Digital workshop om kognitiva sjukdomar och digitala hjälpmedel

North Sweden Life Science Ecosystem inom European Connected Health Alliance (ECHAlliance) och Support Office for Life Science & Health (SOLH) bjuder in till en digital workshop kring hur digitala hjälpmedel kan bidra i diagnostik och behandling samt bidra till ökad livskvalitet för personer med kognitiv sjukdom och anhöriga.

Arm med en smartklocka. Foto.

Genom att delta får du:

• Träffa personer och organisationer intresserade av området kognitiva sjukdomar och digitala hjälpmedel.
  • Information om möjligheter till samverkan inom området.
  • Hitta samarbeten och partners för att i nästa steg planera en framtida ansökan.

Syftet är att visa på behov och goda exempel för att tillsammans ringa in områden inom kognitiva sjukdomar och digitala hjälpmedel att arbeta vidare med.

Det är ett tillfälle för behovsägare/patientrepresentanter, forskare, kliniker och små och medelstora företag att träffas och tillsammans jobba vidare för samverkan och gemensamma ansökningar inom till exempel EU:s forsknings- och utvecklingsprogram.  Vi vänder oss i första hand till intressenter i Västerbotten och Norrbotten.

Tid och plats

Den 25 november, klockan 13–15. Digital träff i ZOOM.

Programmet kommer i grova drag att ta upp:

• Behovsägarnas perspektiv och behov.
  • Forsknings- och utvecklingsperspektiv på kognitiva sjukdomar.
  • Goda exempel på satsningar som gjorts och pågår i regionen.
  • Exempel på arbete med att utveckla hjälpmedel.
  • Möjligheter till samverkan inom området.

Anmälan

Via formuläret nedan kan du anmäla dig. En länk till eventet sänds då till dig någon dag innan.

Här anmäler du dig

Uppföljning

Ett uppföljande möte för alla som är intresserade av konkret projektsamverkan kommer att hållas tisdag 30 november kl. 14. Separat inbjudan kommer att skickas till deltagarna den 25/11.

Arrangörer

Support Office for Life Science & Health (SOLH). Parter i SOLH-projektet är Umeå universitet, Region Västerbotten, Umeå universitet Holding AB samt Luleå tekniska universitet. Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF), Region Västerbotten och Umeå kommun medfinansierar SOLH.

European Connected Health Alliance (ECHAlliance) är ett globalt nätverk för uppkopplad hälsa med mer än 750 medlemsorganisationer. I Norra Sverige har vi byggt en regional nod inom ramen för ECHAlliance. Nätverket bidrar till internationellt nätverksbyggande inom viktiga utvecklingsfrågor, liksom det kan bidra till mer medel för forskning och utveckling genom fokuserad samverkan. För de kommande sju åren finns exempelvis en budget inom forsknings- och utvecklingsprogrammet Horisont Europa på 95,5 miljarder EURO avsatt.