NYHETER 2021-03-16

Litteratur i fokus under vecka 11

Under veckan äger som vanligt Bokveckan, Littfest och Barnens Littfest rum i Västerbotten. Regionbibliotek Västerbotten medverkar på olika sätt under arrangemangen, som i år genomförs till största del digitalt.

Bokveckan 15-21 mars

FÖRFATTARSAMTAL MED MOA BACKE ÅSTOT

Onsdag, Mars 17, 2021
Klockan 18:30-19:30

Moa Backe Åstot debuterade 2021 med kritikerrosade "Himlabrand”, en roman om mod, släktband, kärlek - och att välja vad för slags liv man vill leva. Möt författaren i ett livesänt samtal med skrivpedagog Mina Widding. Moa Backe Åstot är född 1998 och bor i Jokkmokk. I "Himlabrand" ger hon röst åt alla dem som tvingas gå mot strömmen. På Bokveckan berättar Moa om sin kreativa process, varför det är viktigt att unga samer ska kunna spegla sig i det hon skriver, och hur det är att debutera som ung författare i norr. Det här arrangemanget är en del av Umeå Stadsbiblioteks program under Bokveckan under rubriken "Det skrivande livet". Vi vill vara ett digitalt rum för det egna skapandet och en tillåtande mötesplats på nätet mellan läsare och författare: utgivna, outgivna och de som ännu bara när en dröm om skrivandet.

Arrangeras av Umeå Stadbibliotek, Studieförbundet Bilda och Regionbibliotek Västerbotten.

Länk till livesändningen

TEXTRESPONS LIVE!

Onsdag, Mars 17 2021
Klockan 20:00-21:15

Under Bokveckan bjuder vi på en annorlunda upplevelse. Modiga skribenter delar med sig av ännu outgivna texter - och får respons live inför publik av skrivpedagog Mina Widding. och lyssna när Viktor Krutrök och Katarina Nilsson, lokala författare i vardande, delar sina work in progess med romandebuterande Moa Backe Åstot och Mina Widding, skrivpedagog på Litterärt skrivande och Biografiskt berättande, Hola folkhögskola. En unik möjlighet för skribenterna att pröva sina texter på publik, och för läsarna att få en inblick i den kreativa processen bakom en färdig text. Det här arrangemanget är en del av Umeå Stadsbiblioteks program under Bokveckan under rubriken "Det skrivande livet". Vi vill vara ett digitalt rum för det egna skapandet och en tillåtande mötesplats på nätet mellan läsare och författare: utgivna, outgivna och de som ännu bara när en dröm om skrivandet.

Arrangeras av Umeå Stadsbibliotek, Studieförbundet Bilda och Regionbibliotek Västerbotten.

Länk till livesändningen

Bokveckans fullständiga program

LITTFEST 18-20 mars

GRÄNSLÖST –SPRÅK, IDENTITET OCH LIV

En dag om minoritetsspråk, i samarbete med Region Jämtland/Härjedalen, Region Norrbotten och Region Västernorrland.

HERRARNA SATTE OSS HIT TVÅNGSFÖRFLYTTNINGEN AV SAMER
Kl. 15.00–15.50.

1920 inleddes tvångsförflyttningarna av renskötande samer, ett mörkt kapitel i Sveriges historia. Hundra år senare berättar Elin Anna Labba historien genom de tvångsförflyttades egna ögon i sin bok Herrarna satte oss hit, som tilldelades Augustpriset i kategorin Årets svenska fackbok. Historien är dock inte alldeles obekant. 2013 utkom Birger Ekerlid med sin skildring av svensk kolonialism och tvångsförflyttningarna i Sapmi. På Littfest samtalar de båda med Catarina Lundström, historiker och läs- och litteraturutvecklare vid Region Jämtland Härjedalen.

BILDEN AV ROMER
Kl 16.00–16.50

Angelina Dimiter-Taikon är sakkunnig i romska skol- och utbildningsfrågor samt del av Kulturrådets samrådsgrupp. Bagir Kwiek är grundare av föreningen Romer för kulturell utveckling och har tidigare varit samhällsvägledare på Romano center i Göteborg. Kwiek är av Kulturrådet utnämnd läsambassadör. På Littfest samtalar de om romernas situation idag, och hur man bör bemöta det negativa som skrivs om romer i media och litteratur.

TORNEDALEN UTIFRÅN OCH INIFRÅN
Kl 17.00–18.00

Nina Wähä är aktuell med romanen Testamente, en familjekrönika från finska Tornedalen. Historikern och författaren Curt Persson har i sin tur skrivit Då var jag som en fånge, en förstudie om statens övergrepp på tornedalingar och meänkielitalande under 1800- och 1900-talet. Här möts de för att tillsammans nysta i berättelsen om Tornedalen, ett ständigt levande och föränderligt kulturarv.

Littfest program torsdag

Littfests fullständiga progam och information om biljetter

Barnens Littfest

I år består festivalen Barnens Littfest av två delar, en stor del ute på förskolor och skolor samt en digital familjefest med digitala utomhusaktiviteter och virtuella rum man kan besöka från sitt eget vardagsrum.

FAMILJEFEST 19-21 MARS

På Barnens Littfests digitala familjefest helgen den 19-21 mars öppnas dörrarna kl. 09.00 till fyra virtuella biblioteksrum. Bland bokhyllorna väntar digitala skaparverkstäder, boktips och högläsningar. Allt från det egna hemmet.

Vill besökaren hellre komma ut på äventyr eller grotta ner sig ännu mer i allt som har med litteraturfestival att göra så erbjuds även utomhusaktiviteter som kan genomföras hela helgen. De pågår 19-21 mars och är öppna för alla.

Det enda som krävs är en smartphone eller platta och ett klurigt tänk.

I rävens spår

"Vad är det som händer i centrum? Följ spåren och hjälp konstapel Schiffer lösa mysteriet."

En av utomhusaktiviteterna är äventyret I rävens spår, ett interaktivt äventyr som utspelar sig i centrala Umeå.
Hjälp till att lösa mysteriet och bli Umeås hjälte.
Start för skattjakten är utanför Väven vid glasväggarna utanför Fika vid älvsidan.
Lämpligt från 6 år, gärna i vuxens sällskap.

Tipsrundor
För den som vill utforska sina egna kvarter eller upptäcka nya delar av staden finns ett helt gäng tipsrundor runt om i de olika stadsdelarna i Umeå.
Med reservation för ändringar: Tipsrundorna hittar du i alla områden där det finns ett närbibliotek: Ersboda, Grubbe, Holmsund, Hörnefors, Marieham, Obbola, Sävar, Teg, Umedalen och Ålidhem.

Första frågan hittar du alltid i närheten av bibliotekets entré.

Barnens littfest 2021 arrangeras av Umeå Kommun i samarbete med Regionbibliotek Västerbotten.

Barnens littfest, program och information