Aktuellt läge i Västerbotten vecka 45

Stephan Stenmark är smittskyddsläkare i Region Västerbotten och ger en aktuell bild av läget i Västerbotten med anledning av covid-19. Denna gång tillsammans med hälso- och sjukvårdsdirektör Brita Winsa.

Det här sägs i filmen

Just nu finns det 1 628 fall med covid-19 konstaterade i Västerbotten sedan pandemins start. Vi har en mycket snabb ökning nu i länet. Vi gick från 70 till 250 fall från ena veckan till förra veckan. Ökningen sker i hela länet och det här är en mycket oroande utveckling.

Vi ser smittspridning där människor träffas, där vi möts. Det är på arbetsplatser, det är i fritidsaktiviteter, det är i privata sammanhang och det märks också in mot sjukvården. Vi behöver ta tag i det här just nu. Tillsammans kan vi bromsa den här smittspridningen.

Ja det Stephan berättar om smittspridningen i länet gör ju oss naturligtvis lite oroliga inom sjukvården. Än så länge har vi bara två patienter som vårdas i länet för covid. Så det ser ju bra ut. Men, det finns ju en väldigt stor risk att den här smittspridningen som vi ser i samhället också kommer att leda till att det blir många sjuka som måste komma till vården och kanske till och med hamna på våra intensivvårdsavdelningar.

Det är ju verkligen det vi inte önskar. Vi hade en tuff vår, personalen har inte alltid kunnat få semester. Vi är oroliga för att personalen kommer ha svårt att orka om det skulle blossa upp igen. Så vi vill verkligen på alla sätt och vis vädja till oss alla i Västerbotten att följa riktlinjerna – håll distansen, träffas inte i onödan så kommer vi att klara det här och vi gör det för varandra i det här läget.

Vi vill ju gärna att ni som behöver komma till vården som patient ska kunna komma hit och känna er trygga och vi gör allt för att se till att det blir en säker situation på alla våra vårdinrättningar. Men det vi gör nu det kommer att ha stor betydelse för om sjukvården ska bli hårt belastad eller om vi ska klara det här lika bra som vi gjorde i våras.

Det är det du och jag gör, det är det som gör skillnad.

Om covid-19 – coronavirus i Västerbotten på 1177.se