Kompetensstege för grundutbildad sjuksköterska i klinisk vård

Syfte

Syftet med kompetensstegar i klinisk vård är att de ska bidra till verksamhetens utveckling och tydliggöra medarbetarens möjligheter till kompetens-, karriär- och löneutveckling. De ska också öka organisationens möjlighet att attrahera, motivera och behålla medarbetare. 

Kompetensstegar i Region Västerbotten

Riktlinjen Kompetensstegar ligger till grund för utvecklingen av kompetensstegar för olika kliniska yrkeskategorier. För varje yrkeskategori tas en övergripande kompetensstege fram och inför implementering förtydligar verksamheten stegens innehåll utifrån verksamhetens behov och förutsättningar. Som stöd i denna process finns en handbok framtagen.

Kompetensstegen beskriver en möjlig utveckling från ny i yrket till erfaren. Den tydliggör formella och reella kompetenskrav samt relevanta kompetensutvecklingsaktiviteter på varje steg. Utöver detta innehåller varje steg också en kort stegbeskrivning.

De formella kompetenskraven visar vilken kunskapsnivå varje steg ställer krav på. De reella kompetenskraven beskriver vilka färdigheter medarbetaren har utvecklat genom bland annat arbetslivserfarenhet.

De reella kompetenskraven utgår från de sex kärnkompetenserna för vårdpersonal:

  • Evidensbaserad vård

  • Personcentrerad vård

  • Samverkan i team

  • Förbättringskunskap för utveckling

  • Säker vård

  • Informatik

Samt:

  • Pedagogisk förmåga

Kärnkompetenser

Evidensbaserad vård

Innebär en medveten och systematisk användning av bästa tillgängliga vetenskapliga kunskap som förenas med vårdtagarens behov och vilja samt beprövad klinisk erfarenhet. Utmaningen ligger i att hantera en stor mängd föränderlig information och att systematiskt tillämpa den i det dagliga arbetet.

Personcentrerad vård

En personcentrerad vård förutsätter att personen blir sedd och förstådd som en unik individ med individuella behov, värderingar och förväntningar och är expert på sin upplevelse och vardag. Detta innebär att personen som är i behov av vård ses som en jämlik partner i vården. Personens berättelse är grundläggande för att skapa delaktighet och identifiera individens behov, möjligheter och resurser.

Samverkan i team, inklusive pedagogisk förmåga

Teamarbete handlar om interprofessionella processer där samspel i team och mellan kunskapsområden leder till en god och säker vård. Vårdtagaren och närstående är en del av teamet. Varje medlem i teamet ansvarar för att bidra med sin unika kunskap.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

Vårdens resultat ska följas och utvärderas. Förbättringsarbete är en grund för vårdens utveckling och för att nå goda resultat. Genom att regelbundet mäta, följa upp och öppet redovisa resultat och utveckling kan säkerhet och kvalitet förbättras. Här är det nödvändigt med kvalitetsindikatorer som speglar vårdens alla olika kunskapsområden.

Säker vård

Vården är ett komplext system med hög risknivå. Fokus måste riktas mot att minimera risker för vårdtagare och yrkesutövare genom att systematiskt identifiera och förebygga risker samt lära av inträffade händelser. Säker vård är ett ansvar för vårdens alla professioner vilket kräver tätt interprofessionellt samarbete där även patienter och närstående inkluderas.

Informatik

Information, teknik och digitala tjänster som ökar tillgängligheten till vården oavsett tid och plats, förbättrar samordningen av vården och stärker patientens ställning i vården genom ökade möjligheter till delaktighet i vårdprocessen. Att kommunicera, inhämta och hantera kunskap för att minimera fel och vara ett stöd i vården.

Från Institute om Medicine of the National Academies och Quality and Safety Education for Nurses (QSEN) där sex kärnkompetenser är kartlagda (ref: Kvalitet och säkerhet inom omvårdnad: sex grundläggande kärnkompetenser, Sherwood, G- Barnsteiner, J (red). 2013) som alla professioner inom hälso- och sjukvård behöver för att säkra god kvalitet och patientsäkerhet.

