NYHETER 2025-03-03

Ökat förtroende för hälso- och sjukvården

Västerbottningarnas förtroende för hälso- och sjukvården som helhet har ökat sedan föregående år och resultatet är bland de högsta i landet. Det visar den årliga undersökningen hälso- och sjukvårdsbarometern, som görs i samarbete med Sveriges kommuner och regioner. Fler invånare än tidigare anser också att de har tillgång till den vård de behöver.

Förtroendet för hälsocentralerna har också ökat och ligger strax över genomsnittet för riket. Medan förtroendet för regionens sjukhus som har historiskt varit starkt syns nu en svagt nedåtgående trend. Regionen ligger fortfarande över rikssnittet men resultaten har sjunkit från 80 procent 2021 till 71 procent för 2024.

– Det är positivt med ett ökade förtroendet totalt, det vill vi förvalta och stärka i alla våra verksamheter. Vår utmaning är att förbättra tillgängligheten och utveckla vården för att öka förtroendet för sjukhusen som visar en svag försämring, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Elisabeth Karlsson.

Tillgång till vård

När det gäller uppfattningen om väntetider till besök vid hälsocentraler anser 68 procent är de är rimliga, vilket är jämförbart med riket. Väntetider till besök och behandling på sjukhus får ett lägre omdöme. Här är det 49 procent som tycker att de är rimliga vilket är lägre än genomsnittet för riket som ligger på 53 procent.

– Våra lägre siffror inom detta område speglar vår situation med långa väntetider inom flera områden. Här pågår ett stort arbete för att förbättra tillgängligheten, säger Elisabeth Karlsson.

Drygt hälften av västerbottningarna, 55 procent, anser att vården ges på lika villkor vilket är strax under rikets resultat. I denna fråga är spridning av resultaten stor mellan de regioner som får högt betyg och dem som får lägst betyg. Vård på lika villkor får ett lågt omdöme i jämförelse med flertalet andra regioner.

Digitala lösningar

Västerbottningarna är stabilt positiva till att använda e-tjänsterna på 1177.se. 79 procent av invånarna, i alla åldersgrupper och bland både män och kvinnor, ser positivt på tjänsterna.  Västerbottningarna är också positiva till digital vård och behandling. Med 46 procent som är positiva ligger vi näst högst i riket.

– För utvecklingen av 1177 är det viktigt och glädjande att våra invånare är digitala. På 1177 utvecklar vi tjänsterna och informationen kontinuerligt för att möta invånarnas förväntningar. Under året har utbudet av e-tjänster standardiserats i primärvården för att göra dem jämlika i länet, säger kommunikationsdirektör Malin Åberg.

 

Fakta

Hälso- och sjukvårdsbarometern är en nationell undersökning som riktar sig till alla individer 18 år och äldre, som är folkbokförda i respektive region. Den har ett nationellt gemensamt frågeformulär med tio frågor om hälso- och sjukvår­den samt fyra bakgrundsfrågor.

Syfte är att fånga be­folkningens syn på svensk hälso- och sjukvård och deras attityder, förtroende och uppfattning. Målet är att resultaten ska fungera som underlag för uppföljning och förbättringsarbete i svensk hälso- och sjukvård, både lokalt som nationellt. Samtliga regioner deltar i undersökningen som samordnas av Sveriges kommuner och regioner.

Undersökningen genomförs i två omgångar, vår och höst. Datainsamlingsmetoden är mixad där svar samlas in via brev, digital webbenkät och telefonintervjuer. Resultaten i sin helhet redovisas på Sveriges kommuner och regioners webbsida. 

Tillbaka till nyhetslistan