NYHETER 2024-06-24

Region Västerbotten i Almedalen 2024

Tema: Västerbotten, föregångare i omställning. Hur höjer vi tempot?

Rickard Carstedt, regionråd (S) Foto: Patrik Trädgårdh

Norra Sverige är en tillväxtregion som saknar motstycke i vår moderna historia. För att klara utmaningarna som följer med den gröna omställningen behöver vi samla alla krafter som kan bidra och höja tempot. Det är vårt fokus i Almedalen 2024.

Region Västerbotten har det statliga uppdraget att arbeta för vår regionala utveckling – för att skapa de bästa förutsättningarna för oss som lever och verkar i Västerbotten. Ett av våra arbetssätt är fyra stora, årliga mötesplatser: Västerbotten på Grand Hôtel, Mötesplats Lycksele, Mötesplats Digitala Västerbotten och Västerbotten i Almedalen.

På mötesplatserna etablerar vi kontakter och lyfter våra viktiga utvecklingsfrågor till beslutsfattare. I Almedalen erbjuder vi också arenor där organisationer kan medverka för att nå ut med sina budskap, delta i debatten, hitta samarbetspartners och påverka beslutsfattare så att de på bästa sätt kan bidra till att vi i Västerbotten kan vara föregångare i omställning.

– Vi i Västerbotten och Norrbotten är i centrum av utvecklingen, men inte av det nationella beslutsfattandet. Almedalen är en av våra viktiga arenor för att nå ut med våra frågor och knyta kontakter för Västerbottens utveckling och den gröna omställningen som gynnar hela Sverige, säger Rickard Carstedt (S), regionråd, Region Västerbotten.

–  Vi står inför stora och snabba samhällsförändringar i norra Sverige, och för att dessa ska kunna ske på ett positivt sätt måste vi samarbeta med alla aktörer som vill vara en del av utvecklingen. Alla mötesplatser där dessa samarbeten kan utvecklas är viktiga, och vi behöver finnas på plats, säger Åsa Ågren Wikström (M), vice ordförande Regionala utvecklingsnämnden.

Region Västerbotten finns i Almedalen för att skapa:

• Fördelar för våra prioriterade satsningar
  • Synlighet för viktiga frågor för Västerbotten
  • Dialog med beslutsfattare och nyckelaktörer
  • Forum för partnersamarbeten
  • Ytterligare kraft i vårt utvecklingsarbete
  • Strategiska mötesplatser för samhällsfrågor

Vi kommer också traditionsenligt att dela ut priset Almedalens bästa Stockholmsperspektiv –­ Region Västerbottens pris till en aktör som ser hela bilden.

Almedalens bästa Stockholmsperspektiv

Den stora och nödvändiga omställningen till ett mer hållbart och konkurrenskraftigt Sverige startar i de nordligaste länen. Vi är i centrum för den historiskt unika samhällsomvandlingen, men många beslut som påverkar våra regioner fattas centralt – i Stockholm.

Region Västerbotten har sedan 2015 i Almedalen delat ut ett pris till en aktör eller person som från en position utanför norra Sverige kan lyfta blicken och se hela landets potential och behov. Det är det vi menar med Almedalens bästa Stockholmsperspektiv.

Tidigare pristagare:

2023 Peter Larsson, regeringens samordnare för näringslivets hållbara omställning och samhällsomvandlingen i norra Sverige
2022 Dagens Industri
2021 Priset delades inte ut pga. pandemin
2020 Priset delades inte ut pga. pandemin
2019 Crister Fritzson, VD, SJ
2018 Entreprenörskapsforum
2017 Dagens Samhälle
2016 Kristoffer Tamsons (M)
2015 Skanska

Region Västerbottens scen i Almedalen 2024

Adress: Novgorodgränd 1