Frågor och svar för patienter på Akutmottagningen Umeå

På den här sidan ger vi svar på allmänna frågor som vi ofta får från våra patienter.

 

 

Väntrummet kan verka lugnt, men patienter i ambulans kommer direkt in på akutmottagningen och det ser inte ni i väntrummet. Vi har också patienter som vistas inne på akuten i rum eller på övervakningsplatser, dessa syns inte heller från väntrummet. Det kan också vara så att vissa patienter kräver extra mycket resurser.

Nej, du får träffa en läkare utifrån den prioritering som görs utifrån dina symtom och dina vitalparametrar. Den som är sjukast får träffa läkare snabbare.

Det första vi gör när du kommer till akuten är att göra en triagering/bedömning av ditt tillstånd och i vilken prioritet du behöver akut hjälp i förhållande till övriga patienter. Denna prioritering kan komma att ändras allteftersom nya patienter kommer in på akuten. Vi har inte glömt dig!

Har du en larmknapp är det bästa att du använder den. Då kommer det personal som känner till dig och dina besvär. Gå helst inte runt och leta personal eller avbryt någon som är upptagen. För din integritet och allas säkerhet bör du stanna på den plats du fått, förutom vid toalettbesök. Vi behöver ha korridorerna fria så vi kan transportera svårt sjuka patienter snabbt om det behövs. För att tillkalla personal till väntrummet finns larmknappar på väggen.

Toaletter finns på flera ställen på akutmottagningen, se skyltning på respektive dörr.

Kommer du till akutmottagningen på grund av buksmärta eller feber vill vi gärna att du lämnar ett urinprov. Kontakta därför personalen innan du går på toaletten så får du en för ändamålet avsedd urinmugg med ditt namn på.

Har du ingen egen telefon eller ingen mobiltäckning så finns det möjlighet att låna telefon av oss för att ringa.

Skulle du behöva stanna på sjukhuset så finns det rena kläder, tandborste, kam etc.

Om du har smärta som du känner att du inte kan hantera så vill vi att du säger det till personalen vid första bedömning/prioritering, alternativt att du ringer på larmklockan du fått. För att tillkalla personal till väntrummet finns larmknappar på väggen.

 

En remiss innebär att hälsocentralen anser att du behöver bedömas här på akuten. Du kommer precis som andra prioriteras efter symtom samt vitalparametrar.

De allra flesta kan vara hemma 7 dagar utan att behöva lämna in sjukskrivning till arbetsgivaren. Behöver du vara hemma mer än 7 dagar så prata antingen med din läkare här på akuten, alternativt kontakta din hälsocentral.

Samtliga patienter, oavsett om de kom gåendes eller med ambulans, tas om hand efter den medicinska bedömning/prioritering som görs vid ankomst till akuten. Att du kom med ambulans betyder därför inte per automatik att du får snabbare hjälp än någon som tog taxi in.

Tiden för analys kan variera beroende på belastningen på laboratoriet. Så fort provsvar finns ser personalen detta, så att de genast kan agera vid kraftigt avvikande svar. Om de inte ser något akut farligt så kommer du få vänta på provsvar tills en läkare i vårdteam har möjlighet att ta sig an dig för vidare utredning/lugnande besked/inläggning etc.

Vi vill att du säger till direkt om du känner dig sämre så att vi kan göra en ny bedömning av dig. Detta gäller till exempel akut tilltagande bröstsmärta, plötslig kraftig huvudvärk, plötsligt illamående etc. För att tillkalla personal till väntrummet finns larmknappar på väggen.

Ring på ”klockan” (den röda knappen) så kommer någon som kan hjälpa dig. Bedömer vi ditt tillstånd som stabilt kan vi hjälpa dig att tillfälligt koppla bort sladdarna. Gör i så fall samma sak när du kommer tillbaka så hjälper vi dig att koppla tillbaka allting rätt igen.

Skulle du inte kunna kopplas bort från övervakningen så hjälper vi dig såklart på andra sätt.

De olika siffrorna ger oss information om ditt tillstånd. Med hjälp av sladdarna kan vi hålla koll på eventuella förändringar av dina parametrar (det vill säga bl a blodtryck, puls, syresättning) under tiden du är hos oss. Dessa ser även personalen inne på expeditionen, vi har koll på dig även fast det inte kanske alltid känns så.

Röntgenavdelningen hjälper patienter från hela sjukhuset och behöver precis som vi på akutmottagningen prioritera de patienter med störst medicinskt behov. Vi på akuten kan inte se röntgens väntelista vilket betyder att vi tyvärr inte kan ge dig en specifik tid för när det är din tur.

Om du väljer att gå hem är det på eget ansvar. Vi önskar att du meddelar oss så att vi inte letar efter dig.

På 1177.se finns tillgång till dina journaler och provsvar. Behöver du begära ut journalkopior kan du också göra det via 1177.se. Vid försäkringsärenden kontaktar du ditt försäkringsbolag.

Vi förstår att det kan vara frustrerande att behöva vänta länge. Däremot accepterar vi ingen form av vredesutbrott, hot eller våld. Det här är vårt arbete och vi förväntar oss bli behandlade med respekt. Görs inte detta kan vi påkalla ordningsvakter som eskorterar dig ut från akuten. Hot och våld polisanmäls.

Först behöver du kontrollera om du får äta och inte behöver fasta av medicinska skäl. Fråga personalen! Om du söker akuten på grund av buksmärta så vill vi generellt inte att du ska vare sig äta eller dricka (om inte personalen säger annorlunda), detta för att inte förvärra ditt tillstånd alternativt inte fördröja eventuell operation på grund av att du inte varit fastande.

I väntrummen finns varuautomater där du kan köpa något att äta och dricka. Det finns även möjlighet att få lite fika inne på akuten vid långa väntetider.

Ja, det kan du få. Be ansvarig personal om ett sådant. Intyget innehåller det datum samt mellan vilka tider du har varit här, ingenting om orsaken till ditt besök.

En sjukresa ska vara medicinskt motiverad. Det är inte något som går att beställa utan det görs en bedömning av läkare huruvida du har rätt till en sjukresa av medicinska skäl. Blir du beviljad sjukresa får du hjälp av personalen att beställa den. Tala iså fall gärna om för personalen om du har högkostnadsskydd för sjukresor.

Du behöver vänta för att det kommer andra patienter som behöver omhändertas snabbare utifrån prioritering och symtom. Ibland är det även så att det är många patienter som kommer samtidigt i ambulans med livshotande tillstånd, vilket innebär att du behöver vänta längre.

Har du beröm, förslag till förbättringar, synpunkter eller klagomål kan du framföra dem till oss på flera olika sätt. Via 1177.se kan du förmedla dina klagomål eller synpunkter, du kan också via växeln ta kontakt med verksamhetschef eller avdelningschef.

 

Synpunkter på sidans information

therese.sandstrom@regionvasterbotten.se
Biträdande avdelningschef Akutmottagningen Umeå