Kompetensförsörjning i Västerbotten, inflyttning och attraktionskraft

Mellan Umeå Universitet och Region Västerbotten finns ett samverkansavtal där ett utpekat fokusområde är kompetensförsörjning. För att konkretisera samverkan inom området bjuder vi under 2021 och 2022 in till dialogmöten, inriktade på olika kompetensförsörjningsteman. Genom dessa möten vill vi stärka samverkan mellan Umeå Universitet och Region Västerbotten samt knyta an till andra aktörer inom området. Vi önskar också öka kunskapen kring såväl aktuell forskning som det operativa arbetet som sker inom kompetensförsörjningsområdet genom Region Västerbotten. På det första mötet den 17 juni var temat ökat arbetskraftsutbud. Nu bjuder vi in till vårt andra möte, denna gång på temat inflyttning och attraktionskraft.

Målgrupper
Västerbottens kommuner och där funktioner inom näringsliv, utbildning, tillväxt samt politik.
Arbetstagar- och arbetsgivarorganisationer.
Främjandesystem och intresseorganisationer.
Myndigheter.
Branscher och företag.

När Fredag den 8 oktober 2021, klockan 10.00-12.00

Länk till det digitala mötet!

Bakgrund och fakta
Vi måste bli fler. Så kan man enkelt sammanfatta vad som behövs för att möta Västerbottens utmaningar med kompetensförsörjning. Den redan stora efterfrågan på arbetskraft inom alla yrkesområden har blivit än större i och med tillväxten och etableringarna i vår region. Bristen på arbetskraft är en utmaning för alla länets kommuner och för såväl offentlig som privat sektor. Samtidigt är den demografiska situationen i de flesta kommuner utmanande med allt färre personer i arbetsför ålder (20-65) och en allt högre andel äldre. Under åren 2014-2020 minskade antalet personer i åldrarna 20-65 i alla kommuner i länet utom Umeå. Enbart ett fåtal kommuner i Västerbotten har en positiv befolkningsutveckling och många kommuner brottas med såväl låg inflyttning som hög utflyttning.

I Västerbotten är arbetslösheten låg om man jämför med övriga landet och några av länets kommuner har bland den lägsta arbetslösheten i hela landet. I augusti 2021 var 6,1% av arbetskraften i Västerbotten arbetslösa, motsvarande siffra för riket var 7,9%. (källa: Arbetsförmedlingen).

Västerbottens skriande behov av arbetskraft och inflyttning gör att vi måste vända på begreppen, vända på flyttrender, vända på bilden av Västerbotten och norra Sverige och få människor att vilja vända just norrut.

Program och mer info (pdf)