NYHETER 2021-02-08

Regional utvecklingsstrategin (RUS) 2020–2030

Västerbotten- en attraktiv region där olikheter skapar utvecklingskraft. Det är namnet på den nya regionala utvecklingsstrategin för länet.

Byggnation av Skellefteå

- En regional utvecklingsstrategi är en vägvisare som stakar ut banan för det regionala utvecklingsarbetet, säger Richard Carstedt (S), regionråd vid Region Västerbotten. Den hjälper oss att få samsyn kring vad vi kan och vad vi bör göra för att Västerbotten ska vara världens bästa plats att bo och verka på.

Den regionala utvecklingsstrategin sträcker sig över perioden 2020 till 2030 och är länets breda och gemensamma strategi för utveckling. Tillsammans med regionplanen utgör den regionala utvecklingsstrategin de ledande styrdokumenten för Region Västerbotten. Den beaktas av statliga myndigheter och styr och påverkar fördelning av regionala och europeiska projektmedel. Strategin utgör även grunden för det nationella och internationella påverkansarbeten för länet.

Bakom strategin ligger tre år av arbete där bland annat ett stort dialogförfarande med flera hundra deltagande aktörer från Västerbotten ligger till grund för slutdokumentet. Strategin har varit ute på flera remissrundor bland kommuner, organisationer och företag. Vid regionfullmäktige i december 2020 antogs skrivningen och strategin är nu färdigbehandlad för publicering.
- Det är många perspektiv och intressen som noggrant sammanvägts till gemensamma målbilder, säger Carstedt. Vi har alla en uppgift att lösa för att Västerbotten ska utvecklas till den plats vi vill att den ska vara. Till alla de som deltagit i processen att ta fram vår regionala utvecklingsstrategi riktar vi ett innerligt tack.

Ta del av den Regionala utvecklingsstrategin för Västerbotten här

För mer information: