NYHETER 2022-05-13

Avgångsstudent vid Umeå konsthögskola får nyinstiftat stipendium

Nu har Region Västerbottens Galleri Alva stipendium för första gången delats ut. Mottagare är Oscar Häggström som tilldelas stipendiet för sin videoinstallation ”Did You See Me Yesterday”. Med start i år kommer stipendiet att årligen delas ut till en avgångsstudent från masterprogrammet vid Umeå konsthögskola. Stipendiet består av 30 000 kronor och en utställning på Galleri Alva.

Oscar Häggström får Region Västerbottens Galleri Alva stipendium 2022. På bilden: Ann Helen Littbrand, Oscar Häggström och Peter Lundström. Foto: Anna Lindberg

– Galleri Alvas stipendium är en del i att skapa ett gynnsamt klimat för nyblivna konstnärer att utvecklas, synas och verka professionellt, säger Peter Lundström, utställningsansvarig, Galleri Alva.

Stipendiemotivationen för 2022:
Region Västerbottens stipendium till avgångsstudent från masterprogrammet vid Umeå konsthögskola 2022 tilldelas Oscar Häggström för hans arbete med videoinstallationen ”Did You See Me Yesterday” som i mångfasetterade animationer visualiserar olika aspekter på människans tillvaro i vår tids informationsflöde.

Utdelningen skedde under högtidliga former på Bildmuseet. Prisutdelare var Peter Lundström.

För mer information
Ann Helen Littbrand