NYHETER 2020-10-23

Var med och utveckla hälso- och sjukvården i södra Lappland

Under vecka 44 ordnas en temavecka med fokus på god och nära vård i södra Lappland. Syftet är att starta en dialog med invånare, patienter och brukare kring hur framtidens hälso- och sjukvård ska utformas.

– Vi vill berätta mer om den omställning som påbörjats och framförallt veta mer hur våra brukare, patienter och invånare vill att den nära vården ska se ut i Västerbotten i framtiden, vilka nya lösningar och arbetssätt de efterfrågar. Allas vårt engagemang behövs för att den här omställningen ska bli framgångsrik, säger Katarzyna Wikström, projektledare för god och nära vård i södra Lappland.

Under vecka 44 erbjuder därför flera kommuner i södra Lappland sina invånare att delta i en enkätundersökning om hur de ser på hälso- och sjukvården i sin kommun och vad som är viktigt i utvecklingen av den.

Vecka om god och nära vård

På kommunernas webbplatser, liksom Region Västerbottens, finns mer information om omställningen till god och nära vård. Veckan uppmärksammas också genom lokal annonsering i bland annat de lokala annonsbladen.

För medarbetarna både i kommunerna och regionanställda i södra Lappland, erbjuds bland annat en webbsänd inspirationsföreläsning om god och nära vård.

Att identifiera hur behoven av hälso-och sjukvård ser ut och kommer att se ut i framtiden är inget man gör under en vecka. Så dialogen med medborgare och medarbetare kommer att fortsätta under en tid framöver, i hela Södra Lappland.

Nära patienten med hälsofrämjande fokus

Syftet med omställningen till en god och nära vård är att stärka och tydliggöra patientens ställning, främja integritet, självbestämmande och delaktighet. Målet är att skapa kostnadseffektiv, lättillgänglig, samordnad och nära vård på lika villkor för hela befolkningen.

Fokus ska flyttas från sjukdom och behandling till hälsofrämjande och förebyggande insatser nära invånarna. Primärvården ska vara navet i vården och samarbeta nära både sjukhusen, tandvården, omsorgen och den kommunala hälso- och sjukvården.

–  Nära vård innebär att den vård som behövs ofta ska finnas nära och utgå ifrån invånarnas behov. Nära kan betyda geografiskt nära men det kan också till exempel handla om att skapa en närmare relation genom en fast vårdkontakt eller att enklare få kontakt med vården med hjälp av digitala tjänster, säger Katarzyna Wikström.

Hitta lösningar tillsammans

Samarbetet mellan kommunerna och sjukstugorna i södra Lappland är en viktig del i omställningen och hittills har det bidragit till mer utvecklade välfärdstjänster till invånarna. Ett exempel är samhällsrummen, där invånare i glesbygd bland annat kan ha digital kontakt med läkare och sjukvårdspersonal.

Ett annat exempel är utvecklingen av mobila och digitala lösningar som gör vården tillgänglig när och där den behövs.

–  Digitala lösningar innebär att vi kan öka servicenivån och förbättra tillgänglighet, trygghet och delaktighet för våra invånare och patienter, Katarzyna Wikström.