Kompetensstege för arbetsterapeuter

Kompetensutveckling och kompetensförsörjning går hand i hand. Verksamhetens krav på god vårdkvalitet och hög patientsäkerhet förutsätter kontinuerlig kompetensutveckling hos dess medarbetare. Det skapar en stimulerande arbetsmiljö och ökad självkänsla hos medarbetare. Alla har med andra ord att vinna på kompetensutveckling – invånare, medarbetare och arbetsgivare.

 
Nedan kan du ta del av stegen för dig som är arbetsterapeut. 

 

Stegbeskrivning

Du utvecklas mot självständighet i din yrkesroll som arbetsterapeut, genom arbetsterapiprocessens steg. Du hanterar vanligt förekommande arbetsuppgifter och delar successivt med dig av dina kunskaper och erfarenheter. Du fördjupar din kunskap genom professionsutövning och låter det evidensbaserade arbetssättet vara en del av ditt arbete.

Formell kompetens

  • Legitimerad arbetsterapeut

Funktionell kompetens

Evidensbaserad vård

  • Tillägna dig och med stöd tillämpa relevanta arbetsterapeutiska teorier, modeller och instrument.

  • Ta del av och kritiskt värdera vetenskaplig litteratur som är relevant för arbetet.

  • Med stöd av kollegor, litteratur eller andra relevanta metoder, arbeta mot att uppnå självständighet vid utredning, bedömning, intervention, dokumentation och utvärdering.

Personcentrerad vård

  • Med stöd formulera samt utvärdera individuella mål och interventioner. Det görs tillsammans med patienter och, när det är relevant, närstående.

  • Uppmärksamma och möjliggöra patientens delaktighet och rätt till självbestämmande i rehabilitering/habilitering, prevention och hälsofrämjande arbete.

  • Tillägna dig och med stöd analysera relevant information för att bedöma individens behov och förutsättningar för aktivitet och delaktighet i relation till livsomständigheterna.

Samverkan i team

  • Vara lyhörd inför patienters, närståendes och kollegors reaktioner och synpunkter i syfte att involvera dessa som jämlika partners.

  • Tillägna dig kunskap om den egna och övriga professioners roller, funktioner och ansvarsområden för att uppnå en konstruktiv samverkan samt en god och säker vård.

  • Delta i samarbete och dialog med kollegor inom och utanför den egna professionen.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Uppmärksamma och delta vid utbildning och andra forum för kunskaps- och erfarenhetsutbyte.

  • Med stöd utvärdera åtgärder på individnivå och avbryta åtgärder som inte är till nytta för patienten.

  • Uppmärksamma och ta del av resultat från systematiska kvalietets- och förbättringsarbeten.

  • Ta del av och tillämpa den kunskapsstöd som finns i verksamheten.

Säker vård

  • Med stöd identifiera och hantera risker så att patienten inte drabbas av vårdskada.

  • Introduceras i och med stöd agera utifrån verksamhetens rutiner, riktlinjer och avvikelserapportering för att motverka risker och skador.

  • Med stöd hantera aktuell medicinskteknisk utrustning utifrån gällande författningar och säkerhetsföreskrifter.

Informatik

  • Introduceras i samt arbeta mot att självständigt dokumentera i enlighet med gällande riktlinjer och rutiner, för att skapa trygghet för patient och yrkesutövare.

  • Med stöd utveckla din kommunikationsförmåga både i tal och skrift, bland annat genom strukturerad informationsöverföring. Tillägna sig kunskap om och tillämpa relevant fackspråk.

  • Introduceras i och arbeta mot att självständigt tillämpa kunskaper inom den informations- och kommunikationsteknik som används inom verksamheten.

Läraktiviteter

Du genomför regionens allmäna introduktionsprogram samt verksamhetens introduktion och inskolning. Du reflekterar över din utveckling tillsammans med din chef, dina kollegor och i förekommande fall din mentor.

Stegbeskrivning

Du fortsätter att utveckla dina färdigheter och arbetar självständigt med vanligt förekommande ärenden genom arbetsterapiprocessens steg. Du samarbetar med kollegor i och utanför den egna professionen. Du introducerar nyanställda kollegor och deltar i förkommande fall i handledning av studenter.

Formell kompetens

  • Legitimerad arbetsterapeut

Funktionell kompetens

Evidensbaserad vård

  • Självständigt värdera och tillämpa relevanta arbetsterapeutiska teorier, modeller och instrument i vanligt förekommande ärenden.

  • Aktivt uppdatera dig om och kritiskt värdera relevant vetenskaplig litteratur för vanligt förekommande ärenden.

