NYHETER 2021-03-22

Digital kick-off för Industridagen 2021

Idag klockan 13:00 är det dags för Industridagens kick-off, med temat Sverige som innovationsstormakt. Evenemanget sänds från Boliden och bjuder på spännande samtal med representanter från näringsliv, offentlig sektor, akademi och andra möjliggörare för industrins utveckling. Länk finns tillgänglig för alla som vill delta – över 500 personer är redan anmälda.

– Västerbotten har en viktig roll när det gäller utvecklingen av svensk industri och vi är mycket glada över att Industrirådet valt att genomföra Industridagen här. Västerbottens innovativa företag driver teknikutvecklingen och genomför målmedvetna investeringar i ny teknik och klimatvänliga processer. Regionens tillgångar i form av förnyelsebar energi, mark, ett väl utbyggt utbildningssystem som svarar emot industrins behov och regionens framstående universitet som bedriver forskning inom områden som är kritiska för industrins utveckling, bidrar alla till det stora pusslet. Det finns mycket att lära av det som sker här, säger Rickard Carstedt (S) regionråd, Region Västerbotten.

Industridagen arrangeras av Industrirådet tillsammans med Boliden, Region Västerbotten, Tillväxtverket och Skellefteå kommun som är värdstad. Under våren fortsätter Industridagen med ett antal digitala träffar innan till finalen, Sveriges största arbetsmöte, som går av stapeln den 27 september.

– Det är här det händer, säger Aurora Pelli, enhetschef Näringsliv och utbildning. Att Industridagen förläggs till Västerbotten ser vi som ett kvitto på att vi kommit långt i omställningsarbetet och vi ser fram emot att få visa upp det för alla deltagare.

Under dagens kick-off diskuteras möjligheter och utmaningar kopplat till temat med bland andra Stefan Romedahl, Direktör affärsområde gruvor Boliden, Katarina Borstedt, Director of Growth Northvolt, Anna Pettersson, Regional utvecklingsdirektör Region Västerbotten, Lorents Burman, Kommunstyrelsens ordförande Skellefteå, Johan Widmark, klubbordförande IF Metall Boliden Rönnskär och Martin Ärlestig, Global Production Manager Komatsu Forest. För inspel på den fortsatta resan deltar Darja Isaksson generaldirektör Vinnova, Katrin Marçal, författare, Svante Axelsson, Fossilfritt Sverige, Mikael Dahlgren, Forskningschef ABB och Styrelseledamot WASP, Ordförande Teknikföretagens fou-grupp, Pia Sandvik, Vd RISE samt Birgitta Bergvall Kåreborn, Rektor Luleå tekniska universitet.

Här kan du ta del av programmet i sin helhet: Industridagen

Tid: Måndag 22/3 kl 13.00 – 14.15
Plats: https://vimeo.com/event/807158