NYHETER 2022-05-11

1,8 miljoner till utveckling av turism i Västerbotten

Region Västerbotten Turism har beviljats 1,8 miljoner kronor av Tillväxtverket. Pengarna går till projektet Västerbotten Experience Connect som under ett år ska hjälpa företag inom besöksnäringen i länet att utveckla sina affärer och produkter på ett hållbart sätt.

Bild på två kvinnor på Prestseles trädgårdscafé i Hörnsjö
Bild från Presteles Trädgårdscafé, Hörnsjö Foto: Fredrik Larsson

– Västerbotten ligger redan väldigt långt fram när det gäller hållbar turism, nu får vi möjlighet att vässa företagens erbjudanden ytterligare, säger Annika Sandström, regionturismchef Region Västerbotten.

Sedan 2015 jobbar Region Västerbotten Turism aktivt och fokuserat för en hållbar utveckling av besöksnäringen i regionen genom metoden Västerbotten Experience (VX). I dagsläget är mer än 80 företag en del av Västerbotten Experience.

Genom projektet VX Connect får regionen möjlighet att ytterligare vässa metoden så att turismföretagen kan stärka sin förändrings- och omställningsförmåga genom att utveckla smarta samarbeten mellan besöksnäringsföretag. Det handlar även om att erbjuda företagen affärs- och produktutvecklingsinsatser så att de kan anpassa sig till nya marknader och målgrupper.

Individuella insatser i stället för workshops

Projektet blir ett svar på önskemål från företagen, som hellre ser individuella insatser än gemensamma workshops eftersom effekten av workshops har visat sig kunna avta snabbt efter kompetenstillfället. Få företag har kraft att verksamhetsutveckla direkt efteråt, vilket gör att kunskapen då glöms bort och effekten uteblir.

– Vi ser ett stort värde i att kunna erbjuda företagen stöd baserat på deras specifika behov inom de områden som är relevanta och viktiga för dem. Vi provar därför en ny modell där företagen kontaktar oss och avropar hjälp utifrån deras unika behov. Vi vill utvärdera effekten för att se om en kraftfullare utveckling sker, säger Annika Sandström.

För mer information

Annika Sandström