Stöd till konsulttjänster för digitalisering eller internationalisering– när ditt företag behöver ta in extern kompetens

Stöd kan lämnas till små och medelstora företag som vill utveckla företaget och stärka dess konkurrenskraft.

Företag som uppfyller alla kraven i checklistan kan ansöka om stöd.

1. Företaget tillhör kategorin små och medelstora företag (koncern inräknad).
  2. Företaget har säte och arbetsställe i Västerbotten.
  3. Företaget har behov av stöd för att kunna genomföra de planerade investeringarna.
  4. Företaget har minst en heltidsanställd och har varit i gång i minst två räkenskapsår (har två bokslut).
  5. Investeringarna bidrar till hållbar tillväxt i Västerbotten

Kom ihåg att alla som uppfyller kraven kan söka, men att alla inte kommer att beviljas stöd. Läs mer om kriterier och möjligheter nedan.

Maximalt stöd är 50 procent av godkända kostnader. Stödet kan högst uppgå till 150 000 kronor.

Stöd till konsulttjänster kan ges till kostnader som inte bedöms ingå i ordinarie, rutinmässiga och regelbunden verksamhet. Konsulten som används ska vara oberoende och ha dokumenterade kunskaper och erfarenheter för den insats som ska genomföras.

Digitalisering
Syftet är att stimulera till investeringar som ökar effektiviteten genom digitalisering. Exempel kan vara:

• införa eller effektivisera digitala processer och system.
  • införa en digital säljfunktion på en webbsida.
  • ta fram en digitaliseringsstrategi och hjälp att genomföra en digital transformation.
  • utreda juridiska villkor kring digitala tjänster och produkter.
  • undersöka förutsättningarna för automation och robotisering av verksamhet/produktion.

Internationalisering

Syftet är att stimulera till investeringar som gör att företaget når nya marknader. En ny marknad kan innebära såväl en ny geografisk marknad som en ny kundgrupp. Exempel kan vara:

• hjälp med översättning av webbsida
  • hjälp med en marknadsplan
  • juridisk hjälp för att etablera sig på en ny marknad.
  • ta fram en exportstrategi.
  • göra en marknadsundersökning/hitta nya kundgrupper.

Stöd ges normalt inte till:

• Företag som tydligt ej har behov av stöd för att genomföra insatsen
  • Andra kostnader än konsultkostnader/kostnader direkt kopplade till konsulten.
  • Köp av befintliga lösningar eller programvaror eller licenskostnader
  • Företag där stödet riskerar att snedvrida lokal/regional konkurrens.
  • Köp från närstående (gäller både släktingar/vänner och anknutet/nära företag)
  • Verksamhet som bedrivs vid sidan av anställning eller verksamhet som bedrivs i väldigt liten omfattning.
  • Driftskostnader (Kostnader som kan anses ingå i företagets normala drift)
  • Investeringar utanför stödområdet
  • Investeringar som görs pga lagkrav
  • Företag som är verksamma inom jordbruk, fiske eller fiskförädling (stöd kan ev sökas hos Jordbruksverket/Länsstyrelsen)
  • Företag som ägs av det offentliga eller inte bedrivs på marknadsmässiga villkor.
  • Utbildning och annonsering
  • Ansökan görs via e-tjänsten www.minansokan.se.
  • Logga in med BankID och välj: Företag - mina sidor.
  • Skriv in vilken kommun investeringen ska göras i och klicka på: Se erbjudanden och ansök.
  • Välj: Stöd till konsulttjänster.
  • Fyll i de frågor som är relevanta för ansökan.
  • Bifoga de obligatoriska bilagorna.

Obligatoriska bilagor:

1. Aktuellt registreringsbevis.
  2. Fullmakt om någon annan än firmatecknaren signerar ansökan (Mall finns här).
  3. Kopia av minst två offerter från oberoende konsulter. Konsulten som anlitas ska ha dokumenterade kunskaper och erfarenheter för den insats som ska genomföras. Tänk på att köp från närstående inte godkänns (släktingar/vänner och anknutet/nära företag).
  4. Senaste årsredovisning

Ansökan måste ha kommit in till Region Västerbotten innan investeringen har påbörjats eller beställts. Efter bekräftelse att ansökan har inkommit till Region Västerbotten kan investeringen påbörjas på egen risk i väntan på beslut.

Om stöd beviljas ska investeringen normalt genomföras inom 1 år.

Utbetalningsansökan görs i efterskott när kostnaderna har betalats.

Lathund för hur du gör utbetalningsansökan Länk finns här

Utbetalningsansökan görs via e-tjänsten (www.minansokan.se) av sökande, på samma sätt som när ansökan om stöd gjordes.

Bifoga alltid följande bilagor när ni ansöker om utbetalning:

1. Ifylld verifikatförteckning. Mall finns här
  2. Kopia på aktuella fakturor.
  3. Betalningsbevis som styrker att betalning av fakturorna har genomförts av ditt företag (kopia på aktuella fakturor och betalbevis som styrker att betalning av fakturorna har utförts av ditt företag bör laddas upp tillsammans för att underlätta kontrollerna för utbetalning).
  4. Slutrapport