Vad används kompetensstegen till?

Kompetensstegen utgör ett underlag för medarbetarsamtal, medarbetarens individuella utvecklingsplan och lönedialog. Kompetensstegen kan också användas för verksamhetens kompetens- och bemanningsplanering och i samband med rekrytering.

Kompetensutveckling

Exempel på kompetensutvecklande aktiviteter är lärande i arbete, nya arbetsuppgifter, deltagande i nätverk, hospitation, självstudier, leda eller delta i projekt och förbättringsarbeten, handledaruppdrag, mentorskap, studiebesök, utbildningar, kurser och konferenser. Kompetensutvecklingsinsatser kan ske på den egna arbetsplatsen, inom andra verksamheter, inom regionen eller via externa aktörer.

Kompetensutvecklingen ska utgå från verksamhetens och patienternas behov med målsättningen att integrera vårdutveckling och forskning i det kliniska arbetet. Verksamhetens behov och budget är styrande för prioriteringarna när det gäller kompetensutvecklingsaktiviteter.

Kontinuerlig kompetensutveckling ska vara en naturlig del av arbetet för alla medarbetare oavsett vilket steg man befinner sig på.

Karriär

Inom Region Västerbotten finns olika karriärvägar att välja på och kompetensstegarna fokuserar på utvecklingsmöjligheter inom det kliniska arbetet. Det finns också möjlighet att inrikta sig mot exempelvis ledarskap eller forskning och utbildning.

Stegbeskrivning

Individuell inlärningsfas där du får utrymme för utveckling och kompetensutveckling. Du arbetar självständigt och utvecklar färdigheter som är specifika för sjuksköterskan med stöd av erfarna kollegor. Du tar tillsammans med din chef ansvar för din kompetensutveckling genom att fördjupa din kunskap utifrån yrkesutövning, ta del av forskning och tillämpa ett kritiskt reflekterande förhållningssätt.

Formell kompetens

  • Legitimerad sjuksköterska

Reell kompetens

Evidensbaserad vård

  • Självständigt tillämpa kunskapsunderlag som är evidensbaserade och relevanta för omvårdnad inom verksamheten, till exempel Vårdhandboken eller nationella vårdprogram.

  • Inhämta och tillämpa evidensbaserade arbetssätt och metoder.

Personcentrerad vård

  • Uppmärksamma omvårdnadsbehov i relation till olika sjukdomar eller tillstånd samt i partnerskap med patient och närstående upprätta omvårdnadsplan.

  • Uppmärksamma behov av delaktighet och självbestämmande.

  • Uppmärksamma patientens egna resurser att hantera egenvård och hälsofrämjande levnadsvanor

  • Uppmärksamma och rapportera diskriminering inom vården samt uppmärksamma hur attityder och värderingar kan påverka omvårdnaden.

Samverkan i team

  • Med stöd av kollega systematiskt initiera, prioritera och leda omvårdnadsarbetet inom det egna teamet, utifrån patienters behov.

  • Medverka i att planera, konsultera och samverka med andra aktörer internt och externt

  • Uppmärksamma och omhänderta patientens och närståendes reaktioner före, under och efter svåra situationer.

  • Medverka i samarbetet i det interprofessionella teamet, så som pulsmöten, ronder och utvecklingsarbeten.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • På steg ett finns inga kriterier inom området, se steg två.

Säker vård

  • Uppmärksamma och hantera risker för att förebygga vårdskador.

  • Tillämpa risk- och avvikelserapportering för att synlig­göra risker, tillbud, negativa händelser och förbättrings­områden.

  • Tillämpa gällande hygienrutiner. Vara följsam till gällande handlingsprogram för att förebygga smitta.

  • Med stöd av kollegor hantera medicintekniska produkter inom enheten utifrån gällande författningar och säker­hetsföreskrifter.

  • Med stöd av kollegor hantera och sköta vanligt förkommande sjukvårdstekniska moment, utifrån riktlinjer och rutiner.

