NYHETER 2019-03-05

Design från regionerna intar finrummen i Köpenhamn

Under den danska designfestivalen 3 Days of Design medverkar företag från Norr- och Västerbotten genom två pop up shops. Detta kommer ske på den Svenska ambassaden och hos Illum Bolighus – Köpenhamns köpcentrum med premiummärken.

Arctic Design of Sweden är ett treårigt projekt vars huvuduppgift är att synliggöra design från Norr- och Västerbot- ten samt att introducera designföretag från regionerna på en global marknad. Under tre år kommer fem pop up shops arrangeras utomlands och först ut är Köpenhamn vecka 21.

En pop up shop kommer arrangeras i lokaler på Sveriges Ambassad i samband med festivalen 3 Days of Design som äger rum mellan den 23 och 25 maj. Förutom den pop up shopen kommer företagen Arctic Design of Sweden jobbar med även få ställa ut under fem dagar inne i Illum Bolighus – Danmarks motsvarighet till NK.

Urvalet av företag som medverkar har skett genom att intresserade ansökt via ett formulär på hemsidan till Arctic Design of Sweden. Därefter har en referensgrupp gått igenom samtliga ansökningar och gjort ett urval. I referens- gruppen sitter bland andra en möbelformgivare, fotograf och en representant från Svenska Institutet respektive Formex. Inför den första pop up shopen kom 35 ansökningar in varav 17 företag blev antagna. Tio kommuner är representerade i urvalet.

Referensgruppen tittade bland annat på företagens hantverkskunnande och hur de jobbar med hållbarhet för att ta fram unika produkter. Företagen som antagits visar också en mix mellan tradition och nytänk. Kero, Jokkmokks Tenn, ARTBY, Humlebäck och Viktoria Melinder är några av företagen som medverkar.

Arctic design of Sweden