NYHETER 2022-06-29

Skellefteå lasarett går upp i stabsläge

Den särskilda sjukvårdsledningen i Skellefteå har beslutat att lasarettet går upp i stabsläge. Precis som stabsläget för Norrlands universitetssjukhus beror det på den ansträngda vårdplatssituationen. Alla planerade operationer ställs nu in.

Skellefteå lasarett
Skellefteå lasarett är det andra sjukhuset i Region Västerbotten som går upp i stabsläge på grund av vårdplatssituationen. Foto: Region Västerbotten

Skellefteå lasarett är det andra sjukhuset i Region Västerbotten som går upp i stabsläge på grund av vårdplatssituationen. Norrlands universitetssjukhus gick upp i stabsläge under tisdagen.

Stabsläget gäller tills vidare. Intagning av patienter i Skellefteå som inte är allvarligt sjuka stoppas, men akut verksamhet fortsätter som vanligt.

– Vi är tyvärr i en situation där läget är ansträngt och vi har för få vårdplatser. Därför går vi nu upp i stabsläge för att kunna bevaka läget och sätta in de åtgärder som behövs, säger Magnus Hedström, sjukvårdsledare.

Om stabslägen
Stabsläge är det lägsta beredskapsläget av de tre som en verksamhet kan sättas i. Det innebär att sjukhuset samlar ledning och ett antal nyckelfunktioner för att bevaka händelseutvecklingen och vid behov kunna agera snabbt. De två ytterligare beredskapslägen som finns inom hälso- och sjukvården är förstärkningsläge och katastrofläge.

Läs tidigare artikel:
Norrlands universitetssjukhus sätts i stabsläge