NYHETER 2020-07-09

Stor ökning av digitala vårdmöten

Antalet fysiska vårdbesök har under denna speciella vår minskat betydligt. Men tack vare att Region Västerbotten skyndat på utvecklingen av digitala lösningar har ett stort antal enheter kunnat erbjuda vård på distans. Och både patienter och personal är nöjda. – Det fysiska mötet är naturligtvis viktigt, men mycket går att göra digitalt, säger Emma Sjöström utvecklingskoordinator för primärvården i Skellefteå.

Digitala vårdmöten
Under våren har antalen digitala vårdmöten i Västerbotten ökat. Och både personal och patienter är nöjda. Foto: Per Strömbro

Arbetet med att införa digitala vårdmöten har pågått under ett par år, men fick under den pågående coronapandemin en förnyad aktualitet i och med att fler verksamheter signalerade ett behov av att kunna erbjuda digitala vårdmöten.

En av de enheter som sedan början av mars erbjudit videobesök till sina patienter är Hemidalls hälsocentral i Skellefteå. Både det psykosociala teamet och läkare har genomfört digitala vårdmöten, men det är främst astmasjuksköterskan som använt sig av videobesök. Astma- och kolpatienter har på grund av smittläget inte kunnat besöka hälsocentralen bland annat för de återkommande lungfunktionstesterna.

Kontakt med patienter

– Även om det inte går att genomföra utandningsprov digitalt, så vill vi fortsätta hålla kontakten med patienterna, säger Emma Sjöström.

– Via videobesök kan astmasjuksköterskan få en uppfattning om hur de mår, patienter som själva digitalt kan skatta sin hälsa.

För de allra flesta patienterna har videobesöken upplevts positivt, många har dessutom tidigare en vana vid videosamtal med släkt och vänner.

– Att träffas fysiskt är förstås bäst, men att ses med videomöte är betydligt bättre än med vanlig telefon, säger Sofia Lundström från Skellefteå, som hade sitt astmabesök digitalt.

– Det är också bra att möta ett ansikte och till exempel få instruktioner om hur jag ska använda en astmaspray, något som är svårt att förmedla via telefon, säger hon.

Viktigt verktyg

I februari, innan coronapandemin, hade cirka 70 digitala vårdbesök genomförts. I början av maj var det totalt närmare 900, en enormt stor ökning.

– Det har varit ett jätteviktigt verktyg för att under pandemin kunna genomföra vård på distans. I början var det tolv pilotenheter som testade applikationen och i dagsläget är det fler än 40 mottagningar och kliniker i länet som använder sig av tjänsten och fler är på gång, säger projektledare Anders Wink.

Bland andra har primärvårdens dietister, hud och STD-mottagningen och stressrehabiliteringen använt funktionen.

– Några av de som använt videomöten mest är ungdomshälsan och ungdomsmottagningarna i länet. De har i princip lagt ut alla möten digitalt, där man inte behöver träffas fysiskt, förklarar han.

Minskade resor

Vid sjukstugan i Storuman arbetar fysioterapeuten Mimmi Sokka. Hon och hennes kollegor har under våren och försommaren flitigt använt sig av Mottagning Region Västerbotten.

– Vi har ju ett stort upptagningsområde och genom detta kan vi minska på långa och tidskrävande resor för patienterna, säger hon. Det finns också patienter som, av rädsla för covid-19, avbokat sina mottagningsbesök, men istället fått sina nödvändiga kontakter med sjukvården via digitala vårdkontakter.

Delta hemifrån

Till exempel har läkare vid sjukstugan kopplat upp sig till både patienter i hemmen och vid särskilda boenden för äldre och en fysioterapeut använder Mottagning Region Västerbotten för att ha träning för en återhämtnings- och balansgrupp.

– Det har betytt mycket för vissa patienter som annars inte skulle orka komma till sjukstugan. De har istället kunnat delta i gruppträningarna hemifrån, säger Mimmi Sokka.