NYHETER 2024-11-25

Så fick psykiatrin med patienterna i vårdutvecklingen

På psykiatrin i Skellefteå har ett arbetssätt utvecklats så att patienterna är med och bidrar till hur verksamheten ska bedrivas. – Jag tror att det kan stärka tilliten. Att vi vill höra deras åsikt och inte bara bestämmer saker, säger Ingrid Sundman som är överläkare på psykiatriska avdelningen i Skellefteå.

I videon får du se hur psykiatrin i Skellefteå gjort för att få med patienterna i den årliga planeringen för verksamheten. Hör också medarbetare och representant från brukarföreningen berätta om arbetets betydelse. Foto: Daniel Marklund
 
Det är inte bara i den årliga planeringen som du kan se om i videon som psykiatrin i Skellefteå involverar sina patienter. Under hela året finns också patientforum ute på avdelningarna. De som är inlagda får då träffas tillsammans med personal från psykiatrin och representant från brukarföreningen Hjärnkoll.

– Där får de lufta allt utom sin egen medicinska behandling för att prata högt och lågt. Där fokus ligger på frågan ”Vad är viktigt för dig”, säger Fredrik Renberg, verksamhetschef för psykiatriska kliniken i Skellefteå.

Det här sättet att arbeta går i linje med regionens omställning till en ”God, nära och jämlik vård”. Läs om det arbetet genom att klicka på den här länken.

De synpunkter som kommer upp på dessa patientforum återkopplas till personalen.

”Vi borde inte ha fått det här genomslaget”

Arbetet med att involvera patienterna i utvecklingen av vårdarbetet har också visat sig i den nationella patientenkäten som årligen görs. I den får patienterna berätta hur deras vårdupplevelse inom ett antal områden som mäts i statistiken.

Resultaten från patientenkäten för Psykiatriska kliniken i Skellefteå 2022 och 2024.

På bilden ser du skillnaden i svaren från patientenkäten från år 2022 och 2024. Siffrorna visar på hur nöjda patienterna på psykiatrin i Skellefteå var i procent från 0 till 100% inom de områden som mättes.

Utifrån den satsning som gjorts med patientdialog så hade kliniken förväntat sig att patienterna skulle vara mer nöjda inom punkterna ”Respekt och bemötande” och ”Delaktighet och involvering. Men resultatet från enkäten förbryllar också.

– Vissa områden vet vi att vi gör bättre. Men vi borde inte ha fått det här genomslaget på alla parametrar, säger Fredrik Renberg som är verksamhetschef på Psykiatriska kliniken i Skellefteå.

“Stärker hela ledet från patient- till politikernivå”

Psykiatrin arbetar kvalitetsförbättrande med alla områden i figuren på bilden men har inte haft fokus på vissa av dem den senaste tiden. Exempelvis ser arbetet med området ”Emotionellt stöd” likadant ut som för två år sen. Men även där visar enkäten att patienterna upplever förbättringar.

– Jag ser ingen annan förklaring än att det beror på att vi får patienter att bli sedda involverade i sin egen vård.

Från brukarföreningen Hjärnkoll, som har nära kontakt med patienter inom psykiatrin, delas bilden av att arbetet med att involvera patienterna har betydelse.

– Jag tycker det här är helt rätt väg att gå. Det stärker hela ledet från patienten upp till politikernivå om vad som efterfrågas, säger Britt-Marie ”Brittis” Malm som representerar patienterna genom brukarföreningen Hjärnkoll.

Missa inte videon ovan där du får se hur psykiatrin i Skellefteå har gjort för att involvera patienterna i verksamhetsplaneringen!

Text: Daniel Marklund

 

 

Tillbaka till nyhetslistan