NYHETER 2022-06-28

Hudcancer ökar – så kan du skydda dig

Sommaren är här och att spendera tid i solen kan locka. Lite sol är nyttigt, men solen kan även leda till hudförändringar som kan utvecklas till hudcancer. Nu uppmanar hud- och STD-kliniken invånarna att skydda sig mot solen för att minska risken att drabbas.

Zinaida Bucharbajeva och Frida Idenfors är processledare för hudmelanom vid Regionalt cancercentrum norr. Foto: Petra Olgarsson

Hur farligt är det att bränna sig i solen? Det vet kontaktsjuksköterskan Frida Idenfors och överläkare Zinaida Bucharbajeva, som arbetar på hud- och STD-kliniken på Norrlands universitetssjukhus. De är båda också processledare för hudmelanom vid Regionalt cancercentrum norr.

Under 2021 fick hud- och STD-kliniken på Norrlands universitetssjukhus 6 467 remisser för bildbedömning av prickar. Många hudförändringar är godartade, men en del kan också vara hudcancer eller förstadier till hudcancer.

– Melanom är den allvarligaste formen av hudcancer. I Västerbottens län konstaterades 100 fall år 2020, vilket kan jämföras med år 2000 då 29 fall konstaterades, säger Frida Idenfors.

Nästan all hudcancer beror på att huden har skadats av för mycket sol.

– UV-strålningen från solen kan orsaka brännskador i huden och skador på DNA som kan leda till hudcancer. För att minska risken att drabbas är det viktigt att skydda sig mot solen för att undvika att bränna sig, säger Zinaida Bucharbajeva.

Skydda med kläder, skugga och solskyddsmedel

– Det bästa sättet att skydda sig mot solen är med hjälp av kläder, solhatt och solglasögon. Och håll dig i skuggan när solen är som starkast mellan 11 och 15, säger Frida Idenfors.

Solskyddsmedel ska användas som ett komplement på ytor som inte täcks av kläder.

– Det ska vara minst solskyddsfaktor 30, med skydd mot både UVA- och UVB-strålar. För att få skyddet som står på flaskan behövs en full hand med solskyddsmedel till hela kroppen. Återapplicera minst varannan timme och alltid efter bad, säger Zinaida Bucharbajeva.

– Glöm inte de områden som kan vara lite svårare att komma åt själv, som baksidan av kroppen och baksidan av armarna, fortsätter Frida Idenfors.

Solskyddsmedel kan fungera sämre om de har varit öppnade länge, och bör användas inom den tidsperiod som står angiven på förpackningen.

Barn är mer känsliga

Barns hud behöver extra mycket skydd eftersom den är tunnare och har mindre pigment än vuxnas. Barn under ett år ska inte vara i solen alls.

– Precis som för vuxna är det bäst att skydda barn med täckande kläder, solhatt och solglasögon. Det finns även solskyddsmedel som är anpassat för barn, men kläder är att föredra, säger Frida Idenfors.

Det finns också UV-dräkter som kan vara ett alternativ till solskyddsmedel.

– Materialet i UV-dräkter är tätt och blockerar UV-strålarna. Tänk på att följa tvättråden och att ha rätt storlek, så att tyget inte töjs ut, säger Zinaida Bucharbajeva.

Bra med tidig upptäckt

Det är viktigt att söka vård om man har ett sår som inte läker eller en prick på huden som ändrar färg, form eller storlek.

– Om vi upptäcker en eventuell hudcancer tidigt har vi goda möjligheter att behandla. Tveka inte att kolla upp dina prickar, säger Zinaida Bucharbajeva.

Det går att få sin prick bedömd genom att kontakta en hälsocentral.

Fakta

I Region Västerbotten finns det sedan 2014 möjlighet att via sin hälsocentral få födelsemärken bedömda av hudläkare via så kallad teledermatoskopi, remiss med bild. År 2014, som var ett uppstartsår, inkom 878 sådana remisser till hudkliniken. Under 2021 inkom 6467 teledermatoskopiremisser till hudkliniken för bedömning.

Fler råd om hur man kan skydda sig mot solen finns på 1177.se/vasterbotten/skydd-mot-solen