  • Tillämpa arbetsplatsens rutiner, riktlinjer, vårdprogram och checklistor.

Informatik

  • Tillämpa säker kommunikations- och informationsöverföring genom hela vårdprocessen.

  • Inhämta kunskap om och följer verksamhetens riktlinjer och rutiner för dokumentation.

  • Inhämta och tillämpa kunskaper för att använda digitala verktyg.

  • Delge patientinformation utifrån individens och närståendes behov och resurser.

Pedagogisk förmåga

  • På steg ett finns inga kriterier inom området, se steg två.

Din kompetensutveckling

Du genomför verksamhetens introduktionsprogram samt Region Västerbottens introduktionsår för sjuksköterskor. Du genomgår även övriga relevanta utbildningar som verksamheten identifierat på denna nivå.

För att gå vidare till steg två

För att gå vidare till steg två krävs att du uppfyller de formella och reella kompetenskraven som beskrivs i steg ett.

Stegbeskrivning

Du fortsätter att utveckla dina färdigheter och arbetar självständigt i samarbete med erfarna kollegor. Du introducerar nyanställda kollegor och deltar i handledning av studenter, där så är möjligt.

Formell kompetens

  • Legitimerad sjuksköterska.

Reell kompetens

Evidensbaserad vård

  • Vara uppdaterad inom omvårdnadsutveckling och forskning inom verksamhetens kunskapsområde.

  • Kritiskt reflektera och värdera erfarenhetsbaserad omvårdnad i förhål­lande till evidensbaserad omvårdnad.

Personcentrerad vård

  • Stödja förmåga till delaktighet och självbestämmande.

  • Stödja patienten till egenvård och hälsofrämjande levnadsvanor.

  • Motverka diskriminering inom vården genom att upp­märksamma hur attityder och värderingar kan påverka omvårdnaden.

Samverkan i team

  • Självständigt och systematiskt initiera, prioritera och leda omvårdnadsarbetet inom det egna teamet utifrån patienters behov.

  • Självständigt planera, konsultera och samverka med andra aktörer internt och externt.

  • Vara uppmärksam på- samt omhänderta kollegors reaktioner före, under och efter svåra situationer.

  • Arbeta interprofessionellt och introducera nya kollegor i interprofessionell samverkan.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Ta del av pågående kvalitets- och utvecklingsarbeten inom verksamheten.

Säker vård

  • Identifiera och rapportera risker gällande hygienrutiner och delta i smittförebyggande arbete.

  • Självständigt hantera medicintekniska produkter inom enheten utifrån gällande författningar och säkerhetsföreskrifter.

  • Självständigt hantera och sköta vanligt förekommande sjukvårdstekniska moment utifrån riktlinjer och rutiner.

Informatik

  • Självständigt följa gällande riktlinjer och rutiner för dokumentation inom verksamheten.

  • Självständigt använda digitala verktyg.

Pedagogisk förmåga

  • Delta i inskolning av nya kollegor.

  • Delta i handledning av studenter.

Din kompetensutveckling

Du genomgår utveckling eller utbildning efter överenskommelse med din närmaste chef utifrån verksamhetens behov.

För att gå upp till steg tre går du kortare kurser på högskola eller universitet eller annan utbildning i motsvarande omfattning för att fördjupa din kunskap inom för verksamheten relevanta områden.

För att gå vidare till steg tre

För att gå vidare till steg tre krävs att du uppfyllt de formella och reella kompetenskraven som finns beskrivet på steg ett och två.

Stegbeskrivning

Du arbetar självständigt, utvecklar och fördjupar dina färdigheter. Du bidrar till utveckling inom verksamheten, samt undervisar och handleder självständigt studenter och kollegor.

Formell kompetens

  • Legitimerad sjuksköterska

Samt: 

  • Ämnesfördjupning motsvarade 1,5 till 3 högskolepoäng eller kurser utanför universitetet i motsvarande omfattning.

Reell kompetens

Evidensbaserad vård

  • Bidra till att kunskapsunderlag som är evidensbaserade och relevanta används inom verksamheten.

