det  finns  även  stöd  för  investeringar  i  distributions-  och  logistiklösningar,  i  syfte  att  underlätta  för 
samordnade varutransporter. 
 
Så här mycket kan du få i stöd 
Du  kan  få  stöd för  upp  till  50  procent  av  de  utgifter  som  ger  rätt  till  stöd  om  de  är  högre  än  
50 000 kronor. 
Du kan få stöd för upp till 90 procent av de utgifter som ger rätt till stöd om: 
Du investerar i förbättrad tillgänglighet 
Du startar upp en nedlagd butik 
Du gör investeringen för att förbättra miljön och klimatet, exempelvis genom energieffektivisering. 
Du kompletterar försäljningsstället med andra grundläggande servicefunktioner, exempelvis olika typer av 
ombudsverksamheter så som post- och pakethantering eller apotek. 
Försäljningsstället  ryms  inom  prioriterat  område  i  länsstyrelsens  handlingsplan  utifrån  de  regionala 
serviceprogrammen. 
 
Om du kan motivera en ersättningsinvestering av kyl- och frysrustning utifrån någon av punkterna 1-4 ovan 
kan du få 90 procent i stöd även för dessa. I de fall där du kan få 90 procent av dina utgifter i stöd måste 
utgifterna vara 30 000 kronor eller mer. 
 
Stödet söks hos 
Länsstyrelsen , via Jordbruksverkets webbsida för e-ansökan . 
Mer information om investeringsstöd i landsbygdsprogrammet  
 

 
 
 
 

25 

 

Särskilt driftstöd till dagligvarubutiker i sårbara och utsatta lägen 

Stödet är ett kompletterande  långsiktigt stöd till små dagligvarubutiker i särskilt utsatta glesbygder, där 
förutsättningarna är begränsade för att kommersiella aktörer ska kunna bidra till att skapa en god tillgång 
till kommersiell service. Regeringen har beslutat om 35 miljoner kronor årligen för perioden 2016-2019 för 
detta stöd. 
 
Vem kan få stöd? 
Särskilt driftstöd får lämnas till ägaren till försäljningsställe som har ett mångsidigt utbud av dagligvaror och 
som: 

-

 

är  beläget  mer  än  10  km  från  ett  annat  försäljningsställe  som  har  ett  mångsidigt  utbud  av 
dagligvaror, eller i ett skärgårdsområde utan fast landförbindelse  

-

 

har fasta lokaler som är öppna så att kunderna kan få tillgång till dagligvaror på åretruntbasis, och 

-

 

har  en  nettoomsättning  för  dagligvaror  som  uppgick  till  högst  elva  miljoner  kronor  enligt 
det senaste årets årsredovisning, årsbokslut eller annat liknande underlag. 

-

 

 

Försäljningsställen som  är betydelsefulla  även  för  tillgängligheten  till  annan  grundläggande  kommersiell 
service ska prioriteras. 
 
Stödmottagaren  ska  som  villkor  för  stöd  åta  sig  att  utföra  en  tjänst  av  allmänt  ekonomiskt  intresse.  I 
stödbeslutet ska de närmare villkoren för tjänsten anges. Dessa ska innefatta vilket utbud av dagligvaror 
som ska tillhandahållas och under vilken tid som försäljningsstället ska hållas öppet. 
 
Definitioner 
Dagligvaror: Grundläggande varor såsom livsmedel, drycker, tobak och hushållsartiklar som konsumenter 
köper flera gånger i veckan. 
Mångsidigt utbud: Minst 1000 artiklar, varav varugrupperna mejeri, charkvaror, ägg, färskt bröd, frukt och 
grönsaker bör finnas representerade. För butiker med omsättning under 2 miljoner kronor kan avsteg göras 
från ovanstående definition av mångsidigt utbud. 
Öppet  på  åretruntbasis:  Öppet  året  runt  i  genomsnitt  minst  40  timmar  per  vecka  för  butiker  med 
omsättning på minst 2 miljoner kronor och max 11 miljoner kronor. 
Öppet  året  runt  i  genomsnitt  minst  20  timmar  per  vecka  för  butiker  med  omsättning  under  2  miljoner 
kronor. Säsongsbutiker kan inte erhålla stöd. 
Nettoomsättning av dagligvaror: Omsättning för andra produkter än dagligvaror samt andra servicetjänster 
ska  avräknas  vid  beräkning  av  nettoomsättning.  (T.ex.  specialvaror,  drivmedel,  ombudstjänster,  café, 
uthyrning av fordon) 
Annan  grundläggande  kommersiell  service:  Drivmedel,  post,  apotek  och  betaltjänster  (kontanter, 
betalningsförmedling, dagskassahantering) 
 
