NYHETER 2020-02-13

Stefans resa från svetsare till röntensjuksköterska

Stefan Ulin hade arbetat som svetsare i 14 år när han besökte Nolia Karriär, en utbildnings- och rekryteringsmässa i Umeå och dåvarande landstingets monter. Vårdyrket lockade och sedan nästan två år tillbaka arbetar han nu som röntgensjuksköterska vid Norrlands universitetssjukhus. – Jag är social av mig och tänkte att ett jobb inom vården skulle passa mig, säger han.

Stefan Ulin
Stefan Ulin berättar gärna för besökarna på Nolia karriär om sin egen resa från svetsare till röntgensjuksköterska. Foto: Klas Sjöberg

För andra året är Stefan Ulin på plats i Region Västerbottens monter på Nolia Karriär och berättar gärna för besökarna om sin egen resa från svetsare till röntgensjuksköterska. Han är ett bra exempel på hur en rekryteringsmässa kan locka till sig intresserade personer, som till slut också byter yrkesbana.

– När Volvo för fem år sedan planerade att flytta delar av sin verksamhet till Göteborg började jag fundera på att kanske läsa vidare, berättar Stefan Ulin.

Intresserad efter besöket

Efter ett besök på Nolia Karriär insåg han att ett nytt yrkesval kunde vara möjligt.

– Jag kände att jag nog saknat detta med att arbeta med människor och blev intresserad av sjuksköterskeyrket, säger Stefan Ulin.

Han erbjöds en månads praktik på Norrlands universitetssjukhus och besökte ett antal olika enheter, bland annat röntgen.

– Jag fastnade för röntgensjuksköterskeyrket som innebär att jag ges möjlighet att arbeta både patientnära och praktiskt i en teknisk miljö, säger Stefan Ulin.

Har två roller

Röntgensjuksköterska var då, liksom nu, ett bristyrke och Stefan Ulin fick jobb direkt efter sin utbildning. I dag arbetar han mestadels med intervention, det vill säga diagnostik och behandling genom ett minimalt invasivt ingrepp.

– Jag jobbar mest dagtid, men har ibland beredskap under jourtid. Jag har i princip två roller som röntgensjuksköterska på interventionsavdelningen, dels är jag sterilklädd och assisterar läkarna som genomför interventionen, dels jobbar jag nära de patienter som blir behandlade, förklarar han.

Kontakt med människor

Som röntgensjuksköterska hamnade Stefan Ulin lönemässigt en bit under jobbet som svetsare, men han är ny i yrket och hoppas med tiden på en god löneutveckling.

– Men jag tittade inte på lönen när jag bytte bana, utan på vad jag ville göra. På Volvo var det mycket ensamarbete och den sociala aspekten är viktig.

– Här har jag alltid kontakt med andra människor och pratar hela tiden med både kollegor och patienter, säger Stefan Ulin, röntgensjuksköterska.