NYHETER 2024-07-03

Svar till frågor om Almedalen

För Region Västerbottens 20 personer är budgeten för resor och logi 398 000kr.

Norra Sverige är en tillväxtregion. För att lyckas klara utmaningarna som följer med de stora, gröna etableringarna behöver vi samla alla krafter som kan bidra. Det är vårt fokus i Almedalen 2024. En av de frågor vi vill diskutera är frågan hur vi kan öka hastigheten i den gröna omställningen.

Region Västerbotten har det statliga uppdraget att arbeta för vår regionala utveckling – för att skapa de bästa förutsättningarna för oss som lever och verkar i Västerbotten. Ett av våra arbetssätt är att delta vid olika relevanta mötesplatser. Almedalen är en sådan.

Vid mötesplatserna etablerar vi kontakter och lyfter våra viktiga utvecklingsfrågor till beslutsfattare. Vi erbjuder också arenor där beslutsfattare kan medverka för att nå ut med sina budskap, delta i debatten, hitta samarbetspartners och påverka så att de på bästa sätt kan bidra till att vi i Västerbotten kan vara föregångare i omställning.

Västerbotten i Almedalen 2024 består av flera spännande och intressanta dagar. Novgorodgränd 1 i Visby fylls av seminarier och andra aktiviteter där länets intressen synliggörs, nya samarbeten skapas och nya möten uppstår mellan organisationer och företag med koppling till Västerbotten.

Strategi

Den regionala utvecklingsstrategin (RUS) utgör politikens beställning.

Den regionala påverkansagendan

utgår från RUS och konkretiserar de områden vi fokuserar för närvarande:

• Fungerande infrastruktur - en förutsättning för samhällsutveckling
  • Järnvägssystem som länkar samman Västerbotten med världen
  • Ett fungerande, robust och kapacitetsstarkt vägnät
  • Hållbar energiutveckling
  • En växande skoglig bioekonomi
  • Stimulering till lokal tillväxt och attraktivitet
  • Kultur som verktyg för regional tillväxt
  • En bostadspolitik för hela Västerbotten
  • Kompetensförsörjning för ett samhälle i snabb förändring

Scenstrategin

Även om ingen äger en plats har många intresse av och anspråk på dess utveckling. Att kunna öka förmågan till samverkan och samhandling bland dessa är en nyckelfråga. Därför är det nödvändigt att erbjuda scener där andra regionala aktörer kan delta utifrån sina intressen och utgångspunkter.

Pentahelix - Näringsliv, offentlig sektor, akademi, civila samhället, enskilda influerare.

Vi skapar plattformar för utveckling

Syftet med plattformarna är att utveckla Västerbottens närvaro på den nationella och internationella arenan. Men också att skapa dialog mellan beslutsfattare och nyckelaktörer, samla kraft i länets utvecklingsarbete och bygga strategiska mötesplatser och andra plattformar för samhällsfrågor.

Den plattform vi skapar i Almedalen består av:

• Konferenslokal med scen, café och frukostservering
  • Film, streamingservice och ljudteknik för att dokumentera och sända inslag
  • Logi för personal och de som vill samverka och nytta vår plattform

Mål:

• Etablera kontakter och lyfta våra viktiga utvecklingsfrågor till beslutsfattare.
  • Hitta och utveckla partnerskap med relevanta aktörer
  • Erbjuda arenor där beslutsfattare kan medverka för att nå ut med sina budskap, delta i debatten, hitta samarbetspartners och påverka så att de på bästa sätt kan bidra till att vi i Västerbotten kan vara föregångare i omställning.

Indikatorer (delmål):

• Genomföra minst tio relevanta seminarier kopplade till RUS och påverkansagenda.
  • Göra seminarierna tillgängliga till breda målgrupper via stream, live och i efterhand.
  • Genomföra minst ett rundabordssamtal med relevanta påverkare och beslutsfattare.
  • Skapa möjligheter för för företrädare från relevanta organisationer i Västerbottem och norra Sverige att delta i Almedalen.
  • Kommunicera innehåll och resultat från seminarier till breda målgrupper via våra digitala kanaler, webb och sociala medier.
  • Delta i minst 20 relevanta aktiviteter arrangerade av andra aktörer i Almedalen.
  • Genomföra utvärdering hos medverkande och partners enligt vår modell.
  • Genomföra en grundlig utvärdering internt i organisationen enligt vår modell.
  • Ta med resultatet och övriga erfarenheter in i styrdokument för kommande mötesplatser och aktiviteter.

Program för Almedalen 2024 finns här

Vid frågor om Västerbotten i Almedalen