NYHETER 2020-09-22

Få kallelser till din digitala brevlåda

Inom kort börjar Region Västerbotten med digitala kallelser och provsvar till patienter som använder en digital brevlåda. Förändringen gäller i första skedet kallelser från röntgen och mammografi.

Det är både miljö- och kostnadsmässiga vinster förenat med om fler väljer att få sina kallelser digitalt. Idag har tre miljoner användare i Sverige en digital brevlåda. Har man någon gång gjort ett aktivt val och skaffat en digital brevlåda och legitimerat sig med BankID kommer kallelser från mammografin och röntgen automatiskt dit inom kort, berättar Gunnar Jonsson, projektledare för initiativet inom Region Västerbotten.

På sikt är tanken att fler verksamheter och mottagningar inom Region Västerbotten kopplar sig till tjänsten.

Digitala kallelser börjar skickas från början av oktober och skickas då automatiskt till dig som skaffat en digital brevlåda. Detta innebär att invånarna kanske initialt missar kallelser då de inte är vana att vi skickar ut dem till digital brevlåda.

– Vill du inte ha dina kallelser digitalt går det att avsäga sig tjänsten när man loggar in i sin digitala brevlåda. För de som inte har en digital brevlåda kommer kallelsen via post som vanligt, hälsar Gunnar Jonsson.

De här digitala brevlådorna kan du välja mellan som privatperson:

• Digimail
  • Kivra