NYHETER 2019-11-06

Nu lanseras nya 1177.se

Nu är det ännu lättare att ta del av kvalitetssäkrade råd och fakta om hälsa och vård på 1177.se. En ny förbättrad webbplats har lanserats med ett nytt utseende och en uppbyggnad som gör det lättare att hitta information. Den är också bättre anpassad för besökare som använder mobiltelefon.

Pappa och barn tittar på nya 1177.se i mobiltelefon
Nya 1177.se är byggd för att besökare snabbt och enkelt ska kunna hitta och navigera med sin mobiltelefon. Foto: Linn Johansson/Region Västerbotten

Nya 1177.se erbjuder en rad förbättringar för sina besökare. Den största förändringen är att webbplatsen får en ny användartestad uppbyggnad som gör det lättare att hitta rätt i det omfattande innehållet. Du når texterna antingen genom den förbättrade sökfunktionen eller genom sex olika ingångar: Liv och hälsa, Barn och gravid, Olyckor och skador, Sjukdomar och besvär, Behandling och hjälpmedel och Så fungerar vården.

– Webbplatsen är en viktig startpunkt för invånarna i kontakten med vården. Den nya plattformen är ett steg på vägen i ett större arbete att utveckla och förbättra konceptet 1177 Vårdguiden. Syftet är att öka tillgängligheten till rätt information och rätt vård, erbjuda flera kanaler och ge invånare ökad tillgång till information om förebyggande hälsa och råd om vad du själv kan göra när du är sjuk, säger Malin Åberg, kommunikationsdirektör på Region Västerbotten.

Förbättring för mobilanvändare

Idag sker 75 till 80 procent av alla besöken på 1177.se via mobiltelefoner. Därför är webbplatsen byggd för att besökarna snabbt och enkelt ska kunna hitta och navigera med sin mobiltelefon. Den är också anpassad för att uppfylla nya lagstadgade krav på tillgänglighet för olika funktionsnedsättningar. Nyligen lanserades också en app för 1177 Vårdguiden som gör det ännu enklare att kontakta vården via e-tjänsterna och ger smarta genvägar till innehåll på 1177.se.

En fortsatt trygg plats för råd

Förra året belönades webbplatsen för sitt begripliga språk av Språkrådet och utsågs även till bästa webbplats i hälsokategorin av tidningen IDG. Informationen på 1177.se används av både allmänheten och vårdpersonal.

– Alla faktatexter på 1177.se granskas av experter inom hälso- och sjukvården. Du kan därför alltid känna dig trygg med att informationen stämmer och går att lita på, säger Therese Erixon, kommunikatör och ansvarig redaktör för 1177.se/vasterbotten.

E-tjänster fungerar som tidigare

Webbplatsens besökare hittar som vanligt inloggningen för att exempelvis boka tid och förnya recept längst upp på varje sida på webbplatsen. Där finns också länk till Hitta vård. Precis som idag finns kontaktuppgifter till alla hälsocentraler, tandvårdskliniker och mottagningar på 1177.se.

Besök nya 1177.se

Fakta 1177.se

• Över 115 500 000 besök gjordes på 1177.se under 2018. Bara i Västerbotten gjordes närmare tre miljoner besök.
  • Förtroendet för 1177 Vårdguiden ökar. Västerbotten är den region där invånarna har högst förtroende för de råd och stöd som ges. Det gäller både 1177.se och på telefon enligt den nationella undersökningen Hälso- och sjukvårdsbarometern.
  • Cirka 135 000 inloggningar till e-tjänsterna görs varje månad i Västerbotten och antalet ökar.
  • 1177.se är en del av 1177 Vårdguiden där också telefonrådgivning och app ingår. 1177 Vårdguiden Västerbotten finns även på Facebook.