  • Arbeta självständigt vid utredning, bedömning, intervention, dokumentation och utvärdering i vanligt förekommande ärenden.

Personcentrerad vård

  • Arbeta mot att självständigt formulera samt utvärdera individuella mål och interventioner. Det görs tillsammans med patienter och, när det är relevant, närstående.

  • Uppmuntra till och möjliggöra patientens delaktighet och självbestämmande i rehabilitering/habilitering, prevention och hälsofrämjande arbete.

  • Tillägna dig och självständigt analysera relevant information för att bedöma individens behov och förutsättningar för aktivitet och delaktighet i relation till livsomständigheterna.

  • Uppmärksamma hur attityder och värderingar kan påverka dina insatser. Bidra till att motverka diskriminering genom att tillämpa ett jämlikt och jämställt förhållningssätt.

Samverkan i team

  • Uppmärksamma och synliggöra patienters, närståendes och kollegors synpunkter i syfte att involvera dessa som jämlika partners.

  • Tillägna dig och förmedla kunskap om den egna och övriga professioners roller, funktioner och ansvarsområden för att uppnå en konstruktiv samverkan samt en god och säker vård.

  • Bidra till samarbete och dialog med kollegor inom och utanför den egna professionen för att utvecklas i din profession.

  • Delta i handledning av nya kollegor och studenter där så är möjligt.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Delta vid utbildning och bidra i andra forum för kunskaps- och erfarenhetsutbyte.

  • Självständigt utvärdera åtgärder på individnivå och avbryta åtgärder som inte är till nytta för patienten.

  • Medverka i systematiska kvalitets- och förbättringsarbeten.

Säker vård

  • Självständigt identifiera risker och med stöd hantera och förebygga risker så att patienten inte drabbas av vårdskada.

  • Ha kunskap om och med stöd agera utifrån verksamhetens rutiner, riktlinjer och avvikelserapportering för att motverka risker och skador.

  • Självständigt hantera aktuell medicinskteknisk utrustning utifrån gällande författningar och säkerhetsföreskrifter.

Informatik

  • Arbeta självständigt med dokumentation i enlighet med gällande riktlinjer och rutiner, för att skapa trygghet för patient och yrkesutövare.

  • Självständigt utveckla din kommunikationsförmåga i tal och skrift.

  • Arbeta självständigt med tillämpning av verksamhetens informations- och kommunikationsteknik.

Läraktiviteter

Du utvecklar din kompetens och genomgår utbildning efter överenskommelse med din chef, utifrån verksamhetens behov. Du kan exempelvis bredda din förståelse av verksamhetens helhet genom auskultation.

Stegbeskrivning

Du arbetar självständigt även med komplexa ärenden genom arbetsterapiprocessens steg. Du bidrar till utveckling inom ditt ansvarsområde och till samverkan i team runt patienter. Du bidrar aktivt med kunskap och kompetensutveckling i dialog med andra.

Formell kompetens

  • Legitimerad arbetsterapeut

Funktionell kompetens

Evidensbaserad vård

  • Självständigt värdera och tillämpa relevanta arbetsterapeutiska teorier, modeller och instrument, även i komplexa ärenden.

  • Aktivt söka och kritiskt värdera relevant vetenskaplig litteratur som stöd i att hantera mer komplexa ärenden.

  • Arbeta självständigt vid utredning, bedömning, intervention, dokumentation och utvärdering även i komplexa ärenden.

Personcentrerad vård

  • Arbeta självständigt med att formulera och utvärdera individuella mål och interventioner. Det görs tillsammans med patienter och, när det är relevant, närstående.

  • Säkerställa patientens delaktighet och rätt till självbestämmande i rehabilitering/habilitering, prevention och hälsofrämjande arbete.

  • Kritiskt värdera det egna arbetssättet för att bedöma individens behov och förutsättningar för aktivitet och delaktighet i relation till livsomständigheterna.

  • Utveckla din förmåga att identifiera hur attityder och värderinar kan påverka dina insatser. Arbeta aktivt för att motverka diskriminering genom att främja jämlikhet och jämställdhet i samarbete med kollegor och patienter.

Samverkan i team

  • Delta aktivt i planering, konsultation och samverkan med andra yrkesgrupper och relevanta aktörer för att uppnå en god och säker vård.

  • Delta aktivt i dialog och samarbete med kollegor inom och utanför den egna professionen för att utvecklas i din profession.

