PROGRAM SLUTKONFERENS - Hållbar regional utveckling

Region Västerbotten bjuder in till en kostnadsfri slutkonferens för projektet Hållbar regional utveckling. Konferensen som äger rum på Hotel Clarion i Umeå kommer även att livesändas. Moderator: Andreas Skog.

PROGRAM

9.30 Mingel med förmiddagsfika

10.00 Välkommen in till improvisationsteater med Skuggteatern

10.15 Projektet Hållbar regional utveckling Kort om projektet, uppdraget och hur arbetet gått till Sara Pejok, projektledare, Region Västerbotten

Hållbarhet i regionen

– erfarenheter och vägen framåt

Michael Jalmby, senior hållbarhetskonsult, Esam

Tre pilotprojekt:

Hållbar Gammplatssamverkan. Hur kan man hitta en hållbar samverkan mellan aktörerna på området över tid som är personoberoende för ett gemensamt intresse?

RF-Sisu. Resor och transporter är ett område som, inom ramen för idrottsrörelsens övergripande hållbarhetsarbete, har identifierats som ett av de högst prioriterade för att minska vår klimatpåverkan.

Västerbottensteatern. Hur kan systematiskt hållbarhetsarbete docka in i en verksamhet som arbetar med konstnärliga processer? Teatern flyttade hösten 2021 in i klimatsmarta Sara kulturhus och ville utveckla sitt hållbarhetsarbete till att bli mer systematiskt och långsiktigt. Vägen dit inleddes med en uppdaterad hållbarhetspolicy, prioriterade målsättningar och intressentanalys.

11.15 Att leva sina värderingar #fossilfri2025

Armbryterska från Ensamheten har tillsammans med sin man, Björn Ferry, målsättningen att bli fossilfria till år 2025. Hur reser, äter, bor och konsumerar paret Andersson/Ferry och deras två barn? Hur funkar det att jobba med världen som arbetsfält när resorna ska vara fossilfria? Och hur blev det med drömmen om ett ekohus? Heidi Andersson, elvafaldig världsmästare i armbrytning

11.35 Västerbotten Experience – en metod för hållbar besöksnäring i praktiken

I Västerbotten arbetar företag, destinationsorganisationer, kommuner och den regionala turismorganisationen tillsammans för mer hållbarhet i besöksnäringen. Annika Sandström, regionturismchef, Region Västerbotten och Jan Johanson, en av ägarna till Facit Bar

12.00 LUNCH

13.00 Improvisationsteater Skuggteatern

13.15 Hållbart stöd till projekt och företag.

Det är viktigt att de projekt och företag som får stöd arbetar med hållbarhet. Därför har vi tagit fram en agenda som reglerar detta och som visar på vikten av hållbara stöd från Region Västerbotten. Charlotta Wikman, Strateg Företagsstöd, RVB

13.25 Social hållbarhet som strategi

Hur man aktivt kan arbeta med arbetsmarknadspolitiska frågor i kommunerna.

Lars Gavelin, arbetsmarknads- och utbildningschef, Vilhelmina Lärcentrum

13.40 Rädda världen är inget någon kan göra på egen hand Umecom försöker arbeta för att inkludera medborgarna i stadens utveckling. Detta blir en berättelse om storhetsvansinne, kreativitet, trial and error och att tillsammans är grejen.

Workshop

Vi får prova på Umecommetoden genom att i en miniworkshop skapa idéer om hur vi tillsammans kan rädda världen. Umecom är en satsning inom Umeå Kommuns innovationsplattform SPIS.

Ida Hillebjörk, projektledare, Umecom Medborgarverkstad,Umeå kommun

14.40 Hur går vi vidare?

Vi avslutar med ett panelsamtal.

Vi välkomnar dig som verkar inom kommun, myndighet, näringsliv, förening eller intresseorganisation i Västerbotten.

Kanske har du deltagit i något av projektets aktiviteter.

När: 19 april 2023 kl 9.30 –15.00, lunch ingår

Var: Hotel Clarion i Umeå