NYHETER 2022-02-18

Lyckad samverkan för integration, kompetensförsörjning och tillväxt

Genom SIKT-projektet, Samverkan för integration, kompetensförsörjning och tillväxt i Dorotea, Åsele, Storuman, Vilhelmina och Sorsele tillsammans med Region Västerbotten, gick 69 procent av deltagarna vidare till antingen arbete eller studier. – Det här är individer som gick in i projektet med en känsla av att de inte kan och inte förstår, men som skrevs ut ur projektet med helt nya kunskaper och ett stärkt självförtroende, säger Barbro Amrén, projektmedarbetare från Storuman.

SIKT-projektet
Medarbetare för SIKT-projektet, från höger Peter Ahlqvist, Dorotea, Tomas Ekman, Åsele, Barbro Amrén, Storuman, Katrin Enqvist, Vilhelmina, Chatarina Vesterlund, Vilhelmina, Rita Hjukström, Sorsele och Anette Edvardsson, Sorsele. Foto: Andreas Johansson

Projektidén är sprungen ur de utmaningar som Västerbottens inlandskommuner står inför, som de senaste åren haft en låg arbetslöshet och kompetensbrist inom många branscher. Projektet har också sin bakgrund i den stora flyktingvågen som för några år sedan bland andra berörde Västerbottens inlandskommuner.

Hitta en väg

– Vi såg ett stort behov av att jobba med insatser för gruppen utrikesfödda som då anlände till Västerbottens inland, säger projektledare Joel Hedlund.

– Vi ville verka för att de skulle hitta en väg in i arbetslivet och därmed kunna bidra med kompetensförsörjningen lokalt i de fem kommunerna.

Mot bakgrund av dessa utmaningar har Region Västerbotten i samverkan med nämnda kommuner och Arbetsförmedlingen skapat ett paraplyprojekt som möjliggjorde en satsning på målgruppen i glest befolkade områden genom tydlig samverkan.

Utveckla metoder

Region Västerbotten tog det regionala utvecklingsansvaret som sammanhållande projektägare i ett läge där enskilda kommuner saknar denna möjlighet.

I satsningen fick länets fem inlandskommuner möjlighet att utveckla metoder och samverkansformer med fokus på kompetensförsörjning och därmed skapa effekter för kvinnor och män i målgruppen, och för och mellan de enskilda kommunerna.

Teori och praktik

Projektet innebar samtidigt att Region Västerbotten utvecklat en modell för sin roll som projektägare för övergripande regionala projekt. Det möjliggjorde samtidigt en satsning för att utveckla Region Västerbottens hantering av integration för regional utveckling.

Under projektet skapades en metodik som är anpassad till målgruppen och som inte fanns hos kommunerna tidigare. Metoderna i form av jobbspår kombinerar teori och praktik, vilket framgångsrikt lett till arbete för en majoritet av deltagarna.

Inblick i arbetslivet

En viktig del i metodiken har varit att arbeta nära individen, att se individen som unik och fokusera på vad individen kan. Utbildningarna har byggts utifrån målgruppen, där ledorden varit enkelt, långsamt, en låg tröskel och kunskap på̊ bas- eller introduktionsnivå.

– De har fått en större insikt i hur det svenska samhället fungerar och en inblick i arbetslivet som jag tror kan ha varit svårt att få till under andra omständigheter, säger Barbro Amrén.