Digitalt seminarium: Vården kan komma - Smartbygd

Bakgrund

Närsjukvården i Södra Lappland och kommunerna driver projekt för att uppnå god och nära vård i en glest befolkad region.
• ”Testbädd för flyg och vård” - Testbädd för fjärrstyrda kritiska samhällsfunktioner i perifera regioner
• Morgondagens brevduvor – för god och nära vård först på landsbygden
• Smart landsbygd
• God och Nära vård

Vi bjuder in till tre digitala seminarier för att presentera och diskutera hur nya lösningar på samhällets utmaningar kan födas, utvecklas och testas i glesbygden. Vi vill visa på en lång rad spännande lösningar, som tagits fram av små och stora företag, och som testas i framför allt Västerbotten och Närsjukvården Södra Lappland, en region med decenniers erfarenheter av nya tekniska lösningar anpassade till glesbygdens förutsättningar.

Och dessutom finns möjligheten att komma till Storuman den 27-28 augusti för att uppleva området på plats, och de fördelar som finns med att leva i Smartbygd – dit vården kan komma genom en mängd innovativa lösningar.

Måndag 14 juni - Innovationer
Måndag 21 juni - Infrastruktur
Måndag 5 juli - Vård kan ge tillväxt

Måndag 5 juli kl. 09.00-10.00 (Digitala Almedalen)

SMARTBYGD – Digital infrastruktur och innovation för bättre vård, rikare liv och levande samhällen i glesbygden

Det finns en spridd och förutfattad mening att högteknologiska digitala innovationer och morgondagens affärsidéer bara växer fram i snabbväxande storstadsområden. Vi menar att nya lösningar på samhällets utmaningar kan mycket väl födas, utvecklas och testas i glesbygden.

En lång rad spännande möjligheter, som tagits fram av små och stora företag, testas i exempelvis Västerbottens inland. Hälso- och sjukvården har gått i bräschen och Närsjukvården Södra Lappland fortsätter vara pionjär inom distansmedicin. Men spännande transport- och mobilitetslösningar växer också fram.

Projektet Testbädd för flyg och vård med ett stort antal intressenter har gett många nya kontakter och kunskaper om nya sätt att utveckla och bedriva vård med hjälp av ny teknik.

Medverkande:
Pia Kristiansson, projektledare, Närsjukvården Södra Lappland, Region Västerbotten
Peter Berggren, läkare, Närsjukvården Södra Lappland, Region Västerbotten
Emma Spak, ansvarig Hälso- och Sjukvårdssektionen, Sveriges Kommuner och Regioner, SKR
Henrik Ahlén, digital utvecklare, AI.se
Johan Wallér, VD, Sveriges Apoteksförening
Anna Lefevre Skjöldebrand, VD, Swedish Medtech

och cases från projekt och verksamhet genom medverkan av olika företag, samt en framtidsspaning av Per Ödling, professor IT, Lunds Universitet. Moderator är Alexander Crawford.

VARMT VÄLKOMMEN!

Anmälan via länken ovan eller gå in direkt via länk den 5/7 kl.09.00

Arr. Region Västerbotten, Storumans kommun, Vinnova/Drive Sweden, Energimyndigheten

För mer information:

Projektledare: pia.kristiansson@regionvasterbotten.se