Aktiv läsning i förskolan


Länge har läsning setts som ett tillfälle att varva ner och ta det lugnt. Så kallade läsvilor är vanliga inslag i förskolor, och på folkbibliotek är det vanligt med sagostunder. Föräldrar läser också oftast högt för sina barn vid läggdags. Under dessa tillfällen är det vanligt att barnen har rollen mot passiva mottagare.

Här bjuds du in, som pedagog eller bibliotekarie, till en föreläsning där du kan lära mer om hur du kan stimulera barn i förskoleåldern att bli mer aktiva läsare.

Få av förskolans aktiviteter kan som den aktiva lässtunden ge barnen lustfyllda och lärande upplevelser. Den aktiva lässtunden ger även personalen möjlighet att leva ut sin kreativitet. I denna föreläsning ges olika exempel på hur läsningen i förskolan kan gestalta sig för att bli en gemensam upplevelse med andra funktioner än att vara ett sömnpiller. Lust, nyfikenhet, känslor och det okändas utmaningar ryms mellan barnbokens pärmar när medvetna pedagoger använder hela sina verktygslådor.

Ulla Damber är docent på Mittuniversitetet. Hennes forskning har sedan start varit riktad mot barns och elevers socialisering till läsande individer och hur professionella vuxna kan bidra till den processen. Högläsningens funktion och genomförande i synnerhet tilldragit sig hennes forskningsintresse.

 

Datum: Måndag den 2 december 2019

Tid: Klockan 14.00 – 16.00

Plats: Region Västerbotten, Västra Norrlandsgatan 13, Umeå, konferensrummet Linden

 

Anmäl fysiskt deltagande senast tisdag den 26 november 2019
Antalet platser är begränsat.

Vi ses!

 

Inbjudan: Aktiv läsning i förskolan