NYHETER 2020-04-16

Innovationsklinik nyckeln när nytt taligenkänningssystem breddinförs i tandvården

Med hjälp av taligenkänning kan folktandvårdens personal nu registrera tandstatus direkt i journalsystemet, utan att behöva använda tangentbord och manuellt skrivande. Detta har möjliggjorts av att regionens innovationsklinik Idun fungerat som utvecklingsmiljö för anpassning av ett digitalt system som ska möta tandvårdens specifika behov.

Voxit är ett system för taligenkänning som ska hjälpa tandvårdspersonal att registrera tandstatus. Systemet har länge varit upphandlat inom Region Västerbotten, men utformningen har inte varit användarvänlig och systemet har inte använts i någon större utsträckning - trots potential att vara både tidsbesparande och ge bättre arbetsmiljö för personalen. Nu har personal vid Region Västerbottens innovationsklinik Idun arbetat tillsammans med det Skellefteåbaserade företaget för att förbättra och användaranpassa systemet.

– Innovationskliniken har fungerat som en utvecklingsmiljö för systemet och en testbädd där anpassning skett efter tandvårdens behov. Arbetet har utvärderats löpande. Resultatet är att vi nu har ett system som vi kan breddinföra på alla våra tandvårdskliniker, säger Ulf Söderström som är tandvårdsstrateg inom Region Västerbotten.

Med hjälp utav taligenkänningen kan personalen registrera tandstatus och fickstatus (exempelvis vid tandlossning) med rösten, direkt in i journalsystemet utan att behöva använda tangentbord och manuellt skrivande.

– Tidigare har en sköterska eller tandhygienist behövt anteckna i samband med undersökningen, eller så har det behövts göras i efterhand. Med Voxit kan vi göra samma registrering på hälften av tiden, och vi sparar personal som kan göra andra arbetsuppgifter. Dessutom är det en viktig hygienaspekt att vi inte behöver använda tangentbord under patientmötet, säger Ulf Söderström.

– Innovationskliniken Idun har varit otroligt viktig för att vi ska kunna arbeta behovsdrivet och användaranpassa Voxit till något som faktiskt kommer till användning på klinikerna När vi nu breddinför systemet vet vi att det fungerar och att vi inte betalar för sådant som vi inte använder och får nytta av i verksamheten säger områdeschef Tandvård Anna-Maria Stenlund Berggren.

– Det är också perfekt timing i och med nya nationella krav för registrering av sjukdomsstatus vid tandlossning som vi i och med Voxit nu lever upp till, något vi inte visste när vi startade detta arbete, avslutar Anna-Maria Stenlund.

Läs mer om Region Västerbottens innovationskliniker här: