NYHETER 2022-02-08

Effektiv insamling av farligt avfall

Cirka tre ton kemiskt avfall lämnades in i slutet av förra året under en kampanj för att samla in kemiskt avfall från olika enheter på Norrlands universitetssjukhus och Umeå universitet. – Under två månader ökade mängden insamlat avfall med närmare 40 procent, säger Karin Modig, miljösamordnare vid Region Västerbotten.

kemiskt avfall
"Slaskar” av farliga ämnen inte hälls ut i avloppet utan istället samlas upp och lämnas som farligt kemiskt avfall. Foto: Jan Alfredsson

Insamling av kemiskt avfall har pågått under många år inom både Region Västerbotten och Umeå universitet. Regionen har sedan länge använt sig av ett system för kemikalieregistrering, KLARA, som nu också universitetet ska använda.

Allt registreras

Varje år ska alla verksamheter se över vilka kemikalier de har på hyllan och vilka som har använts. Inför projektet fick enheter vid universitetet en ”amnesti” och kunde lämna in allt kemiskt avfall utan kostnad. Med kampanjen hoppades universitetet därför kunna börja från noll när systemet införs.

– Alla kemikalier som används och det kemiska avfall som blir över måste enligt miljölagstiftningen registreras, berättar Karin Modig. Det kostar också att lämna in avfall, något som varje verksamhet på universitetet själva får stå för. I regionen är det fastighet som, via hyrorna, tar den kostnaden.

Hämtas och transporteras

Mycket Region Västerbottens kemikalieavfall är rester från analyser och en vanlig månad samlas cirka tusen kilo avfall in.

– I vår kemikaliehandbok står det hur farliga ämnen ska hanteras, till exempel ska ”slaskar” av farliga ämnen inte hälls ut i avloppet utan istället samlas upp och lämnas som farligt kemiskt avfall, säger Karin Modig.

Enligt rutinerna för hur kemiskt avfall ska samlas in görs sedan en beställning till intern logistik på sjukhuset som hämtar och transporterar de farliga ämnena till ett avfallrum. En effektiv och säker hantering av kemiskt avfall.

Gör riskbedömningar

Där tar en extern leverantör vid som både paketerar och kör avfallet till anläggningar för återvinning.

– I kemikaliesystemet kan man inte bara registrera farliga kemikalier, utan också göra riskbedömningar för varje arbetsmoment, förklarar Karin Modig.

För ett antal år sedan hittades gamla flaskor med eter i förråd på Norrlands universitetssjukhus och ett stort säkerhetsarbete inleddes med både polispådrag och avstängda kulvertar.

Årlig kontroll

– Om eter används enligt anvisning är det inte farligt, men om det står länge kan det bli explosivt så det är viktigt att det inte finns gamla lager av flaskor, säger Karin Modig.

– Därför får man enligt rutinen i kemikaliehandboken inte ha eterflaskor som är äldre än ett år.