Lärande med generativ AI - möjligheter, utmaningar och framtidens skola med AI

Generativ AI har stor potential att förändra hur vi undervisar och hur alla lär sig i framtiden. Professor Peter Parnes kommer att presentera vad generativ AI är och hur denna teknik kan användas för att stötta lärandeprocessen.

Peter kommer också att addressera de olika utmaningar vi har med att nyttja generativ AI i lärandesituationer samt presentera en framtidsspaning om hur AI kommer att påverka samhället och visionen om ett helt individualiserat lärande med hjälp av AI-assistenter.

Peter Parnes

Peter Parnes är professor i distribuerade datorsystem vid Luleå tekniska universitet. Peter fokuserar på hur mänskligt lärande i alla åldrar kan förbättras med hjälp av moderna tekniker, inklusive AI och dataspelsteknik. Peter är medgrundare och driver ArcTech Learning Lab som är ett tvärvetenskapligt forskningslaboratorium för lärande i alla åldrar med modern teknik. Peter har också en bakgrund som entreprenör och har grundat flera företag. Peters arbetslivshistoria inkluderar att ha varit utvecklingschef för Google Sverige och han hjälper företag med strategisk utveckling genom Parnes Labs AB. Peter driver också Peters mikrobageri, där han experimenterar med surdegsbröd och chokladtillverkning samt Luleå Makerspace där han hjälper unga att gå från idé till prototyp.

Torsdag den 11 januari 2024 kl. 15.00-16.30

Föreläsningen är kostnadsfri och riktar sig brett  till skolpersonal, utbildningspolitiker och tjänstepersoner i Västerbotten.

Vid frågor, kontakta:
Magnus Rönnholm