Så här mycket kan du få i stöd 
Särskilt driftstöd lämnas med högst 300 000 kronor per år och försäljningsställe. Frågan om stöd ska prövas 
för  varje  år.  Stödet  beräknas  på  försäljningsställets  nettoomsättning  av  dagligvaror  enligt  följande 
beräkningsmodell: 
Omsättning mellan 500 000 och 5 000 000 kronor: 
Stöd= - 33 333 + 1/15 * omsättning  
Omsättning mellan 5 000 000 och 7 000 000 kronor: 
Stöd= 300 000 
Omsättning mellan 7 000 000 och 11 000 000 kronor: 
Stöd= 300 000 - 0,075 * (omsättning - 7 000 000) 
Ansökan om stöd och uppdrag att tillhandahålla tjänst av allmänt ekonomiskt intresse 
 
Ansök via e-tjänsten Min ansökan.  
I Min ansökan väljer du Västerbottens Länsstyrelse  

 

26 

 

Bilaga 2 Rekommendationer för hemsändningsbidrag 

För att främja kommersiell service får, i den utsträckning det finns medel, stöd enligt förordning 
(2000:284) om stöd till kommersiell service lämnas. 

Hemsändningsbidrag 

19 § Stöd till kommersiell service kan lämnas som hemsändningsbidrag till kommuner för att bekosta 
kommunens hemsändning av dagligvaror till de hushåll som har störst avstånd till eller saknar möjligheter 
att på annat sätt ta sig till butiken. 

Bidrag får lämnas endast om sändningen sker på ett ändamålsenligt sätt och utan onödiga kostnader. 

Bidrag enligt första stycket lämnas för kommunens kostnader antingen för hemsändning av dagligvaror 
eller för anordnande av särskilda inköpsturer till en närliggande butik. Förordnning (2016:126). 

20 § Hemsändningsbidrag enligt 19 § får lämnas med ett belopp som motsvarar högst 50 procent av 
kommunens nettoutgift för hemsändningen eller inköpsturerna. Bidraget får dock inte överstiga 100 
kronor per hushåll och hemsändningstillfälle. 

Bidrag lämnas endast om nettoutgiften eller de direkta kostnaderna uppgår till minst ett halvt 
prisbasbelopp enligt 2 kap. 6 och 7 §§ socialförsäkringsbalken. Förordnning (2016:126). 

21 § Bidraget betalas ut årsvis i efterskott.

 

 

Bidrag 

 

SFS 

2000:284 

Till vem 

Kommuner som helt eller delvis bekostar hemsändning av dagligvaror 
till hushåll. 

19 § 

Krav 

Kommunen har planerat varuförsörjningen på ett sådant sätt att 
behovet av stöd kan bedömas. Hemsändningen sker på ett 
ändamålsenligt sätt och utan onödiga kostnader. 

19 och  

6 §§ 

Var 

I områden där servicen är gles 

5 § 

Till vad 

Kommunens kostnad för hemsändning av dagligvaror till hushåll.  
Kommunens direkta kostnader för att anordna särskilda inköpsturer 
till en närliggande butik för de hushåll som har störst avstånd eller 
saknar möjligheter att på annat sätt ta sig till butiken. 

