Våld och vårdnad – eller trygghet och barnfrid?

Under maj anordnas två tillfällen med fokus på frågan om förekomst av våld i vårdnadstvister. Föreläsningarna anordnas av Kvinnohusföreningen Umeå, Kvinno- och tjejjouren i Umeå, Umeå kommun, Länsstyrelsen Västerbotten och Region Västerbotten.

Foto: Cecilia Lundgren

Datum och tider

Datum: Fredag 13 maj
Tid: 14.00-16.00
Plats: Miklagård, Umeå Folkets hus
Webbsändning: Webbsändning via regionens youtube-kanal.

Datum: Lördag 14 maj
Tid: 11.15-12.30
Plats: Kvinnohistoriskt museum, Umeå
Webbsändning: Webbsändning via Kvinno- och tjejjouren i Umeå.

Föreläsare

Rebecca Lagh – erfaren advokat som driver en brottsoffer- och barnrättsbyrå i Stockholm. Rebecca arbetar med klienter som har varit utsatta för vålds- och sexualbrott.
Rebecka deltar både fredag och lördag.

Åsa Hjertström – utredare Jämställdhetsmyndigheten. På uppdrag av regeringen har Jämställdhetsmyndigheten granskat 814 tingsrättsdomar i mål om vårdnad, boende och umgänge. Deras rapport ”Våld är inget undantag” visar att domstolarna i många fall inte väger in uppgifterna om våld i sina beslut trots att våld ofta är förekommande.
Åsa deltar endast fredag.

Anmälan

Anmälan senast 2 maj via länk till höger. Ange i anmälan om du vill delta på plats i Umeå eller digitalt.

Arrangemangen är kostnadsfria och vi bjuder på fika. Kom ihåg att meddela eventuell specialkost eller behov rörande tillgänglighet i lokalerna så att vi kan göra aktiviteterna så bra som möjligt för alla.