NYHETER 2021-11-24

Påfyllnadsdos till alla över 18 – grupper med störst behov prioriteras först

Alla över 18 år kommer att erbjudas en påfyllnadsdos vaccin mot covid-19. Det beskedet kom i dag under en presskonferens med regeringen och Folkhälsomyndigheten. Grupper med störst behov prioriteras först enligt Folkhälsomyndighetens prioriteringsordning.

Ronny Lestander är vaccinationssamordnare i Västerbotten.

Vem kan få påfyllnadsdosen just nu?
– I Västerbottens län ges just nu påfyllnadsdosen till personer som är 65 år och äldre, personer som bor på särskilt boende för äldre, har hemtjänst eller hemsjukvård samt personal som arbetar inom hemtjänst, hemsjukvård eller på särskilt boende för äldre.

När kommer fler grupper i regionen att erbjudas påfyllnadsdos?
– Det är för tidigt att säga. Först när 80 procent av den nu prioriterade gruppen har fått sin dos blir det aktuellt att släppa på fler grupper. Jag vill i nuläget inte spekulera i när det blir. Viktigt att komma ihåg är att det också för kommande prioriteringsgrupper ska ha gått minst sex månader sedan man fick andra sprutan.

Vilken prioriteringsordning är det som gäller?
– Vi följer Folkhälsomyndighetens prioriteringsordning, där grupper med störst behov av upprätthållet skydd prioriteras först. Alla över 18 år kommer att erbjudas en påfyllnadsdos, det kan invånarna känna sig trygga med.

Den som inte tillhör en prioriterad grupp kan inte boka tid för en påfyllnadsdos. Region Västerbotten kommer att gå ut med information så fort det blir aktuellt för nya grupper att boka tid för en påfyllnadsdos.

Just nu ser Folkhälsomyndighetens prioriteringsordning ut så här:

1. Personer boende på särskilt boende för äldre, personer men hemsjukvård eller hemtjänst och alla som är 80 år och äldre
  2. Personer 65–79 år samt personal inom särskilt boende för äldre, hemtjänst och hemsjukvård
  3. Personer som är 18 år och äldre med insatser enligt LSS, beslut om assistansersättning enligt socialförsäkringsbalken och personer som tillhör en medicinsk riskgrupp för svår covid-19-sjukdom. Samt personer 50–64 år
  4. Personer 18–49 år.