  • Förmedla kunskap till och engagera kollegor och studenter där så är möjligt.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Arbeta självständigt med att integrera det kunskapsstöd som finns i verksamheten i ditt arbete. Aktivt tillämpa och dela denna kunskap med kollegor och patienter.

Säker vård

  • Självständigt identifiera, hantera och förebygga risker så att patienten inte drabbas av vårdskada.

  • Självständigt uppmärksamma och agera utifrån verksamhetens rutiner, riktlinjer och avvikelserapportering för att motverka risker och skador.

  • Stötta kollegor i att hantera aktuell medicinskteknisk utrustning utifrån gällande författningar och säkerhetsföreskrifter.

Informatik

  • På steg tre finns inga kriterier inom området, se steg fyra.

Läraktiviteter

Du fortsätter att vidareutveckla din kompetens utifrån verksamhetens behov.

Stegbeskrivning

Du har en djupgående förståelse för verksamheten och vårdkedjan. Du bidrar aktivt till utvecklingen inom ditt kompetensområde och kommunicerar effektivt dessa insikter till dina kollegor. Du förmedlar aktivt dina kunskaper på ett pedagogiskt sätt.

Formell kompetens

  • Legitimerad arbetsterapeut samt relevant klinisk erfarenhet

Funktionell kompetens

Evidensbaserad vård

  • Aktivt uppdatera dig om och tillämpa relevanta förändringar beträffande arbetsterapeutiska teorier, modeller eller instrument.

  • Aktivt söka, kritiskt värdera och diskutera vetenskaplig litteratur med avsikt att bidra till uppdatering av rutiner i enlighet med ny evidens.

  • Arbeta självständigt med ett övergripande perspektiv på verksamheten och vårdkedjan för patienten. Du kommunicerar ditt arbete effektivt gentemot kollegor.

Personcentrerad vård

  • Delta i utveckling och implementering av arbetssätt för att bedöma individens behov och förutsättningar för aktivitet och delaktighet i relation till livsomständigheterna.

  • Självständigt analysera och reflektera över hur attityder och värderingar påverkar dina insatser. Bidra till att motverka diskriminering genom att främja jämlika och jämställda arbetsmetoder inom ditt område.

Samverkan i team

  • Främja ett jämlikt partnerskap med patienter, närstående och kollegor genom att uppmuntra till framförandet av deras synpunkter.

  • Initiera till dialog och samarbete med kollegor inom och utanför den egna professionen för att utvecklas i din profession.

  • Leda och inspirera kollegor och studenter där så är möjligt.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Delta vid utbildning och aktivt bidra i andra lokala forum för kunskaps- och erfarenhetsutbyte, där du även kommunicerar kvalitetsarbeten.

  • Delta vid utvärdering av åtgärder på gruppnivå samt i andra kvalitativa förbättringsarbeten.

  • Bidra till att patienter och eventuellt närstående samt patientorganisationer eller referensgrupper involveras i kvalitets- och förbättringsarbete.

  • Ha ett övergripande perspektiv på det kunskapsstöd som finns i verksamheten i ditt arbete. Bidra till att sprida och implementera denna kunskap inom ditt ansvarsområde.

Säker vård

  • Stötta kollegor i att identifiera, hantera och förebygga risker för vårdskada och i förekommande fall ansvara för relevant utbildning.

  • Uppmuntra och stödja användandet av verksamhetens rutiner, riktlinjer och avvikelserapportering för att motverka risker och skador.

Informatik

  • Bidra till utveckling av riktlinjer och rutiner för dokumentation för att skapa trygghet för patient och yrkesutövare.

  • Bidra i utveckling av kommunikationsstrategier och strukturerad informationsöverföring. 

Läraktiviteter

Du deltar i utvecklingsarbetet och fördjupar din kompetens inom vissa områden. För att gå upp till steg fem så genomgår du utbildning inom handledning på högskolenivå.

Stegbeskrivning

Du tar ett fördjupat ansvar, initierar, leder och utvecklar processer och/eller ansvarsområden. Du ansvarar även för utbildning inom ditt område.                          

Formell kompetens

  • Legitimerad arbetsterapeut med magisterexamen alternativt genomförd handledarutbildning på högskolenivå samt klinisk relevant erfarenhet.

Funktionell kompetens

Evidensbaserad vård

  • På steg fem finns inga kriterier inom området, se steg sex.

Personcentrerad vård

  • Främja användning av rutiner eller motsvarande för att säkerställa patientens delaktighet och rätt till självbestämmande i rehabilitering/habilitering, prevention och hälsofrämjande arbete.

