Ny lag om konsultation i frågor som rör det samiska folket

Seminarium om en ny lag om konsultation i frågor som rör det samiska folket. Den del av lagen som gäller för kommuner och regioner träder i kraft den 1 mars 2024. Lagen syftar till att främja det samiska folkets inflytande i ärenden som har särskild betydelse för samerna.

Konsultationsskyldigheten berör många verksamhetsområden i kommuner och regioner. Det kan handla om markanvändning och därmed detalj- och översiktsplanering, ärenden inom kultur- och fritidsområdet liksom besöksnäringen. Detsamma gäller beslutsfattande som rör samisk skola, samisk äldreomsorg och samisk förskola i kommunerna. För regionernas del kan konsultationsskyldigheten bli aktuell exempelvis vid vissa beslut om sjukvård och regional utveckling.

Seminariet erbjuder en kort introduktion från sametingets sida och en första genomgång av lagstiftningen med några reflektioner kring process och intresseavvägningar av SKR. Till grund för SKR:s fortsatta medlemsstöd på området välkomnas särskilt inspel från deltagarna.

Målgrupp

Den som arbetar i kommun eller region med samhällsplanering, kultur och fritid, nationella minoriteter, skola, förskola, omsorg och hälso- och sjukvård.