NYHETER 2020-08-12

Avboka ditt vårdbesök i tid och slipp avgift

Från och med den 12 augusti behöver du betala en avgift på 200 kronor för sent avbokade vårdbesök. Avgiften har varit tillfälligt borttagen men gäller nu igen.

I april beslutade regionen att tillfälligt slopa avgiften för fysiska besök som avbokas sent. Anledningen var att personer med symtom som kan tyda på covid-19 uppmanades att avboka sina vårdbesök för att minska risken för smittspridning. För att ingen enskild skulle drabbas av avgift för sena avbokningar så togs den bort.

Beslutet var tillfälligt och skulle gälla i tre månader. Regionen bedömer nu att det inte behövs en förlängning och därför återinförs avgiften.

När gäller avgiften?

Avbokar du ditt vårdbesök mindre än 24 timmar innan den bokade tiden måste du betala för besöket ändå. Avgiften är 200 kronor och gäller vid:

- planerade besök

- avgiftsfria besök

- besök av barn och ungdomar till och med 19 år (ej besök vid BVC) samt av dig som är 85 år och äldre.

Vid avbokade gruppbesök, där det finns krav på att lämna återbud, är avgiften 100 kr.

Av- eller omboka ditt besök genom att logga in

Har du förkylningssymtom behöver du ändra din tid. Kontakta mottagningen om du är osäker på om du ska gå på besöket eller inte. Många hälsocentraler och mottagningar kan du kontakta genom att logga in på 1177.se.

Mer information om patientavgifter finns på 1177.se

Det här gäller i för avbokade besök i Folktandvandvården

Patientavgifter och högkostnadsskydd