Tillsammans för det hållbara samhället

Nytt år medför som vanligt nya möjligheter, men för varje årsring också ett alltmer angeläget ansvar. Som förebild och framtidsregion är Västerbotten skyldig både sig själv och andra, liksom kommande generationer, att leva med planeten, inte på dess bekostnad – och skapa utveckling och tillväxt som är hållbar i alla avseenden. För oss betyder det en region som är jämställd, rättvis, inkluderande och innovativ, som drivs av grön energi och skapar helt klimatneutrala värdekedjor. Formeln för vår framgång förblir dock densamma – samverkan.

logga av det hållbara samhället

Inbjudan Tillsammans för Det hållbara samhället (pdf)

12:45 - Digitalt mingel

13:00 - AKT 1
Den gröna elen är det nya svarta – och nyckeln till en hållbar framtid
Förnybar energi är framtidens mest eftertraktade råvara. Vilka utmaningar ställs vi inför när världen ställer om till ett elektrifierat samhälle, med helt hållbara värdekedjor och produktionslinjer – och hur kan Västerbotten fortsätta driva utvecklingen mot hållbar tillväxt?

13:15 - Västerbotten i ett hållbart Arktis
Ann Linde, Utrikesminister

13:20 - Samtal om elektrifieringen
Peter Carlsson, vd Northvolt

13:30 - Panelsamtal: Den gröna elen är det nya svarta

13:50 - Hur bygger rörelserikedom hållbara samhällen?
Dean Kriellaars, expert inom physical literacy och betraktas som en av världens främsta ambassadörer för fysisk aktivitet, University of Manitoba

13:55 - Paus med rörelserikedom

14:05 - AKT 2 Människan i det post-corona samhället – ett unikt tidsfönster för förändring
På vilket sätt förändrar det nya normala våra beteenden och mönster? Vad ska vi fortsätta sluta med, alltså inte börja om med, när världen startar upp igen? Är det först nu vi är tillräckligt mogna och motiverade att bygga det hållbara samhället?

14:10 - Året som gått och framtiden i det hållbara samhället
Brita Winsa, hälso- och sjukvårdsdirektör, Region Västerbotten

14:15 - Panelsamtal: Människan i det post-corona samhället – ett unikt tidsfönster för förändring

14:35 - Psykisk ohälsa
Ullakarin Nyberg, överläkare, Norra Stockholms psykiatri

14:50 - Musik från Västerbotten
Gonza-Ra

14:55 - Paus med rörelserikedom

15:00 - AKT 3 Framtidens kompetensförsörjning. Inte alltid komplicerat men alltid komplext
Vilka möjligheter till kompetensförsörjning kommer med digitaliseringen, och hur tar våra lärosäten och företag i sin tur tillvara på dem? Och framförallt: Hur tar vi oss an de utmaningarna tillsammans? Komplexa utmaningar löses bara via samarbete.

15:05 - Nobelpriset i kemi och fysik 2020

15:20 - Panelsamtal: Framtidens kompetensförsörjning. Inte alltid komplicerat men alltid komplext

15:40 - Inspiration med Klas Hallberg
Klas Hallberg är en av Sveriges mest efterfrågade föreläsare och komiker och har flera gånger utsetts till årets talare.

16:10 Avslutning