  • Ha ett övergripande perspektiv på hur attityder och värderingar påverkar verksamheten och vårdkedjan för patienten. Bidra till att utveckla och implementera processer som motverkar diskriminering och främjar jämlikhet och jämställdhet inom ditt område.

Samverkan i team

  • Aktivt arbeta för att uppnå samförstånd i dialog med andra yrkesgrupper och relevanta aktörer för att uppnå en god och säker vård.

  • Initiera till, leda och utveckla dialog och samarbete med kollegor inom och utanför den egna professionen för att utvecklas i din profession.

  • Reflektera över den egna pedagogiska förmågan i avsikt att bidra till en god lärandemiljö.

  • Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling.

  • Leda utvärdering av åtgärder på gruppnivå samt andra kvalitativa förbättringsarbeten.

Säker vård

  • Delta i analys av avvikelser eller motsvarande med avsikt att uppdatera verksamhetens rutiner, riktlinjer och avvikelserapportering för att motverka risker och skador.

Informatik

  • Delta i utveckling av dokumentationsprocesser för att kontinuerligt förbättra arbetsmetoder för trygg och säker vård.

Läraktiviteter

Du deltar i utveckling och i förekommande fall forskning inom ditt område och uppdrag. För att gå upp till steg sex genomför du en specialistutbildning för att uppnå specialistkompetens alternativt en masterutbildning.

Stegbeskrivning

Du har ett övergripande ansvar samt driver utveckling och utbildning inom ditt kompetensområde eller specialistområde. Du kan handleda kollegor som är under vidareutbildning.

Formell kompetens

  • Masterexamen eller specialistutbildning. Dock ej krav att inneha befattningsbenämningen specialist.

Funktionell kompetens

Evidensbaserad vård

  • Ansvara för implementering av förändringar beträffande relevanta arbetsterapeutiska teorier, modeller eller instrument.

  • Ansvara för att aktivt söka, kritiskt värdera och diskutera vetenskaplig litteratur med avsikt att uppdatera rutiner i enlighet med ny evidens.

Personcentrerad vård

  • Driva utvecklingen med att ta fram rutiner och metoder för hur patienten ska bli delaktig vid val och utvärdering av relevanta mål och interventioner. Det görs tillsammans med patienter och, när det är relevant, närstående.

  • Ansvara för att utveckla rutiner eller motsvarande som säkerställer patientens delaktighet och rätt till självbestämmande i rehabilitering/habilitering, prevention och hälsofrämjande arbete.

  • Utveckla och implementera arbetssätt för att bedöma individens behov och förutsättningar för aktivitet och delaktighet i relation till livsomständigheterna.

Samverkan i team

  • Uppmärksamma och initiera ett konstruktivt samarbete med och runt patienten i syfte att säkerställa ett jämlikt partnerskap och god vård.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Inventera och vid behov initiera forum för kunskaps- och erfarenhetsutbyte. Aktivt kommunicera kvalitetsarbeten inom professionen.

  • Initiera och ansvara för att patienter och eventuellt närstående samt patientorganisationer eller referensgrupper involveras i kvalitets- och förbättringsarbete.

  • Ta ett fördjupat ansvar för att initiera och leda arbetet med att implementera kunskapsstöd inom din profession och verksamhetsområde. Utbilda och handleda kollegor i tillämpning av denna kunskap.

Säker vård

  • Bidra till utveckling och förbättringsarbete kring verksamhetens rutiner, riktlinjer och avvikelserapportering för att motverka risker och skador.

Informatik

  • Identifiera behov och möjligheter för förbättring av kommunikationsprocesser inom, och eventuellt utanför verksamheten.

  • Uppmärksamma och påtala professionsspecifika behov och risker vid förändringar inom verksamhetens informations- och kommunikationsteknik.

Läraktiviteter

Du deltar i utveckling och/eller forskning inom professionen. Du utvecklar din pedagogiska förmåga. För att gå upp till steg sju genomgår du forskarutbildning för att kunna doktorera inom arbetsterapi.

Stegbeskrivning

Du ansvarar för att stärka interaktionen mellan klinisk verksamhet, forskning och utbildning inom ditt område. Du ansvarar för utvecklings- och forskningsarbete. Du handleder kollegor under magister-, master- och doktorandstudier.

Formell kompetens

  • Doktorsexamen samt klinisk tjänstgöring om minst 20 %.

Funktionell kompetens

Evidensbaserad vård

  • Ta ett djupgående ansvar för utveckling, handledning i och spridning av relevanta teorier, modeller eller instrument.