19 § 

Hur mycket 

Högst 50 procent av kommunens nettoutgift för hemsändning
Bidraget får dock inte överstiga 100 kronor/hushåll och 
hemsändningstillfälle. 
Högst 50 procent av kommunens direkta kostnader för att anordna 
inköpsturer. Bidrag får dock inte överstiga 100 kronor/hushåll och 
inköpstillfälle. 

20 § 

Begränsning 

Kommunens nettoutgift eller de direkta kostnaderna måste uppgå till 
minst ett halvt prisbasbelopp (enligt 2 kap. 6 och 7 §§ 
socialförsäkringsbalken). 

20 § 

Utbetalning 

Bidraget betalas ut årsvis i efterskott. 

21 § 

Villkor 

Hemsändningsbidrag kan krävas åter enligt förhållanden i 33 § 
punkterna 1, 2, 6 och 7.  

34 § 

 

 

 

 

 

27 

 

Rekommendationer 
Varje kommun kan fastställa riktlinjer för sin varuhemsändning. Länsstyrelsen vill härmed lämna 
följande rekommendationer till kommunerna när stöd ska sökas för kommersiell service i form av 
hemsändningsbidrag:  

 

För vem 

Fast boende om ingen i hushållet kan ta sig till butiken. 

Var 

Där servicen är gles (inte inom centralort).  

Från/till 

Hemsändning ska ske från närmaste butik. Inte hemsändning från 
tätortsbutik till område som betjänas av annan dagligvarubutik som har 
hemsändning. Inköpsturer ska ske till en närliggande butik.  

Avstånd 

Ingen speciell avståndsgräns - i stället efter behov. 

Av vad 

Hemsändning av dagligvaror. 

Antal 

Högst två leveranser per vecka och hushåll. 

Hur mycket 

Varje kommun bestämmer nivån på utgiften för hemsändning och/eller vid 
inköpsturer anordnade av kommunen. 

Hur 

Handlarens eget fordon, annat inhyrt fordon eller på annat sätt. 

Annan avgift 

Kommunen kan lämna information till butiken/handlaren om rätten att ta ut 
egen avgift direkt från kunden vid varje hemsändningstillfälle. 

 

Bilaga 3 

 

Handlingsplan för regional serviceprogram 2018 

Västerbottens län, Regional tillväxt 

 

För att arbetet inom det regionala serviceprogrammet (RSP) fortsatt ska leda till uppsatta mål har följande konkreta insatser identifierats. 
Aktiviteterna bygger på det som har genomförts under perioden 2014-2017 och har skett i samarbete med länets servicepartnerskap. 
 
Handlingsplanen innehåller en beskrivning av planerade insatser 2018 med uppföljningsbara mål.  
Insatserna som redovisas matchas mot de områden som prioriterats i RSP och innehåller en beskrivning av de aktiviteter som planerats och vem som 
ansvarar för insatsen. Delmålet avgör i vilken utsträckning aktiviteten ska vara utförd dvs utförd=100%. 
 
Uppföljning kommer att ske i slutet av 2018 utifrån Tillväxtverkets riktlinjer och den uppföljningen kommer att ligga till grund för 2019  
års handlingsplan. 

 

Prioriterat område 1, Stöd till kommersiell service 

 

 

 
1.1 

En tillfredsställande försörjning med dagligvaruservice och drivmedel i länet.  

1.2 

Aktuella serviceplaner i alla kommuner. 

 
 

Planerade insatser 2018 

Delmål 

Mål enligt RSP 

Beskrivning av aktivitet 

Ansvarig utförare 
 

Företagsbesök 

100% 

1.1 

Besöka alla 
lanthandlare/drivmedelsstationer se 
kommunbeskrivningar 

Kommunerna 

Informationsträffar 

100% 

1.1 

Information om stöd via 
Landsbygdsprogrammet till lanthandlare 
och drivmedels-stationer på landsbygden i 
länet, kommuner om inte fick besök av lst 
under 2017.  

Kommunerna och Länsstyrelsen 

Status av servicenivå i länet  

100% 

1.2 

Kartlägga vilken service som finns på 
landsbygden i kommunen via framtagen 
matris. 

Kommunen Länsstyrelsen 

Peka ut serviceorter, servicenoder och 
servicepunkter 

100% 

1.2 

Alla kommuner ska uppdatera 
kommunbeskrivningar (bilaga till RSP) 
utifrån gemensamma definitioner i RSP, 
dvs prioriteringar. 

Kommunen Länsstyrelsen 

Framtagandet av serviceplaner 

>50%  

1.2 

Framtagande av serviceplaner i länets 
kommuner. 

Kommuner och processtöd vid 
Lst 

 
 

 

Prioriterat område 2, Samordnings- och samverkanslösningar 

 
Mål enligt RSP 

 

2. 1 

En god allmän servicenivå för medborgare och företag. 

2.2 

Utveckla långsiktigt hållbara servicelösningar. 

2.3 

Utveckla servicenoder och servicepunkter i länets kommuner med nya samordnade servicelösningar. 

2.4 

Framåtsträvande dialog. 

  
 
 

 
 

Planerade insatser 
2018 

Delmål 

Mål enligt RSP 

Beskrivning av aktivitet 

Ansvarig utförare 
 

Utveckla genom ny 
kunskap 

100% 

2.3 

En studieresa med 
partnerskapet för att öka 
kunskap om service och hur 
andra kommuner arbetar med 
att stärka service på landsbygd. 

Länsstyrelsen  

Medverka vid nationella 
servicekonferenser m.m. 
- omvärldsbevakning. 

100% 

2.2 samt 2.4 

Delta vid möten, konferenser för 
att skapa en bra bild över vad 
som är på gång inom 
serviceområdet. 

Länsstyrelsen 

Betalaktördag 

100% 

2.4 

Betalaktördag arrangeras våren 
2018  

Länsstyrelsen 

Serviceverkstäder 

100% 

2.4 

Återkommande 
serviceverkstäder i länet 

Länsstyrelsen 

Servicekonferens  

100% 

2.4 

Servicekonferens och 
avslutskonferens inom projektet 
Processtöd för regional 
serviceutveckling 

Länsstyrelsen  

 
 

 

Prioriterat område 3, Ny teknik och innovativa servicelösningar 

 
Mål enligt RSP 

 

3.1 

Utforma nya tekniska och innovativa servicelösningar  

3.2 

Alla servicenoder/servicepunkter får tillgång till uppkoppling (bredband). 

 

Planerade insatser 
2018 

Delmål 

Mål enligt RSP 

Beskrivning av aktivitet 

Ansvarig utförare 
 

Digital service 

50% 

3.1 

Skärmar i servicenoder 

Kommun Länsstyrelsen  

Initiera pilotprojekt 

100% 

3.1 

Identifiera lämpligt pilotprojekt 
- behovsstyrt  

Länsstyrelsen i 
samarbete kommun 

Gratis surfzon på 
landsbygden 

50% 

3.2 

WIFI på landsbygdens 
servicenoder (där fiber finns) 

Kommun Länsstyrelsen 

 

 
 

 

 

Prioriterat område 4, Ny kunskap och kompetensutveckling 

 

Mål enligt RSP 
  

 

4.1

 

Lokala landsbygdsbutiker ges ökade möjligheter att delta i anbudsförfarande och att kunna leverera till skola, omsorg och får därmed förbättrad 
lönsamhet och långsiktig överlevnad.  
 

4.2

 

Nya och oerfarna näringsidkare får tillgång till nödvändig kunskap för att kunna driva sin butik/mack utifrån realistiska förutsättningar. 

 

4.3

 

Marknadsföringsmodeller för bibehållen/ökad köptrohet. 

 

 
 

Planerade insatser 
2018 

Delmål 

Mål enligt RSP 

Beskrivning av aktivitet 

Ansvarig utförare 
 

Handlardag 

100% 

4.2 

Erfarenhetsutbyte, ökad 
samverkan av nya och erfarna 
handlare 

Länsstyrelsen 

Webbuppdateringar 

100% 

4.2 

Information digitalt om ex hur 
man ansöker m.m. 

Länsstyrelsen