Välkommen till dialogmöte om kompetensförsörjning

Bostadsmarknaden och bostadsbyggande, både på landsbygd och i städer - Dialogmöte med Region Västerbotten och Umeå Universitet onsdag den 26 oktober 2022, klockan 13.00-15.00.

Människor jobbar i grupp

Mellan Umeå Universitet och Region Västerbotten finns ett samverkansavtal där ett utpekat fokusområde är kompetensförsörjning. För att konkretisera samverkan inom området bjuder vi under 2021 och 2022 in till dialogmöten, inriktade på olika kompetensförsörjningsteman. Genom dessa möten vill vi stärka samverkan mellan Umeå Universitet och Region Västerbotten samt knyta an till andra aktörer inom området. Vi önskar också öka kunskapen kring såväl aktuell forskning som det operativa arbetet som sker inom kompetensförsörjningsområdet genom Region Västerbotten.

Målgrupper
Västerbottens kommuner och där funktioner inom näringsliv, utbildning, tillväxt samt politik.
Arbetstagar- och arbetsgivarorganisationer.
Främjandesystem och intresseorganisationer.
Myndigheter.
Branscher och företag.
Forskare och akademi.

Bakgrund och fakta

Vi måste bli fler. Så kan man enkelt sammanfatta vad som behövs för att möta Västerbottens utmaningar med kompetensförsörjning. Den redan stora efterfrågan på arbetskraft inom alla yrkesområden har blivit än större i och med tillväxten och etableringarna i vår region. Bristen på arbetskraft är en utmaning för alla länets kommuner och för såväl offentlig som privat sektor. I Västerbotten har vi idag en rekordlåg arbetslöshet och antalet lediga jobb är fler än de arbetssökande i regionen. Västerbottens skriande behov av arbetskraft och inflyttning gör att vi måste vända på begreppen, vända på flyttrender, vända på bilden av Västerbotten och norra Sverige och få människor att vilja vända just norrut. Nyligen fick man införa skyddsstopp i en Norrbottensskola utifrån stor personalbrist. Där härleddes en av anledningarna som hinder för rekryteringar till bristen på bostäder.

Klicka här för att koppla upp dig kl. 13.00-15.00.

*******************************************

13.00-13.10 Välkomna
Anna Pettersson, regional utvecklingsdirektör Region Västerbotten, Dieter Müller, vicerektor Umeå universitet

13.10-13.30 Utmaningar för bostadsbyggande
Mikael Lindfors, Kommunstyrelsens ordförande Norsjö.

13.30-13.50 Bygga snabbt och hållbart. Hur gör vi!
Lars Hedqvist, planeringschef Skellefteå

13.50-14.00 Rast

14.00-14.30 Forskarpanel
Lars Westin, professor i regionalekonomi och Fredrik Andersson, docent i ekonomisk historia, Umeå universitet

14.30-14.50 Samtal i mindre grupper

14.50 Sammanfattning
Vi summerar och blickar framåt mot nästa dialogmöte som hålls den 7 december på temat: "Att skapa attraktiva platser".

Arrangör:
  Region VästerbottenUmeå universitet