NYHETER 2019-08-21

Sluta röka med Fråga doktorn och Region Västerbotten

Under hösten kommer tobaksavvänjare från Region Västerbotten att hjälpa dig som vill sluta röka eller snusa i Fråga doktorns nya Facebook-grupp. Gruppen kommer finnas fram till jul och alla som har ett konto på Facebook och vill sluta med tobak är välkommen att vara med.

Gruppen heter Sluta röka med Fråga doktorn och är skapad av tv-programmet Fråga doktorn. Via gruppen får deltagarna hjälp och råd av Ywonne Wiklund och Margareta Jonsson.

Facebook-gruppen Sluta röka med Fråga doktorn

– Det känns väldigt roligt att få den här förfrågan. Jag tror att den nya tobakslagen bidrar till att många bestämmer sig för att försöka sluta och alla sätt som vi kan hjälpa folk på är bra, säger Ywonne Wiklund.

Ywonne Wiklund, är beteendevetare på regionens folkhälsoenhet. Hon har arbetat med tobaksprevention, främst mot barn och ungdomar sedan 1994. Ywonne var med i uppstarten av Tobakfri duo i Västerbotten som nu har blivit ett koncept som spridit sig till i skolor i hela landet. Just nu är hon projektledare i arbetet att fortsätta införa rökfria utomhusmiljöer i Region Västerbotten.

– Jag hoppas att det kommer att vara en positiv och uppmuntrande dialog mellan deltagarna i gruppen och att de kommer att tipsa, inspirera och motivera varandra att lyckas. Vår roll blir att ge professionella råd som bygger på vetenskap och kunskap från alla vi mött genom åren, säger Ywonne Wiklund.

Margareta Jonsson jobbar som tandsköterska på folktandvården i Vindeln och är sedan 2005 även diplomerad tobaksavvänjare. Genom åren har hon hjälpt flera hundra patienter, både individuellt och i grupp, att bli av med sitt beroende av tobak.

– Det är alltid spännande med nya utmaningar så det här ska bli jätteroligt! Det känns bra att hjälpa människor att sluta använda tobak, de blir så glada och tacksamma, men framförallt så känns det bra när jag ser hur mycket bättre de mår, säger Margareta Jonsson.

– Jag hoppas att alla som deltar tar det på allvar och hjälper och stöttar varandra, det brukar vara värt jättemycket att få stöd av andra och känna gemenskap. Idag finns det mycket bra hjälpmedel och knep så det behöver inte vara svårt att sluta och hålla sig rök- och snusfri bara man får rätt hjälp, avslutar Margareta Jonsson.

Har du inte Facebook och vill få hjälp att sluta röka eller snusa kan du vända dig till din hälsocentral eller 1177 Vårdguiden. Tobaksavvänjare finns på de flesta hälsocentraler i länet och länets tre sjukhus har speciella tobakspreventiva mottagningar man kan vända sig till.

Hjälp att sluta röka på 1177.se

Hjälp att sluta snusa på 1177.se

Fimpaaa – appen för dig som är ung och vill sluta röka

Sluta röka med hjälp av Sluta-Röka-Linjen