Tillfällig kompetenscheck

Med anledning av pågående verksamhetsförändringar som Northvolt gör i Skellefteå har Region Västerbotten tagit fram en tillfällig stödform för att hjälpa de företag i Västerbotten som drabbats extra hårt, i syfte att minska risken för konkurser och att personal sägs upp.

 Micheile Henderson, unsplash.com
Foto: Micheile Henderson

Det tillfälliga regionala företagsstödet kallas Tillfällig kompetenscheck och riktar sig till de företag som drabbats extra hårt av neddragningen och som vidtar kompetensinsatser eller omställningar för att säkra verksamhetens långsiktiga fortlevnad. Stödet kan sökas av företag i Västerbotten som är direkt drabbade av verksamhetsförändringarna på Northvolt och har fokus på att stärka personalens kompetens och företagets omställning till nya marknader och kunder.

Fakta om stödet

  • Stödet är sökbart till och med den 28 februari 2025.
  • Stöd kan lämnas med upp till 70 % för kostnader i samband med insatser för kompetensutveckling (se stödberättigade kostnader nedan).
  • Stödet kan uppgå till max 500 000 kr exklusive moms.
  • Stödet behovsprövas för varje enskilt företag, Region Västerbotten prioriterar ansökningar där stödet behövs bäst.
  • Insatser för kompetensutveckling får pågå max 6 månader och ska vara genomförda senast den -31 augusti 2025
  • Ansökan görs via Tillväxtverkets webbtjänst "Min ansökan" minansokan.se. Direktlänk: https://minansokan.se/ma2020client/#/application-call/34082

För att kunna söka checken ska företaget ha:

  • Drabbats extra hårt av Northvolts verksamhetsförändringar i Skellefteå
  • Arbetsställe registrerat i Västerbotten
  • F-skattsedel
  • Max 49 anställda (företag som ingår i koncern där de ägs till 25% eller mer, av ett eller flera företag, beräknas antalet anställda inom hela koncernen - och endast ett företag i koncernen kan bli beviljad detta stöd)
  • Bedrivit sin verksamhet på heltid i minst ett år och ha minst ett bokslut
  • Näringsverksamhet med vinstsyfte

Stödberättigande kostnader:

  • Personalkostnader för lärare, för de timmar då lärarna deltar i kompetensutvecklingsinsatsen
  • Personalkostnader för deltagare och allmänna indirekta kostnader (administrativa kostnader, hyra, allmänna omkostnader) för de timmar då deltagarna deltar i kompetensutvecklingen
  • Driftskostnader för lärare och deltagare som har direkt samband med kompetensutvecklingsprojektet (resekostnader, logi, material och utrustning i den utsträckning de används för kompetensutvecklingsprojektet)
  • Kostnader för rådgivning i samband med kompetensutvecklingsprojektet

Stöd lämnas inte till:

  • Insatser som påbörjats innan ansökan har inkommit till Region Västerbotten
  • Företag som är verksamma inom jordbruk, fiske eller fiskförädling (stöd söks istället hos Jordbruksverket/Länsstyrelsen, via www.sjv.se)
  • Företag med verksamhet som även bedrivs av det offentliga (t.ex. tandläkare, privatläkare, skolor m.m.)
  • Köp från närstående (gäller både släktingar/vänner och anknutet/nära företag)
  • Momskostnader
  • Lönekostnad till ägare av enskild firma, handelsbolag och kommanditbolag
  • Lönekostnader som omfattas av andra stödåtgärder

Hur görs ansökan och vilka bilagor krävs?

Du ansöker digitalt via Tillväxtverkets e-tjänst https://minansokan.se/ma2020client/#/application-call/34082 (välj helst att logga in med BankID)

Du fyller i de frågor som är relevant för ansökan och skriver "Ej akuellt" på de frågor som inte är aktuellt för den planerade omställningen.

OBS! I nuläget efterfrågas inte rätt bilagor i webbansökan, det är endast nedanstående bilagor som behöver laddas upp och skickas med webbansökan.

Obligatoriska bilagor som ska bifogas ansökan:

  1. Offert från oberoende utbildare (om sådan används).
  2. Ifylld bilaga: Checklista och beskrivning av företagets påverkan av neddragningarna i Skellefteå
  3. Lönebesked och definition på kompetensutvecklingsprojektet, om ni söker stöd för bruttolönekostnader.
  4. Enskild firma behöver även skicka in underskrivet årsbokslut.

Om du istället väljer att starta ansökan via startsidan minansokan.se: Logga in med BankID och välj: "Företag - mina sidor".

Skriv in vilken kommun i Västerbotten som investeringen ska göras i och klicka på "Se erbjudanden och ansök".

Välj: "Tillfällig kompetenscheck".

När ska investeringen göras?

Ansökningsperioden för Tillfällig kompetenscheck är 2024-10-25—2024-02-28.

Investeringen får pågå max 6 månader och ska även vara genomförd senast 2025-08-31.

Investeringen ska ha slutredovisats senast 2025-09-30.

Frågor?

Vid frågor, kontakta gärna någon av oss handläggare: Kontaktuppgifter