HLT modellen

HLT modellen är enkel, bygger på verksamheternas kärnuppdrag och utgör en struktur för samverkan mellan verksamheterna tillsammans med barn och familj.

HLT modellen har succesivt vuxit fram i Västerbotten sedan 2012 och finns nu i alla 15 kommuner. Namnet HLT, sammanfattar tre grundläggande rättigheter som alla barn har; rätten till Hälsa, Lärande och Trygghet samt tre samverkande aktörer; hälso- och sjukvården, förskolan/skolan och socialtjänsten. Modellen är enkel och konkret och varje verksamhet bidrar med sitt grunduppdrag i denna samverkan. Grunden med HLT är att samla kompetens från flera verksamheter och tillsammans med barnet och familjen ge bästa möjliga stöd. Alla som arbetar inom förskola/skola, hälso- och sjukvård eller socialtjänst kan efter dialog med familjen initiera stöd via HLT.

Vision
Visionen för HLT har från start varit att:
• alla barn ska uppnå bästa möjliga hälsa och ha tillgång till hälso- och sjukvård när de behöver det.
• alla barn och elever utifrån sina förutsättningar ska
kunna utvecklas så långt som möjligt enligt förskolans och grundskolans mål.
• alla barn ska känna trygghet i hem, förskolan/skola och på
fritiden.

Samverkansmål

Tidiga insatser; samverkan ska ske tidigt i barnets liv och tidigt i en ogynnsam utveckling
Föräldrar och barns delaktighet; familjen ska vara delaktig i beskrivningen av vilka behov som finns och i vilka insatser som ska genomföras och följas upp. Föräldrar och barns upplevelse av HLT samverkan efterfrågas.

Konkreta insatser: Barn och familjer ska uppleva att de får konkret hjälp och stöd som följs upp. Med familjen planerar HLT teamet tillsammans insatser som kan vara till hjälp.

Tvärprofessionellt: HLT teamet är sammansatt med olika kompetenser från de olika verksamheterna som kan förstå barnets situation utifrån flera perspektiv för att få en tydlig helhetsbild. Tillit till varandras verksamheter, kompetens och olika uppdrag är viktigt i samverkan.

Samordnade insatser: I HLT samverkan samlas resurserna med barn och familj och samordnar insatser för gemensamma mål som följs upp.

Strukturerad samverkan: Modellens struktur är tydlig med fast tid och plats för samverkansmöten och en process för hur arbetet ska planeras och gå framåt.

HLT teamet

HLT-teamen är geografiskt indelade. Varje chef i ledningsgruppen utser en representant från sin verksamhet som får rollen som nyckelperson med en fast plats i HLT teamet. Nyckelpersonernas kompetens i teamet är en viktig faktor för framgångsrik samverkan.  De bidrar utifrån sin egen profession samt med god kunskap om sin verksamhet och med intresse och engagemang i samverkansfrågor. Förutom detta är det viktigt att kunna se hur den egna verksamheten kan vara behjälplig och matchas tillsammans med de andra verksamheterna, för att skapa kreativa lösningar för barn/unga och deras familjer.

Förslag på nyckelpersoner:

Hälso- och sjukvård: BVC sköterska, kurator, psykolog, arbetsterapeut, distriktsköterska

Förskola/skola: specialpedagog, förskollärare, rektor, skolkurator, skolsköterska, skolpsykolog

Socialtjänst: familjebehandlare, socialsekreterare

 

Samordnare

I varje HLT team finns en samordnare. En av nyckelpersonerna i teamet utses till samordnare på termins- eller årsbasis. Uppdraget är att ansvara för strukturen i HLT arbetet. När ett barn ska aktualiseras i HLT-mötet, kontaktas samordnaren för att denne ska kunna planera mötets upplägg. Samordnaren kommunicerar med övriga parter vilka barn som ska tas upp på mötet. Samordnaren är kontaktperson till processledarna och förmedlar information vidare till sitt HLT team. Samordnaren bjuds in till gemensamma samordnarträffar i Västerbotten ca 1 ggr/termin och bidrar till HLTs utvecklingsarbete. Varje termin rapporterar samordnaren in statistikuppgifter samt utvärdering via uppföljningslänk gällande hur arbetet inom HLT har fungerat den gångna terminen.

För att tidig upptäckt och tidiga insatser i HLT ska nå så många barn som möjligt bör återkommande information om HLT spridas i den egna verksamheten av HLT teamet. APT, planeringsdagar, digitala skärmar, väntrum och föräldramöten är bra forum för spridning. HLT broschyren finns på flera olika språk och kan lämnas ut till familjer, personal i verksamheterna och andra intressenter. Broschyren laddas ner på LÄNK

 

Samverkanskultur

Samverkan är ingen quick fix, därför behövs en kultur som håller samverkan levande, kontinuerlig och stabil över tid.

hFör en god samverkanskultur krävs:

Att alla i teamet är ansvariga för att skapa en vänlig och öppen atmosfär.

Att alla i teamet ges utrymme och möjlighet att bidra till helhetsbilden.

Allas perspektiv och uppfattningar är ok och lika viktiga.

Som representant i HLT teamet ska du tänka på hur din verksamhet vara behjälplig för barnet och familjen

Fokus på att skapa kreativa lösningar för barn, unga och deras familjer.

 

Tilltro till att ”tillsammans kan vi göra mer”

Att vi är övertygade om att alla gör sitt bästa i HLT samverkan

Att vi nyttjar och stärker vår samlade kompetens

Att vi tillsammans med familjen är vi ett starkt team

 

HLT modellens struktur

Alla verksamheter som ingår i HLT kan initiera ett barn till samverkan. Modellen omfattar HLT möte där de professionella träffas, samverkansmöte SIP som genomförs tillsammans med barnet och familjen, samt uppföljning. Samtycke från vårdnadshavare möjliggör att tystnadsplikten mellan verksamheterna kan brytas och att samverkan kan genomföras. Tyngdpunkten i modellen är SIP mötet. Här planerar HLT teamet tillsammans med barn och familjer vilket stöd som passar bäst och när detta ska följas upp. På uppföljande SIP möte utvärderas stödet och om det finns behov av fortsatt stöd.