NYHETER 2022-02-08

Hälsoenkät till 21 500 västerbottningar

Hur ser hälsan ut i Västerbotten? För att få svaret på den frågan går Folkhälsomyndigheten och Region Västerbotten ut med den stora undersökningen ”Hälsa på lika villkor” med frågor om hälsa, livsvillkor och levnadsvanor. Den 9 februari beräknas 21 500 västerbottningar nås av enkäten i sina brevlådor.

Enkäten Hälsa på lika villkor ligget på ett bord.

Hälsan ser olika ut i landet och mellan olika delar av länet, samtidigt som den också förändras över tid. Vilka sjukdomar är vanligare i städer än på landsbygden? Ökar eller minskar olika hälsoproblem? Vilka grupper är mest drabbade? Svaren på dessa frågor är viktiga, bland annat för att förstå hur hälso- och sjukvården behöver utvecklas och hur individen själv kan påverka sin hälsa.

Fördelas över länet och åldersgrupper

Därför gör Folkhälsomyndigheten regelbundet undersökningar om hälsa, livsvillkor och levnadsvanor. Vart fjärde år deltar Region Västerbotten med ett extraurval. 2022 är ett sådant år och nu kommer 21 500 enkäter att skickas till västerbottningar som är 16 år och äldre. Statistiska centralbyrån ansvarar för utskick och insamling av svar.

Enkäterna sprids med 1 000 stycken vardera till samtliga kommuner förutom Skellefteå och Umeå som får ett större antal. Enkäterna fördelas jämnt mellan kvinnor och män samt i de fem åldersgrupperna 16–29, 30–44, 45–64, 65–84 samt 85+ och besvaras anonymt.

Bidrar till rätt prioriteringar

Det är viktigt att så många som möjligt svarar på frågorna, oavsett hur man mår. Alla svar tillsammans gör det möjligt att beskriva hälsosituationen i länet och i de enskilda kommunerna.

– Resultatet bidrar till att vi kan prioritera förebyggande insatser. Ett aktuellt exempel är den psykiska hälsan och effekter av pandemin, säger Maria Falck, chef vid folkhälsoenheten på Region Västerbotten, och fortsätter:

– Ytterligare ett exempel är att kommunerna får underlag för deras eget folkhälsoarbete med möjlighet att se skillnader i hälsa till exempel mellan kvinnor och män eller utifrån utbildningslängd.

Mer information om enkäten