SAMSSS - Samverkan mellan skola, socialtjänst, hälso- och sjukvård vid psykisk ohälsa hos barn och unga

Västerbottens kommuner och Region Västerbotten har i samverkan arbetat fram en rutin som syftar till att barn och unga med psykisk ohälsa ska få insatser på rätt sätt, på rätt plats och i rätt tid. Det betyder anpassade insatser efter specifika behov, att hjälpen kommer på plats och är utformad och planerad tillsammans med barn, unga och vårdnadshavare på ett enkelt och tydligt sätt. Denna samverkansrutin avser barn och unga 6-17 år med psykisk ohälsa och ska vara ett stöd för dig som personal inom skola, socialtjänst och hälso- och sjukvård hur du ska gå tillväga för att aktualisera ett barn med psykisk ohälsa till hälso- och sjukvården.