NYHETER 2021-02-02

​Nya YH-utbildningar till Västerbotten

14 nya yrkeshögskoleutbildningar med start i höst har beviljats i länet. Utbildningarna är bland annat inom IT, teknik, samhällsbyggnad, media och design samt hälso- och sjukvård. Flera skolor har redan öppnat sin anmälan.

– YH är exempel på en utbildningsform som ger direkt kompetens till arbetsmarknaden. Därför är vi extra glada över årets beviljade utbildningar som har en stor branschbredd och även en geografisk spridning inom regionen, säger Aurora Pelli enhetschef Näringsliv och Utbildning vid Region Västerbotten.

Många av utbildningarna ges på distans medan en del är placerade på olika platser i länet. Ett exempel är energiingenjörsutbildningen som finns på studieorterna Dorotea, Vilhelmina och Sorsele.

– I vårt allt mer digitala samhälle blir energiförsörjningen en avgörande fråga för att kunna fortsätta utveckla våra samhällen hållbart, så en YH-utbildning till energiingenjör är helt rätt i tiden, säger Ulrica Olsson, utvecklingschef i Vilhelmina kommun.

Spelprogrammerare, järnvägsprojektör och stödpedagog är fler exempel på nya utbildningar.
Se hela listan av YH-utbildningar i Västerbotten: kurser yrkeshögskolan västerbotten
Här kan du även ta del av Norrbottens YH-utbildningar: yrkeshögskolan.norrbotten

Utbildningsstart är hösten 2021.
Sista anmälningsdag varierar mellan utbildningarna.

Fakta om YH
En YH-utbildning är en eftergymnasial utbildningsform som kombinerar teori med praktiskt lärande på en arbetsplats. Den erbjuds inom branscher där det finns ett uttalat behov av välutbildad arbetskraft. Utbildningarna beviljas av myndigheten för yrkeshögskolan. Studierna är avgiftsfria och CSN-berättigande.

För mer information kontakta
Maria Kammerson