NYHETER 2021-02-10

Stora satsningar på digitalisering och teknik

I Region Västerbotten pågår stora satsningar på digitaliseringen. Johannes Hörnberg, verksamhetschef på IT Region Västerbotten, ser utvecklingen och visionerna som extra viktigt för en glesbygdsregion.

Det pågår flertalet projekt inom regionen för att utveckla de tekniska verktygen för invånare och medarbetare. Under 2020 lanserades rekordmånga nya tjänster och användandet ökade stort för bland annat webb tidbokning och digitala vårdmöten.

–  Vi i Västerbotten är väldigt duktiga visionärer. I och med att vi har långa avstånd, en åldrande befolkning och förutspår mindre personal i framtiden så är vi också tvungna till det, säger Sara Lewerentz, digitaliserings- och teknikdirektör på Region Västerbotten.

Just nu arbetar man till exempel med att upprätta en forskningsenhet för digitalisering. Fokus skulle då inte enbart vara olika tekniska lösningar utan även det mänskliga perspektivet och hur människor påverkas av digitalisering.

Tekniken har inga gränser

Redan idag lagras information om personers hälsotillstånd i exempelvis smarta klockor, i framtiden kan denna information delas med vården och ge värdefull insikt för vårdpersonalen. Tekniken utvecklas ständigt och Sara Lewerentz tror att det är den mänskliga faktorn som avgör hur långt vi kan nå.

–  Det finns inga begränsningar i vad vi kan skapa och hur långt vi kan nå, det handlar mer om hur övervakade vi människor klarar av att vara. Det kommer i slutändan handla om en integritetsfråga.

Hon menar att tekniken alltid kommer vara snabbare än människors förmåga att ställa om och anpassa sig till det nya. Samtidigt har tekniken genom tiderna skapat behov som vi inte visste fanns, någonting som Sara Lewerentz tror kommer ske även nu.

Trygghet i vardagen

För att kunna ge kvalitativ vård till alla invånare i Västerbotten krävs digitala lösningar. Sara Lewerentz vision är att det ska vara naturligt att få vård och att det inte ska kräva stora avbrott i vardagen.

– Vi ska kunna ge rätt vård i rätt tid, invånarna ska kunna känna sig trygga och ges förutsättningar för att leva ett långt och lyckligt liv oavsett var i Västerbotten vi befinner oss, och digitaliseringen är en viktig pusselbit för att nå dit, säger Sara Lewerentz.

I framtiden hoppas Sara Lewerentz och Johannes Hörnberg på ett utbyggt 5G-nät som ökar möjligheterna till god, nära och avancerad vård.

–  Med ett utbyggt 5G nätverk även på landsbygden kan vi fortsätta utveckla möjligheten att få avancerad vård i hemmet. Redan idag kan exempelvis en person opereras på Lycksele lasarett och få komma hem till Borgafjäll tidigare genom att det finns möjlighet att bevaka viktiga värden från hemmet, med 5G blir detta enklare och en mer interagerad del i arbetet. I hemmet är patienten tryggare och mår bättre och kommer då också tillfriskna fortare, säger Johannes Hörnberg.

Mer tid med patienten

I och med en digital utveckling finns det alltid en risk för att personer som inte kan eller vill använda digitala tjänster hamnar utanför, men det ser Johannes Hörnlund inte som ett problem.

–  Om de som kan och har möjligheten att använda de digitala lösningarna gör det så får vården mer tid till att hjälpa personer som inte kan det. Digitala lösningar, robotar och AI-utveckling ersätter inte den mänskliga faktorn och mänsklig kontakt. Alla behövs, avslutar Johannes Hörnberg.