NYHETER 2022-06-30

Vissa besöksrestriktioner införs vid Skellefteå lasarett

Skellefteå lasarett är fortsatt i stabsläge på grund av vårdplatssituationen. De värst drabbade verksamheterna inför nu besöksrestriktioner.

Skellefteå lasarett
De värst drabbade verksamheterna på Skellefteå lasarett inför nu besöksrestriktioner. Foto: Region Västerbotten

Under onsdagen aktiverades stabsläget för Skellefteå lasarett på grund av den ansträngda vårdplatssituationen. I nuläget är det få fall av covid bland patienter och personal men för att minska risken för smittspridning på de verksamheter som idag har den mest ansträngda situationen införs besöksrestriktioner.

Under torsdagens stabsmöte togs beslut av verksamhetscheferna för kirurgi samt ortopedi att de ska ha tillfälliga restriktioner. Medicinkliniken tog samma beslut under onsdagen.  Intensivvårdsavdelningen och akuten har redan sedan tidigare restriktioner.

För närvarande finns inga riktlinjer att hela sjukhuset ska ha restriktioner som tidigare under pandemin utan detta görs på grund av vårdplatssituationen.

- Har man en anhörig på sjukhuset kan man kontakta den avdelning där personen befinner sig. Går det inte ha fysiska möten kan personalen hjälpa till att ordna digitala, säger Niklas Werkmäster, medicinsk chef vid Ortopedi Skellefteå.

Läs mer om besöksregler på 1177.se

Besöksregler – det här gäller i Region Västerbotten