NYHETER 2019-10-26

Västerbottenföretag kan vinna ärofyllt turismpris

Nu står det klart att Forsknäckarna blir Västerbottens kandidat till Stora Turismpriset 2019. En av företagets framgångar visade sig inför säsongen 2019 då de lanserade ett samarbete med en annan av regionens nyskapande framgångar. Prisutdelningen äger rum den 4 december. Förutom äran tilldelas vinnaren 100 000kr till kunskapshöjande insatser.

- Det är jätteroligt att vi som ett litet upplevelseföretag har blivit nominerad till ett så fint pris. Vi är stolta över att vårt arbete med hållbarhet, värdskap och samverkan gett oss möjligheten att vara med i sådana sammanhang, säger Patrick Edin en av Forsknäckarnas delägare.

Forsknäckarna är ett naturbaserat upplevelseföretag som i håller till i byn Ekorrsele nordväst om Vindeln. De erbjuder aktiviteter som forsränning, höghöjdsbana, teambuilding, matlagning över öppen eld och övernattning på vildmarkscampen VIKA. Forsknäckarna samarbetar med ett flertal aktörer och inför 2019 satte de ihop en upplevelse tillsammans med Glassbonden i Vännäs som visade sig bli en lyckad satsning.

- Det känns helt rätt att lyfta fram Forsknäckarna och nominera dem som Västerbottens kandidat till Stora Turismpriset 2019. De har en ständig vilja att utvecklas både på egen hand och genom samarbeten. De deltar även i Västerbotten Experience som är ett nätverk av turismföretag som fokuserar på hållbar turism och de är goda ambassadörer för hållbar naturbaserad turism i Västerbotten, säger Annika Sandström regionturismchef vid Region Västerbotten.

Om Stora Turismpriset

Stora Turismpriset delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism. Det är en fristående stiftelse vars syfte är att främja utvecklingen av kunskap inom svensk turism. Tillväxtverket är stiftelsens huvudman. Alla regionala turismorganisationer erbjuds att nominera en kandidat. De nominerade får 10 000 kronor att använda till en kunskapsfrämjande insats och vinnaren får förutom äran, 100 000 kronor att använda till kunskapsinsatser. Stiftelsens styrelse utser den slutliga vinnaren. Prisutdelningen äger rum den 4 december dit alla kandidater bjuds in och kommer att uppmärksammas. Den sker i Stockholm i samband med konferensen Besöksnäringen på agendan.

Läs mer om Stora Turismpriset

För mer information: