Kompetensstegar

En kompetensstege inom Region Västerbotten är en utvecklingstrappa bestående av sju eller åtta steg. Den beskriver en stegvis utveckling inom ett yrke och förtydligar både kompetens och utvecklingsaktiviteter för varje steg. Syftet är att förtydliga kompetensutveckling för dig som vill förkovra dig inom ditt kliniska arbete, alternativt kliniskt arbete i kombination med forskning.

Kompetensstege för dig som är arbetsterapeut

Kompetensstege för dig som är barnmorska

Kompetensstege för dig som är sjuksköterska

Kompetensstege för dig som är specialistsjuksköterska

Fler kompetensstegar läggs upp här allt eftersom de tas fram.

 

Syfte

Syftet med kompetensstegar i klinisk vård är att de ska bidra till verksamhetens utveckling och tydliggöra medarbetarens möjligheter till kompetens-, karriär- och löneutveckling. De ska också öka organisationens möjlighet att attrahera, motivera och behålla medarbetare. 

Kompetensstegar i Region Västerbotten

Riktlinjen Kompetensstegar ligger till grund för utvecklingen av kompetensstegar för olika kliniska yrkeskategorier. För varje yrkeskategori tas en övergripande kompetensstege fram och inför implementering förtydligar verksamheten stegens innehåll utifrån verksamhetens behov och förutsättningar. Som stöd i denna process finns en handbok framtagen.

Kompetensstegen beskriver en möjlig utveckling från ny i yrket till erfaren. Den tydliggör formella och funktionella kompetenskrav samt relevanta kompetensutvecklingsaktiviteter på varje steg. Utöver detta innehåller varje steg också en kort stegbeskrivning.

De formella kompetenskraven visar vilken kunskapsnivå varje steg ställer krav på. De funktionella kompetenskraven beskriver vilka färdigheter medarbetaren har utvecklat genom bland annat arbetslivserfarenhet.

De funktionella kompetenskraven utgår från de sex kärnkompetenserna för vårdpersonal:

  • Evidensbaserad vård
  • Personcentrerad vård
  • Samverkan i team
  • Förbättringskunskap för utveckling
  • Säker vård
  • Informatik

Samt:

  • Pedagogisk förmåga

För att ta sig vidare till nästa steg

För att gå vidare till nästa steg i en kompetensstege krävs att du uppfyller de formella och funktionella kompetenskraven som beskrivs i steget innan samt det formella kompetenskravet på nästa steg. Om du till exempel är på steg ett krävs det att du uppfyller de formella och funktionella kompetenskraven på steg ett samt det formella kompetenskravet på steg två.

Kärnkompetenser

Evidensbaserad vård

Innebär en medveten och systematisk användning av bästa tillgängliga vetenskapliga kunskap som förenas med vårdtagarens behov och vilja samt beprövad klinisk erfarenhet. Utmaningen ligger i att hantera en stor mängd föränderlig information och att systematiskt tillämpa den i det dagliga arbetet.

Personcentrerad vård

En personcentrerad vård förutsätter att personen blir sedd och förstådd som en unik individ med individuella behov, värderingar och förväntningar och är expert på sin upplevelse och vardag. Detta innebär att personen som är i behov av vård ses som en jämlik partner i vården. Personens berättelse är grundläggande för att skapa delaktighet och identifiera individens behov, möjligheter och resurser.

Samverkan i team, inklusive pedagogisk förmåga

Teamarbete handlar om interprofessionella processer där samspel i team och mellan kunskapsområden leder till en god och säker vård. Vårdtagaren och närstående är en del av teamet. Varje medlem i teamet ansvarar för att bidra med sin unika kunskap.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

Vårdens resultat ska följas och utvärderas. Förbättringsarbete är en grund för vårdens utveckling och för att nå goda resultat. Genom att regelbundet mäta, följa upp och öppet redovisa resultat och utveckling kan säkerhet och kvalitet förbättras. Här är det nödvändigt med kvalitetsindikatorer som speglar vårdens alla olika kunskapsområden.

Säker vård

Vården är ett komplext system med hög risknivå. Fokus måste riktas mot att minimera risker för vårdtagare och yrkesutövare genom att systematiskt identifiera och förebygga risker samt lära av inträffade händelser. Säker vård är ett ansvar för vårdens alla professioner vilket kräver tätt interprofessionellt samarbete där även patienter och närstående inkluderas.

Informatik

Information, teknik och digitala tjänster som ökar tillgängligheten till vården oavsett tid och plats, förbättrar samordningen av vården och stärker patientens ställning i vården genom ökade möjligheter till delaktighet i vårdprocessen. Att kommunicera, inhämta och hantera kunskap för att minimera fel och vara ett stöd i vården.

Från Institute om Medicine of the National Academies och Quality and Safety Education for Nurses (QSEN) där sex kärnkompetenser är kartlagda (ref: Kvalitet och säkerhet inom omvårdnad: sex grundläggande kärnkompetenser, Sherwood, G- Barnsteiner, J (red). 2013) som alla professioner inom hälso- och sjukvård behöver för att säkra god kvalitet och patientsäkerhet.

Vad används kompetensstegen till?

Kompetensstegen utgör ett underlag för medarbetarsamtal, medarbetarens individuella utvecklingsplan och lönedialog. Kompetensstegen kan också användas för verksamhetens kompetens- och bemanningsplanering och i samband med rekrytering.

Kompetensutveckling

Exempel på kompetensutvecklande aktiviteter är lärande i arbete, nya arbetsuppgifter, deltagande i nätverk, hospitation, självstudier, leda eller delta i projekt och förbättringsarbeten, handledaruppdrag, mentorskap, studiebesök, utbildningar, kurser och konferenser. Kompetensutvecklingsinsatser kan ske på den egna arbetsplatsen, inom andra verksamheter, inom regionen eller via externa aktörer.

Kompetensutvecklingen ska utgå från verksamhetens och patienternas behov med målsättningen att integrera vårdutveckling och forskning i det kliniska arbetet. Verksamhetens behov och budget är styrande för prioriteringarna när det gäller kompetensutvecklingsaktiviteter.

Kontinuerlig kompetensutveckling ska vara en naturlig del av arbetet för alla medarbetare oavsett vilket steg man befinner sig på.

Karriär

Inom Region Västerbotten finns olika karriärvägar att välja på och kompetensstegarna fokuserar på utvecklingsmöjligheter inom det kliniska arbetet. Det finns också möjlighet att inrikta sig mot exempelvis ledarskap eller forskning och utbildning.