  • Stärka interaktionen mellan klinisk verksamhet, forskning och utbildning inom din profession. Ansvara för utvecklings- och forskningsarbeten.

Personcentrerad vård

  • Strategiskt planera för utveckling av rutiner och metoder för hur patienten ska bli delaktig vid val och utvärdering av relevanta mål och interventioner. Det görs tillsammans med patienter och, när det är relevant, närstående.

  • Strategiskt planera för utveckling av rutiner och arbetssätt som säkerställer patienters delaktighet och rätt till självbestämmande genom samverkan med relevanta patientföreningar eller motsvarande.

Samverkan i team

  • Strategiskt planera och ansvara för planering, konsultation och samverkan med andra yrkesgrupper och relevanta aktörer för att uppnå en god och säker vård.

  • Strategiskt ansvara för utveckling av samarbete internt och externt med avsikt att utveckla professionen i samverkan.

  • Stimulera till reflektion och handleda kollegor under magister-, master och doktorandstudier.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Strategiskt ansvara för att stärka interaktionen mellan klinisk verksamhet, forskning och utbildning genom att integrera det senaste kunskapsstödet. Genomför och led utvecklings- och forskningsarbete som bidrar till kunskapsutvecklingen inom ditt område.

Säker vård

  • Strategiskt driva och utveckla rutiner och riktlinjer för att säkerställa en trygg och säker vård.

Informatik

  • Strategiskt driva och utveckla rutiner och riktlinjer för att säkerställa en trygg och säker vård.

  • Leda och ansvara för kvalitetsarbete för patientsäker kommunikation inom, och eventuellt utanför verksamheten.

Läraktiviteter

Du deltar i utveckling och forskning inom professionen på en övergripande nivå och bedriver forskning som är kopplad till verksamheten. För att gå upp till steg åtta forskar du inom arbetsterapi där du utbildar så väl inom akademiska studier som inom ditt kliniska arbete. 

Stegbeskrivning

Du har det övergripande ansvaret för att driva och utveckla samverkan mellan klinisk verksamhet, forskning och utbildning inom professionen. Du tar ett övergripande ansvar för att relevant forskning ska vara till gagn för verksamheten och professionen.

Formell kompetens

  • Docent eller professor samt klinisk tjänstgöring om minst 20 %.

Funktionell kompetens

Evidensbaserad vård

  • Övergripande ansvara för utvecklingen av arbetsterapeutiska teorier, modeller eller instrument.

  • Övergripande ansvara för att aktivt söka, kritiskt värdera och diskutera vetenskaplig litteratur med mål att uppdatera rutiner i enlighet med ny evidens och därigenom bidra till att driva forskningen framåt. Ansvara för utvecklings- och forskningsarbeten samt kommunicera dessa insikter effektivt.

Personcentrerad vård

  • Övergripande ansvara för utveckling av rutiner och metoder för hur patienten ska bli delaktig vid val och utvärdering av relevanta mål och interventioner. Det görs tillsammans med patienter och, när det är relevant, närstående.

  • Övergripande ansvara för utvecklingen av rutiner och arbetssätt som säkerställer patienters delaktighet och rätt till självbestämmande genom samverkan med relevanta patientföreningar eller motsvarande.

Samverkan i team

  • Övergripande ansvara och inspirera till planering, konsultation och samverkan med andra yrkesgrupper och relevanta aktörer för att uppnå en god och säker vård.

  • Övergripande ansvara och driva utveckling av samarbete internt och externt med avsikt att utveckla professionen i samverkan nationellt och internationellt.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Övergripande ansvara för utvärdering och kvalitativa förbättringsarbeten.

  • Övergripande ansvara för att patienter och andra aktörer involveras i kvalitets- och förbättringsarbeten.

  • Övergripande ansvara för utvecklingen av arbetssätt utifrån tillgänglig nationell och internationell kunskap och relevant forskning för att optimera kunskapsutvecklingen inom ditt område.

Säker vård

  • Övergripande ansvara för utvecklingen av rutiner och riktlinjer för att säkerställa en trygg och säker vård.

Informatik

  • Övergripande ansvara för utvecklingen av rutiner och riktlinjer för att säkerställa en trygg och säker vård.

  • Leda och ansvara för kvalitetsarbete för patientsäker kommunikation inom och utanför verksamheten.

  • Övergripande ansvara för tillämpning och professionsanpassning av tillgänglig informations- och kommunikationsteknik.

Läraktiviteter

Genom att kombinera din kliniska tjänstgöring med arbetet som docent eller professor på universitetet genererar du kunskap och kompetens som kommer till nytta i det kliniska arbetet.