  • Vara uppdaterad på, samt tillämpa, vetenskaplig litteratur inom verksamhetens kunskapsområde.

  • Bidra vid implementering av evidensbaserade arbetssätt och metoder.

Personcentrerad vård

  • Självständigt hantera komplexa omvårdnadsbehov i relation till olika sjukdomar och tillstånd samt i partnerskap med patient och närstående upprätta omvårdnadsplan.

  • Bidra till att processer finns som främjar delaktighet och självbestämmande.

  • Bidra till utveckling av rutiner för egenvård och hälsofrämjande levnadsvanor.

Samverkan i team

  • Främja utveckling och utvärdering av det interprofessionella teamets arbetssätt.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Bidra till kvalitets- och utvecklingsarbete inom verksamheten.

  • Ta del av pågående utvärdering av vårdprocesser inom sitt definierade vårdområde.

  • Vara uppdaterad om och tillämpa kvalitetsregister som är relevanta för verksamheten.

Säker vård

  • Delta i förbättringsarbeten utifrån avvikelserapporter för att upprätthålla hög patientsäkerhet.

  • Bidra till att utarbeta eller uppdatera rutiner, riktlinjer, vårdprogram och checklistor på arbetsplatsen.

Informatik

  • Bidra vid utformning och uppdatering av rutiner för säker kommunikations- och informationsöverföring.

  • Bidra vid framtagande och uppdatering av patientinformation. 

Pedagogisk förmåga

  • Självständigt inskola nya kollegor.

  • Självständigt handleda studenter.

Din kompetensutveckling

Du utvecklar din kompetens genom kurser på högskola/universitet eller annan utbildning i motsvarande omfattning efter överenskommelse med din närmaste chef där hänsyn tas till verksamhetens behov.

För att gå upp till steg fyra fördjupar du dina kunskaper ytterligare genom kurser på högskola/universitet eller utbildning av motsvarande omfattning inom för verksamheten relevanta områden.

För att gå vidare till steg fyra

För att gå vidare till steg fyra krävs att du uppfyllt de formella och reella kompetenskraven som finns beskrivet på steg ett till tre.

Stegbeskrivning

Du har ett övergripande perspektiv på verksamheten, samt hela vårdkedjan för patienten. Du bidrar till process- och omvårdnadsutveckling på din arbetsplats.

Formell kompetens

  • Legitimerad sjuksköterska

Samt:

  • Ämnesfördjupning motsvarande 7,5 till 15 högskolepoäng eller kurser utanför universitetet i motsvarande omfattning.

Reell kompetens

Evidensbaserad vård

  • Delta aktivt i omvårdnadsutveckling.

Personcentrerad vård

  • Utveckla processer för att stödja patienter och närståendes förmåga till delaktighet och självbestämmande.

Samverkan i team

  • Systematiskt initiera, prioritera och leda omvårdnadsarbetet inom verksamheten, utifrån patienters behov.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Bidra till utvärdering av vårdprocesser inom sitt definierade vårdområde.

  • Stödja kollegors i tillämpning av kvalitetsregister som är relevanta verksamheten.

Säker vård

  • Självständigt hantera och sköta både vanliga och mer sällan förekommande sjukvårdstekniska moment utifrån riktlinjer och rutiner.

Informatik

  • Initiera och bidra utveckling av rutiner för säker kommunikations- och informations­överföring.

  • Utveckla riktlinjer och rutiner för dokumentation inom verksamheten.

  • Utveckla rutiner för att använda digitala verktyg.

  • Initiera framtagande och uppdatering av patientinformation.

  • Bidra i utvecklingen av information och kommunikation inom sitt ansvarsområde.

Pedagogisk förmåga

  • Fungera som mentor och utbildar kollegor inom specifika processer eller ansvarsområden där så är möjligt.

  • Ansvarar för handledning av studenter.

Din kompetensutveckling

Du deltar i utvecklingsarbetet och fördjupar din kompetens inom vissa områden.

