NYHETER 2020-12-02

Covid-19-stöd till kulturskapare i Västerbotten

Kvarstående medel inom kulturbudgeten för 2020 kommer att omdisponeras och användas för att lindra effekterna av pandemin för länets kulturskapare. Det beslutade Regionala utvecklingsnämnden idag, i enlighet med kulturutskottets förslag.

Människor teater

– Kulturen är en av de hårdast drabbade branscherna på grund av pandemin. Staten har gett krispaket i omgångar och nu gör vi en regional insats för i första hand de fria aktörerna, säger Nina Björby (S) ordförande för kulturutskottet vid Region Västerbotten.

Covid-19 och de efterföljande restriktioner som införts i landet har hindrat många initiativ från att genomföras och budgetmedel för över en miljon kronor har inte kunnat nyttjas fullt ut som planerats. Region Västerbotten väljer nu att använda pengarna i en riktad insats för att stödja länets kulturskapare genom:

• Inköp av offentlig konst från konstnärer och konsthantverkare verksamma i länet
  • Förstärkning av de medel som finansierar Region Västerbottens kulturstipendier till fria utövare i länet
  • Förstärkningsmedel för insatser för länets fristående kulturskapare främst inom musik och scenkonst, såväl live som digitalt.

– Vi är många som längtar till att vi igen kan gå på konserter, teater, utställningar, film, litteraturtillställningar et cetera. När intäkterna uteblir är det därför viktigt att vi är med och stöttar dem som skapar konst och kultur, säger Nina Björby.

Tidigare åtgärder

Redan under våren beslutade regionen att inte återkräva pengar för kulturverksamhet som var tvungen att ställa in eller ställa om för att följa restriktionerna. Insatser, särskilt digitala, för att nå publiken och medborgarna kräver både kreativitet och resurser och alla medel är viktiga för att utifrån gällande riktlinjer hålla länets kulturutbud vid liv. Från regeringens sida har en rad insatser gjorts för att försöka lindra pandemins effekter för kultursektorn. Bland annat har länets verksamheter inom Kultursamverkansmodellen tilldelats över 9 miljoner kronor (beslut om fördelning av dessa RUN 2020-10-08).

För mer information:

Nina Björby