NYHETER 2021-03-09

Akutmottagningarna i Västerbotten har nöjda patienter

I en stor nationell undersökning kring patienters upplevelser av sina besök vid landets akutmottagningar placerar sig Region Västerbotten i toppen i Sverige. Hela 93,4 procent av patienterna skulle rekommendera våra akutmottagningar till någon i samma situation. Motsvarande siffra för riket i snitt är 85,5 procent.

Foto: Klas Sjöberg.

Undersökningen gjordes över hela Sverige i oktober 2020. Drygt 15 000 patienter som besökt akutmottagningar har svarat på vad de tycker om sitt vårdbesök. Resultatet av undersökningen visar på ett gott omhändertagande, att majoriteten av patienterna har känt sig trygga och att deras behov av vård har blivit tillgodosett.

Positivt helhetsintryck

Drygt 90 procent av länspatienterna har ett positivt helhetsintryck och 95 procent känner att de bemötts med respekt och värdighet. Hela 93,4 procent skulle rekommendera Västerbottens akutmottagningar till någon i samma situation. Bland de mest nöjda patienterna i landet har akutmottagningen i Lycksele.

– Vi har som alla andra sjukhus i landet haft en tuff period med en pandemi att brottas mot, i lokaler som inte fullt är ändamålsenliga. Att i detta ändå få så gott omdöme av våra patienter värmer verkligen! Jag är mycket stolt över akutens personal som gör ett fantastiskt jobb varje dag, sida vid sida med de tjänstgörande läkarna, säger Eva Lindberg, avdelningschef för akutmottagningen i Lycksele.

Hon lyfter också det goda samarbetet inom sjukhuset med alla kliniker, men också med primärvården i södra Lappland och den kommunala hälso- och sjukvården.

Bemötandefrågor viktiga

Även akutmottagningarna vid Skellefteå lasarett och Norrlands universitetssjukhus har fått mycket bra resultat i undersökningen.

– Vi är jätteglada över att våra patienter är så nöjda! Vi arbetar aktivt med bemötandefrågor, lyfter vikten av att behandla alla patienter med respekt och värdighet, precis som vi själva vill bli bemötta, säger Karin Paulander, avdelningschef vid akutmottagningen i Skellefteå.

– Det känns otroligt glädjande att patienterna upplever detta. Medarbetarna vid akutmottagningen jobbar aktivt med dessa frågor och vi har ett organiserat etikarbete, säger Paula Johagen, verksamhetschef för akutmottagningen i Umeå.

Helhetssyn och kvalitet

Bland medarbetarna är man glada över patienternas feedback.

– Det värmer. Det är patienterna vi kämpar för dygnets alla timmar. Jag skulle vilja lyfta mina kollegor som dag ut och dag in kommer till jobbet med ett leende på läpparna, trots de tuffa omständigheterna, säger Jens Holmström, sjuksköterska vid akutmottagningen i Umeå.

Johanna Winther, ST-läkare i akutsjukvård, tror att en aspekt av det goda resultatet är att man på Norrlands universitetssjukhus har akutläkare på akutmottagningen.

– Tillsammans med övriga medarbetare i teamen förstår man verksamheten och ger kvalificerad vård. Rätt insatser ökar kvaliteten av patientens vistelse på akuten och leder till en helhetssyn som ger nöjda patienter och en bra arbetsmiljö, säger hon.

Nöjda med tillgängligheten

Tillgängligheten upplevs också som god anser drygt 88 procent av svaranden från Västerbotten. Trots hög belastning på hälso- och sjukvården under pågående pandemi.

– Vi jobbar hårt med tillgängligheten och försöker ha tillsyn och informera patienterna så gott det går under tiden de är hos oss. Det är viktigt att de känner sig delaktiga. Jag vill ge extra beröm till våra undersköterskor som är starkt bidragande till de goda resultaten, säger Jens Holmström, sjuksköterska vid akutmottagningen i Umeå.

–  Flöden och tillgänglighet på akuten är en ständigt aktuell fråga hos oss tillsammans med våra syskonkliniker. Vi ser nu resultat i att vi allt oftare hittar gemensamma lösningar. För patienten ska det inte vara krångligt att hitta rätt – där kan hela regionen bli bättre. Att komma till akuten med ej akuta ärenden bara för att vi har öppet, är inte rätt väg att gå. Det är glädjande att det gemensamma arbetet syns i medborgarnas svar, kommenterar Ferenc Sari, verksamhetschef för akutmottagningen i Skellefteå.

Män lite mer positiva

I undersökningen ser man att åldersgruppen 65 år och äldre är mer positiva med sina besök på akutmottagningarna och män är något mer positiva än kvinnor. Det är samtidigt en större andel äldre (65 år och äldre) och lägre andel yngre (0–34 år) bland de svarande.

–  Detta speglar även den vård vi ger, åldersgruppen 65 år och äldre är en stor grupp vid en akutmottagning. I Skellefteå arbetar vi aktivt med denna åldersgrupp, vad det beror på att män är mer nöjda än kvinnor får vi fundera över. Viktigt är också att vi försöker nå de yngre, vad de tycker är också viktigt för oss att veta, säger Ferenc Sari.

Vill ha bättre information

Det finns dock saker att utveckla, bland annat inom området information och kunskap. Där är det något lägre resultat för akutmottagningarna i Västerbotten kring frågorna om man tycker att informationen om väntetider under besöket var tillräcklig samt om man fått information kring hur personalen prioriterar mellan olika patienter.

Samtidigt, på frågan ”Om du ställde frågor till personalen, fick du svar som du förstod?”, så svarar 93 procent ja.

–  Vi är högst medvetna om att detta är ett problem, vi ser över lösningar på hur vi visuellt skulle kunna gå ut tydligare med information om flödena på akuten redan i väntrummet. Samtidigt känns det otroligt bra att våra patienter upplever att de får bra information av vår personal när de frågar, avslutar Karin Paulander, avdelningschef vid akutmottagningen i Skellefteå.

Mer information om Nationell patientenkät akutmottagningar