För att gå upp till steg fem så läser du en handledarutbildning om du inte fördjupat dig inom det tidigare samt påbörjar en magisterutbildning inom omvårdnad.

För att gå vidare till steg fem

För att gå vidare till steg fem krävs att du uppfyllt de formella och reella kompetenskraven som finns beskrivet på steg ett till fyra.

Stegbeskrivning

Du leder och ansvarar för utvecklingen av omvårdnaden inom verksamheten. Du har även ett utbildningsansvar på arbetsplatsen.

Formell kompetens

Legitimerad sjuksköterska med magisterexamen.

Reell kompetens

Evidensbaserad vård

  • Utveckla vården utifrån ett omvårdnadsperspektiv samt delta i aktuell vårdforskning där så är möjlig.

  • Leda reflektion över erfarenhetsbase­rad omvårdnad i förhållande till evidensbaserad omvårdnad.

  • Ansvara för att systematiskt söka, kritiskt värdera och sammanställa vetenskaplig litteratur.

  • Verka för patientmedverkan i vårdens utveckling.

Personcentrerad vård

  • Leda den övergripande utvecklingen inom sitt definie­rade vårdområde i partnerskap med patient och närstående.

  • Ansvar för utveckling av processer som främjar delaktighet och självbestämmande.

  • Leda och utveckla rutiner för egenvård och hälsofrämjande levnadsvanor.

  • Leda utvecklingen av patientundervisning.

Samverkan i team

  • Utveckla rutiner för omhändertagande av patientens, närståendes, sina egna och kollegors reaktioner före, under och efter svåra situationer.

  • Leda samarbetet i det interprofessionella teamet.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Leda och ansvara för kvalitets- och utvecklingsarbeten inom verksamheten.

  • Ta initiativ till att patienter, närstående och patientorganisationer involveras i förbättringsarbete, där så är relevant.

  • Verka för användandet av kvalitetsregister som underlag i kvalitets- och utvecklingsarbeten.

Säker vård

  • Leda utformning av rutiner, riktlinjer, checklistor och vårdprogram (lokala eller nationella) på arbetsplatsen.

Informatik

  • Leda utveckling av metoder för säker kommunikations- och informations­överföring.

  • Initiera och leda utveckling av riktlinjer och rutiner för dokumentation inom verksamheten.

  • Utveckla och implementera  rutiner för att använda digitala verktyg.

  • Leda framtagande och uppdatering av patientinformation.

  • Leda utveckling av information och kommunikation inom sitt ansvarsområde.

Pedagogisk förmåga

  • Utbildningsansvar inom specifika processer eller ansvarsområden.

Din kompetensutveckling

Du deltar i utveckling och forskning inom ditt område och uppdrag.

För att gå upp till steg sex läser du en masterutbildning eller påbörjar din resa mot en licentiatexamen eller i förlängningen en doktorsexamen.

För att gå vidare till steg sex

Uppfyllt de formella och reella kompetenskraven som finns beskrivet på steg ett till fem.

Stegbeskrivning

Du har ett övergripande utbildningsansvar samt ansvar för vårdprocesserna inom verksamheten. Du tar ansvar för interprofessionell samverkan.

Formell kompetens

  • Legitimerad sjuksköterska med masterexamen eller licentiatexamen

Reell kompetens

Evidensbaserad vård

  • Utveckla och implementera evidensbaserade arbetssätt eller metoder utifrån evidensbaserade kunskapsunderlag, omvårdnadsutveckling och forskning.

  • Analysera och initiera implementering av aktuell vårdforskning.

  • Utveckla och utvärdera evidensbaserade arbetssätt och metoder.

Personcentrerad vård

  • Driva utvecklingen av personcentrerad vård inom sitt definierade vårdområde i partnerskap med patient och närstående.

  • Fördjupat ansvar att utveckla metoder för patientundervisningen.

Samverkan i team

  • På steg sex föreligger inga kriterier inom området, se steg sju.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Leda och ansvara för utvärdering av vårdprocesser samt identifiera kunskapsluckor.

Säker vård

  • Utifrån risk- och händelseanalyser identifiera förbätt­rings- och forskningsområden.

Informatik

  • Utveckla och implementera evidensbaserade metoder för säker kommunikations- och informationsöverföring.

  • Identifiera kunskapsluckor gällande rutiner för att använda digitala verktyg.

  • Implementera metoder för utveckling av information och kommunikation inom sitt ansvarsområde.

Pedagogisk förmåga

  • På steg sex föreligger inga kriterier inom området, se steg sju.

Din kompetensutveckling

Du genomför forskningsförberedande kurser eller forskarutbildning. Du påbörjar eller fortsätter forskning.

För att gå vidare till steg sju

För att gå vidare till steg sju krävs att du uppfyllt de formella och reella kompetenskraven som finns beskrivet på steg ett till sex.

Stegbeskrivning

Du har ett strategiskt och övergripande ansvar för att självständigt leda och utveckla omvårdnaden. Du stärker interaktionen mellan vård, forskning och utbildning inom omvårdnad. Du främjar forskningsarbete bland kollegor i verksamheten. Du bistår vid handledning i vårdutveckling och omvårdnadsforskning.

Formell kompetens

  • Legitimerad sjuksköterska med doktorsexamen

Samt:

  • Klinisk tjänstgöring på minst 20 procent av sin tjänst.

Reell kompetens

Evidensbaserad vård

  • Initiera och driva aktuell vårdforskning och utveckling inom omvårdnad.

  • Strategiskt planera och driva projekt för att skapa framtida evidensbaserade arbetssätt och metoder.

  • Leda vårdutveckling med patientmedverkan.

Personcentrerad vård

  • Initiera, driva och utvärdera utvecklingen av personcentrerad vård inom sitt definierade vårdområde i partnerskap med patient och närstående.

  • Strategiskt planera för utveckling av processer som främjar delaktighet och självbestämmande.

  • Initiera forskning relaterad till patientundervisning.

Samverkan i team

  • Ansvara för utveckling av interprofessionellt samarbete samt samarbete mellan klinisk verksamhet och universitet eller högskola.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Driva kvalitets- och utvecklingsarbeten inom verksamhet genom forskning.

  • Implementera kvalitetsregister i verksamheten samt vara uppdaterad om nationell utveckling av kvalitetsregister.

Säker vård

  • På steg sju finns inga kriterier inom området, se steg åtta.

Informatik

  • Säkerställa användning av evidensbaserade metoder för säker kommunikations- och informationsöverföring.

  • Strategiskt planera för och skapa rutiner för att använda digitala verktyg anpassade till ämnesområdet.

  • Driva utveckling och identifiera kunskapsluckor inom information och kommunikation inom sitt ansvarsområde.

Pedagogisk förmåga

  • Stimulerar och handleder verksamhetens medarbetare i deras fortsatta karriär där de kombinerar sitt akademiska och kliniska arbete.

  • Handleder studenter under magister- och masterutbildning.

Din kompetensutveckling

Du bedriver egen forskning som är kopplad till verksamheten.

För att gå vidare till steg åtta

För att gå vidare till steg åtta krävs att du uppfyllt de formella och reella kompetenskraven som finns beskrivet på steg ett till sju.

Stegbeskrivning

Steg åtta kompletterar kompetensbeskrivningarna i steg sju genom att sjuksköterskan på den här nivån har högre akademiska meriter.

Formell kompetens

  • Legitimerad sjuksköterska

Samt:

  • Docent eller professor i kombination med klinisk tjänstgöring på minst 20 procent av sin tjänst.

Reell kompetens

På steg åtta finns inga kriterier inom områdena:

  • Evidensbaserad vård

  • Personcentrerad vård

  • Samverkan i team

  • Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Säker vård

  • Informatik

Det innebär att det är samma kriterier som på steg sju.

 

Pedagogisk förmåga

  • Handleder doktorander.

Din kompetensutveckling

På steg åtta finns inga aktiviteter inom området, se aktiviteter på steg sju.